Decyzja 2025/1315 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do mianowania przedstawiciela Unii w zarządzie Funduszu Strat i Szkód

DECYZJA RADY (UE) 2025/1315
z dnia 17 czerwca 2025 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do mianowania przedstawiciela Unii w zarządzie Funduszu Strat i Szkód

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 209 w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja o uczestnictwie Unii, w stosownych przypadkach, w organizacjach międzynarodowych lub ich zarządach, musi być podejmowana na podstawie analizy poszczególnych przypadków, z uwzględnieniem przepisów regulujących skład takich organizacji lub zarządów, a także konkretnych odnośnych kompetencji Unii.

(2) Unia jest stroną Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC) i porozumienia paryskiego 1  przyjętego w ramach UNFCCC oraz uczestniczyła w przygotowaniu decyzji zatwierdzających ustanowienie Funduszu Strat i Szkód (zwanego dalej "funduszem") i statutu tego funduszu (zwanego dalej "statutem") podjętych przez Konferencję Stron UNFCCC i Konferencję Stron służącą jako spotkanie stron porozumienia paryskiego w dniu 30 listopada 2023 r.

(3) Zgodnie z pkt 17 statutu zarząd funduszu (zwany dalej "zarządem") będzie liczył, między innymi, "12 członków z krajów rozwiniętych". Zgodnie z pkt 8 statutu strony UNFCCC i porozumienia paryskiego zostały poproszone, za pośrednictwem swoich grup regionalnych i grup negocjacyjnych, o jak najszybsze przedłożenie sekretariatowi UNFCCC nominacji przedstawicieli na członków zarządu.

(4) Ustalenia dotyczące zwołania pierwszego posiedzenia zarządu mają zostać podjęte jak najszybciej po przedłożeniu wszystkich nominacji członków posiadających prawo głosu.

(5) Na podstawie stanowiska Unii uzgodnionego przez Radę i wspólnego stanowiska państw członkowskich uzgodnionego przez ich przedstawicieli w lutym 2024 r. Unia uzgodniła od tego czasu z innymi krajami rozwiniętymi będącymi stronami, że UE i jej państwa członkowskie mianują swoich przedstawicieli na siedmiu członków i siedmiu zastępców członka w zarządzie.

(6) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do mianowania przedstawiciela Unii w zarządzie oraz w sprawie podziału miejsc między przedstawicieli Unii i państw członkowskich, równolegle do wspólnego stanowiska wypracowanego przez przedstawicieli państw członkowskich w maju 2025 r., jako że mianowanie przedstawiciela Unii w zarządzie będzie miało skutki prawne. Niniejsza decyzja dotyczy jedynie wstępnego mianowania członków zarządu i pozostaje bez uszczerbku dla stanowisk Unii i państw członkowskich w sprawie podziału miejsc w grupach, panelach lub zarządach funduszy wielostronnych lub innych inicjatyw lub dla odnowienia kadencji przedstawicieli Unii i państwa członkowskich w zarządzie oraz w innych grupach, panelach lub zarządach, które zostaną ustanowione zgodnie z mającymi zastosowanie procedurami. Podział miejsc między przedstawicieli krajów rozwiniętych w składzie zarządu nie stanowi precedensu dla innych decyzji, które będą do podjęcia przy odnawianiu kadencji zarządu lub na innych forach międzynarodowych.

(7) Miejsce Unii w zarządzie, zajmowane przez przedstawiciela Komisji, nie ma wpływu ani na to, czy lub w jakim zakresie potrzebne jest zajęcie przez Unię stanowiska w kwestiach omawianych przez zarząd, ani na procedury zajmowania takiego stanowiska, i ma być zgodne z zasadą lojalnej współpracy. Przedstawiciel Unii będzie zabierać głos i głosować wyłącznie w imieniu i na rzecz Unii, a przedstawiciele państw członkowskich będą zabierać głos i głosować w imieniu i na rzecz państwa członkowskiego zgodnie z obowiązującymi przepisami. Niniejsza decyzja nie zmienia podziału kompetencji między Unię i państwa członkowskie w odniesieniu do kwestii, które są przedmiotem innych decyzji podejmowanych przez zarząd. W szczególności, zgodnie z art. 4 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w dziedzinie współpracy na rzecz rozwoju i pomocy humanitarnej Unia ma kompetencje do prowadzenia działań i wspólnej polityki; wykonywanie tych kompetencji nie może jednak skutkować uniemożliwieniem państwom członkowskim wykonywania ich kompetencji. Niniejszej decyzji nie można interpretować jako oznaczającej, że Unia wykonuje kompetencje w kwestiach objętych funduszem, w odniesieniu do których nie wykonała jeszcze swoich kompetencji dzielonych i które w związku z tym pozostają w zakresie kompetencji państw członkowskich.

(8) Propozycja, by uwzględnić miejsce Unii w zarządzie, nie ma wpływu na zdolność reprezentowanych w zarządzie państw członkowskich do wyrażania poparcia dla jakiegokolwiek należycie uzgodnionego stanowiska Unii lub własnych stanowisk tych państw w sprawach wchodzących w zakres ich kompetencji, przy poszanowaniu zasady lojalnej współpracy.

(9) Komisja ma składać Radzie okresowe sprawozdania z prac zarządu zgodnie z zasadą lojalnej współpracy zapisaną w Traktatach.

(10) Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w sprawie członkostwa w zarządzie, nie ma wpływu na reprezentowanie UE i jej państw członkowskich w UNFCCC.

(11) Wszelkie składane przez Unię deklaracje finansowania na rzecz funduszu należy przygotowywać zgodnie z procedurami mającymi zastosowanie na podstawie prawa Unii, z poszanowaniem prerogatyw odnośnych instytucji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do mianowania przedstawiciela Unii w zarządzie Funduszu Strat i Szkód i w odniesieniu do podziału miejsc między przedstawicieli Komisji i państw członkowskich, jest dołączone do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 17 czerwca 2025 r.

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do mianowania przedstawiciela Unii w zarządzie Funduszu Strat i Szkód

(1)
Unia, reprezentowana przez Komisję, dąży do uzyskania miejsca w zarządzie Funduszu Strat i Szkód (zwanego dalej "zarządem"), utworzonego przez strony Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC) i porozumienia paryskiego.
(2)
Uzgodniony podział mianowanych przedstawicieli w zarządzie między Komisję i państwa członkowskie, jako siedmiu członków i ich siedmiu zastępców, na pierwszą trzyletnią kadencję zarządu określono następująco:
Członek Francja Włochy Niemcy Komisja Portugalia Dania Austria
Zastępca członka Francja Włochy Niemcy Irlandia Hiszpania Finlandia/

Szwecja

Luksemburg/ Słowenia
1 Dz.U. L 282 z 19.10.2016, s. 4.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1315

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/1315 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do mianowania przedstawiciela Unii w zarządzie Funduszu Strat i Szkód
Data aktu: 17/06/2025
Data ogłoszenia: 02/07/2025