uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 z dnia 20 czerwca 2019 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 1,
(1) Rozporządzenie (UE) 2019/1021 wdraża zobowiązania Unii wynikające z Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych 2 ("konwencja") oraz z Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczenia powietrza na dalekie odległości dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych 3 .
(2) Załącznik A do konwencji zawiera wykaz substancji chemicznych. Każda ze stron konwencji jest zobowiązana do zakazania stosowania substancji chemicznych znajdujących się w wykazie lub wprowadzenia środków prawnych i administracyjnych niezbędnych do wyeliminowania ich produkcji, stosowania, przywozu i wywozu, przy uwzględnieniu obowiązujących szczególnych wyłączeń określonych w tym załączniku.
(3) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/784 4 zmieniono załącznik I do rozporządzenia (UE) 2019/1021 w celu umieszczenia w wykazie kwasu perfluorooktanowego (PFOA), jego soli i związków pochodnych ("pozycja dotycząca PFOA"). Następnie pozycja dotycząca PFOA została zmieniona rozporządzeniami delegowanymi Komisji (UE) 2021/115 5 i (UE) 2023/866 6 .
(4) Załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 zawiera szczególne wyłączenie w odniesieniu do stosowania PFOA, jego soli i związków pochodnych w pianie gaśniczej do usuwania par paliwa ciekłego i pożarów spowodowanych paliwem ciekłym ("pożar klasy B") już zainstalowanej w systemach, w tym zarówno ruchomych, jak i stacjonarnych, z zastrzeżeniem pewnych warunków. Wyłączenie to wygasa 4 lipca 2025 r. Państwa członkowskie i zainteresowane strony zgłosiły, iż podmioty mają trudności w dotrzymaniu terminu. Powodem mogą być trudności z pomiarem związków pochodnych PFOA w pianach oraz niedoszacowania objętości pian zawierających związki pochodne PFOA. Szczególne wyłączenie należy zatem przedłużyć do 3 grudnia 2025 r., co na mocy konwencji stanowi maksymalne możliwe przedłużenie.
(5) W pkt 1 pozycji dotyczącej PFOA w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/1021 dopuszczalną wartość niezamierzonego zanieczyszczenia śladowego dla PFOA lub wszelkich jego soli ustala się na poziomie 0,025 mg/kg, jeżeli są one obecne w substancjach, mieszaninach i wyrobach. W pkt 2 tej pozycji dopuszczalną wartość niezamierzonego zanieczyszczenia śladowego dla wszelkich pojedynczych związków pochodnych PFOA lub ich połączenia ustala się na poziomie 1 mg/kg, jeżeli są one obecne w substancjach, mieszaninach lub wyrobach. Ponieważ najnowsze dane analityczne z kilku państw członkowskich wykazały, że PFOA lub jego sole i związki pochodne mogą być obecne w wyższych stężeniach jako niezamierzone zanieczyszczenia śladowe w już zainstalowanych w systemach pianach gaśniczych i koncentratach pian gaśniczych do usuwania par paliwa ciekłego i pożarów spowodowanych paliwem ciekłym ("pożar klasy B"), należy ustalić konkretną dopuszczalną wartość niezamierzonego zanieczyszczenia śladowego na poziomie 1 mg/kg dla PFOA lub wszelkich jego soli oraz na poziomie 10 mg/kg dla każdego pojedynczego związku lub kombinacji związków pochodnych PFOA w takich pianach i koncentratach pian na okres trzech lat. Okres ten zapewni podmiotom wystarczająco dużo czasu na zastąpienie pian i koncentratów pian zawierających PFOA lub wszelkie jego sole i związki pochodne na poziomie wyższym niż dopuszczalne wartości niezamierzonego zanieczyszczenia śladowego.
(6) Przy usuwaniu pian zawierających PFOA, jego sole i związki pochodne z systemów przeciwpożarowych niektóre z tych substancji mogą pozostać wewnątrz systemu nawet po jego oczyszczeniu i zanieczyścić nowo zainstalowane piany. Należy zatem ustalić dopuszczalną wartość niezamierzonego zanieczyszczenia śladowego dla PFOA, jego soli i związków pochodnych w pianach gaśniczych wolnych od fluoru zainstalowanych po oczyszczeniu systemu przeciwpożarowego w celu zastąpienia pian zawierających PFOA, jego sole i związki pochodne. Dopuszczalną wartość należy ustalić na poziomie 10 mg/kg dla sumy PFOA, jego soli i związków pochodnych.
(7) Aby zapewnić klarowność w kwestii pian, koncentratów lub roztworów objętych załącznikiem I do rozporządzenia (UE) 2019/1021, dodaje się definicję, która wyjaśnia, że termin "piana gaśnicza" oznacza każdą mieszaninę stosowaną do gaszenia pożaru pianą, a także koncentraty pian gaśniczych i roztwory piany gaśniczej wykorzystywane do produkcji piany.
(8) W art. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1021 zakazano produkcji, wprowadzania do obrotu i stosowania substancji wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia w postaci samoistnej, w mieszaninach lub w wyrobach. W tym względzie należy wyjaśnić, że wyroby, które zawierają PFOA, jego sole i związki pochodne i które są produkowane lub wprowadzane do obrotu na podstawie wyłączenia określonego w załączniku I do tego rozporządzenia, i które były już w użyciu w dniu wygaśnięcia danego wyłączenia, mogą być nadal stosowane po wygaśnięciu danego wyłączenia.
(9) W pkt 3 i 10 pozycji dotyczącej PFAO na Komisję został nałożony obowiązek dokonania przeglądu dopuszczalnych wartości niezamierzonego zanieczyszczenia śladowego dla PFOA, jego soli i związków pochodnych w odniesieniu do niektórych wyrobów medycznych i substancji, które mają być stosowane jako transportowany półprodukt wyodrębniany. Obecnie nie ma informacji uzasadniających zmianę dopuszczalnych wartości. Biorąc pod uwagę, że Komisja może zmienić pozycję dotyczącą PFOA, jeśli pojawią się nowe informacje, należy usunąć klauzule przeglądowe.
(10) Pkt (v) pierwszej kolumny pozycji dotyczącej PFOA odnosi się do "perfluorooktanosulfonianu i jego pochodnych (PFOS)". Ponieważ brzmienie pierwszej kolumny pozycji dotyczącej PFOS zmieniono na "Kwas perfluorooktano- sulfonowy (PFOS), jego sole i związki pochodne", należy odpowiednio zmienić odniesienie w pozycji dotyczącej PFOA,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 5 maja 2025 r.
Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1399 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/1399 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 w odniesieniu do kwasu perfluorooktanowego (PFOA), jego soli i związków pochodnych |
| Data aktu: | 05/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 14/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 03/08/2025 |