uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie wiążących rocznych redukcji emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie od 2021 r. do 2030 r. przyczyniających się do działań na rzecz klimatu w celu wywiązania się z zobowiązań wynikających z Porozumienia paryskiego oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 525/2013 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 3,
(1) W art. 6 rozporządzenia (UE) 2018/842 przewidziano możliwość uwzględnienia - w odniesieniu do niektórych państw członkowskich - ograniczonego anulowania uprawnień do emisji w ramach EU ETS na użytek oceny ich zgodności na podstawie art. 9 tego rozporządzenia ("elastyczność ETS").
(2) W załączniku III do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2020/2126 2 określono całkowite ilości, które można wykorzystać do celów elastyczności ETS zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/842. Całkowite ilości ustalono, stosując wartości procentowe, które państwa członkowskie zgłosiły na podstawie art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/842, do wartości obliczonych emisji gazów cieplarnianych za 2005 r.
(3) Zgodnie z art. 6 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2018/842 Dania i Luksemburg powiadomiły Komisję o swojej decyzji w sprawie zmiany uprzednio zgłoszonej wartości procentowej w celu określenia całkowitej ilości elastyczności ETS, którą mogą wykorzystać do zapewnienia zgodności na podstawie art. 9 rozporządzenia (UE) 2018/842. Należy zatem zmienić wskazaną w załączniku III do decyzji wykonawczej (UE) 2020/2126 całkowitą ilość anulowanych uprawnień do emisji w ramach EU ETS, które mogą zostać uwzględnione przy ocenie zgodności Danii i Luksemburga na podstawie art. 9 rozporządzenia (UE) 2018/842.
(4) Całkowite ilości anulowanych uprawnień do emisji w ramach EU ETS, które mogą zostać uwzględnione przy ocenie zgodności Danii i Luksemburga na podstawie art. 9 rozporządzenia (UE) 2018/842, ustala się, stosując dla każdego roku w okresie 2021-2030 odsetek zgłoszony przez te państwa członkowskie do wartości ich obliczonych emisji gazów cieplarnianych za 2005 r., jak określono w załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2020/2126. Wartości procentowe zgłoszone przez Danię i Luksemburg w 2024 r. na podstawie art. 6 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2018/842 należy zastosować dla każdego roku w okresie 2026-2030 do wartości obliczonych emisji gazów cieplarnianych za 2005 r.
(5) W dniu 20 listopada 2023 r. Niderlandy, które nie przesłały w 2019 r. powiadomienia o zamiarze skorzystania z elastyczności ETS, powiadomiły Komisję na podstawie art. 6 ust. 3b rozporządzenia (UE) 2018/842 o zamiarze anulowania uprawnień w ramach EU ETS odpowiadających 0 % maksymalnej wartości określonej w załączniku II do tego rozporządzenia. Zamiar ten należy uwzględnić w załączniku III do decyzji wykonawczej (UE) 2020/2126.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2020/2126.
(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1405 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/1405 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/2126 w odniesieniu do całkowitych ilości anulowanych uprawnień w ramach EU ETS, które można uwzględnić na użytek oceny zgodności niektórych państw członkowskich na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 |
| Data aktu: | 16/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 17/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 06/08/2025 |