uwzględniając Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony 1 , w szczególności jego art. 465 ust. 3 i art. 11 załącznika XVII do tego Układu,
(1) Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony (zwany dalej "Układem") wszedł w życie w dniu 1 września 2017 r.
(2) Art. 1 ust. 2 lit. d) Układu stanowi, że celem Układu jest między innymi wspieranie wysiłków Ukrainy mających na celu przejście do funkcjonującej gospodarki rynkowej między innymi poprzez stopniowe zbliżenie jej prawodawstwa do prawodawstwa Unii.
(3) W art. 124 Układu strony uznają znaczenie zbliżenia obowiązującego prawodawstwa Ukrainy do prawodawstwa Unii w sektorze usług telekomunikacyjnych. Ukraina zobowiązała się do zapewnienia, aby jej istniejące przepisy i przyszłe prawodawstwo były zgodne z dorobkiem prawnym Unii. Przewiduje się, że takie zbliżenie będzie stopniowo obejmować wszystkie elementy dorobku prawnego Unii, o których mowa w dodatkach XVII-2 do XVII-5 załącznika XVII do Układu, i po spełnieniu odpowiednich warunków powinno doprowadzić do stopniowej integracji Ukrainy z rynkiem wewnętrznym Unii, w szczególności przez wzajemne przyznawanie traktowania zgodnie z zasadami rynku wewnętrznego zgodnie z art. 4 ust. 3 załącznika XVII do Układu.
(4) Ukraina zwróciła się o dalszą integrację w odniesieniu do roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej w Unii, w szczególności o traktowanie zgodnie z zasadami rynku wewnętrznego na potrzeby roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej.
(5) Aby umożliwić Ukrainie stopniowe działanie w kierunku pełnego przyjęcia oraz całkowitego i pełnego wdrożenia przepisów mających zastosowanie do sektora telekomunikacyjnego, w szczególności przepisów dotyczących roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej, decyzją nr 1/2023 Komitetu Stowarzyszenia UE-Ukraina w składzie rozstrzygającym kwestie dotyczące handlu 2 uzupełniono dodatek XVII-3 (Zasady mające zastosowanie do usług telekomunikacyjnych) do załącznika XVII do Układu o odpowiednie akty Unii dotyczące roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej.
(6) Na podstawie art. 4 ust. 2 załącznika XVII do Układu, 7 listopada 2024 r. Ukraina powiadomiła Unię, że jej zdaniem warunki przyjęcia i wdrożenia dorobku prawnego Unii dotyczącego roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej zostały spełnione, i zwróciła się do Unii o przeprowadzenie wszechstronnej oceny w sektorze roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej.
(7) Na podstawie regularnych ocen i monitorowania na podstawie dodatku XVII-6 do załącznika XVII do Układu oraz trwającej oceny na podstawie art. 4 ust. 2 załącznika XVII do Układu oraz biorąc pod uwagę skutki trwającej wojny napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie, należy wprowadzić pewne dodatkowe dostosowania szczególne w części A dodatku XVII-3 do załącznika XVII do Układu.
(8) Ze względu na szczególne trudności, z jakimi boryka się Ukraina w związku z trwającą wojną napastniczą Rosji, należy przyznać Ukrainie dodatkowy czas na pełne wdrożenie art. 7 ust. 2, art. 8 ust. 1 i art. 30 ust. 6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 3 , bez odraczania możliwości ewentualnego podjęcia przez Komitet ds. Handlu decyzji o przyznaniu traktowania zgodnie z zasadami rynku wewnętrznego w odniesieniu do roamingu na podstawie art. 4 ust. 3 załącznika XVII do Układu.
(9) Dostosowania do art. 7 ust. 2, art. 8 ust. 1 i art. 30 ust. 6 dyrektywy (UE) 2018/1972 przewidują konkretny termin, w którym Ukraina musi podjąć dalsze działania w celu wypełnienia swoich obowiązków w zakresie zbliżenia przepisów. Należy wyjaśnić, że w przypadku przyznania traktowania zgodnie z zasadami rynku wewnętrznego na podstawie art. 4 ust. 3 załącznika XVII do Układu w odniesieniu do roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej, art. 5 ust. 4-6 załącznika XVII do Układu stosuje się odpowiednio do szczególnych dostosowań art. 7 ust. 2, art. 8 ust. 1 i art. 30 ust. 6 dyrektywy (UE) 2018/1972.
(10) Niektóre przepisy dyrektywy (UE) 2018/1972, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/612 4 , rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 5 , rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/2286 6 i rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/654 7 nie są istotne w kontekście obowiązków Ukrainy w zakresie zbliżenia przepisów w podsektorze usług roamingu. Aby zapewnić pewność prawa, należy określić, które przepisy dodatku XVII-3 do załącznika XVII do Układu są istotne w tym zakresie. Odbywa się to bez uszczerbku dla spoczywającego na Ukrainie obowiązku całkowitego i pełnego wdrożenia dyrektywy (UE) 2018/1972 do celów ewentualnego podjęcia przez Komitet ds. Handlu decyzji o przyznaniu traktowania zgodnie z zasadami rynku wewnętrznego w odniesieniu do usług telekomunikacyjnych na podstawie art. 4 ust. 3 załącznika XVII do Układu.
(11) Termin wdrożenia przez Ukrainę dyrektywy (UE) 2018/1972 upłynął 31 grudnia 2024 r. Z uwagi na szczególne okoliczności, w jakich znajduje się Ukraina, koniecznie jest zatem ustanowienie nowego harmonogramu.
(12) Po przyznaniu Ukrainie traktowania zgodnie z zasadami rynku wewnętrznego w odniesieniu do usług w roamingu, średnie opłaty hurtowe za usługi w roamingu określone w rozporządzeniu (UE) 2022/612 oraz stawki za zakańczanie połączeń określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/654 mogą podlegać zmianom. Aby zapewnić wzajemność w odniesieniu do poziomu średnich opłat hurtowych za usługi w roamingu lub stawek za zakańczanie połączeń mających zastosowanie między przedsiębiorstwami w okresie niezbędnym do transpozycji i wdrożenia przez Ukrainę wszelkich zmian w jej krajowym porządku prawnym, należy ustanowić szczegółowe przepisy dotyczące daty rozpoczęcia stosowania przepisów dotyczących zmienionych średnich hurtowych opłat za usługi w roamingu oraz stawek za zakańczanie połączeń.
(13) Podejście przyjęte przez Ukrainę przy transpozycji i wdrażaniu rozporządzeń Unii, o których mowa w części A dodatku XVII-3 do załącznika XVII do Układu, doprowadziło do pewnych rozbieżności w treści między tymi rozporządzeniami Unii a aktami wprowadzającymi je do ukraińskiego porządku prawnego. Należy zatem przewidzieć, że w przypadku konfliktu te rozporządzenia Unii mają pierwszeństwo przed aktami wprowadzającymi je do ukraińskiego porządku prawnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1351 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 1/2025 zmieniająca część A dodatku XVII-3 (Zasady mające zastosowanie do usług telekomunikacyjnych) do załącznika XVII do Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony |
| Data aktu: | 13/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 21/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 13/03/2025 |