uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych 1 , w szczególności jej art. 21 ust. 6 akapit drugi i art. 38 ust. 1 akapit drugi,
(1) Zharmonizowane minimalne wymogi w zakresie kształcenia dotyczące zawodu lekarza weterynarii określono w art. 38 dyrektywy 2005/36/WE oraz w pkt 5.4.1 załącznika V do tej dyrektywy.
(2) W zielonej księdze z 2011 r. dotyczącej unowocześnienia dyrektywy 2005/36/WE 2 Komisja uznała potrzebę unowocześnienia zharmonizowanych minimalnych wymogów w zakresie kształcenia na kolejnych etapach.
(3) W kontekście zmiany dyrektywy 2005/36/WE dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/55/UE 3 organy krajowe, instytucje akademickie i organizacje zawodowe wskazały, że zawody objęte tytułem III rozdział III dyrektywy znacznie się zmieniły od czasu harmonizacji minimalnych wymogów w zakresie kształcenia.
(4) Chociaż w dyrektywie 2013/55/UE dokonano do pewnego stopnia przeglądu wiedzy i umiejętności dla zawodu lekarza weterynarii, które wyszczególniono w art. 38 ust. 3 dyrektywy 2005/36/WE, nie wprowadzono jednak żadnych istotnych zmian w przedmiotach programu studiów wymienionych w pkt 5.4.1 załącznika V do dyrektywy 2005/36/WE.
(5) W art. 21 ust. 6 zmienionej dyrektywy 2005/36/WE przyznano Komisji uprawnienia do dokonywania, zgodnie z art. 57c dyrektywy 2005/36/WE, aktualizacji minimalnych wymogów w zakresie kształcenia w celu dostosowania ich do ogólnie uznanego postępu naukowego i technicznego, aby odzwierciedlić ewolucję prawa Unii mającego bezpośredni wpływ na danych specjalistów.
(6) Komisja oceniła, czy minimalne wymogi w zakresie kształcenia dla zawodu lekarza weterynarii, określone w dyrektywie 2005/36/WE, powinny zostać zaktualizowane w świetle ogólnie uznanego postępu naukowego i technicznego.
(7) Przeprowadzono badanie na potrzeby wsparcia Komisji w tej ocenie. Jego celem było zbadanie zmian wymogów w zakresie kształcenia dla zawodu lekarza weterynarii we wszystkich państwach członkowskich i państwach Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (państwa EFTA). W tym celu zgromadzono dane na szczeblu unijnym i krajowym poprzez badanie źródeł wtórnych i ukierunkowane konsultacje z zainteresowanymi stronami. Przy gromadzeniu danych skoncentrowano się na szeregu zmian w wymogach w zakresie kształcenia na szczeblu krajowym: (i) postępie naukowym i technicznych mającym wpływ na zawód lekarza weterynarii; (ii) programach kształcenia oraz wiedzy i umiejętnościach, które wykraczają poza minimalne wymogi w zakresie kształcenia określone w dyrektywie 2005/36/WE i odzwierciedlają wszelkie dostosowania do postępu naukowego i technicznego.
(8) Podczas badania przeprowadzono ocenę porównawczą zgromadzonych danych. Skupiono się w niej na zmianach i wspólnych wymogach w zakresie kształcenia we wszystkich państwach członkowskich i państwach EFTA w świetle ogólnie uznanego postępu naukowego i technicznego. W tym celu opracowano roboczą definicję "ogólnie uznanego" postępu naukowego i technicznego, obejmującą postęp naukowo-techniczny obserwowany w co najmniej 16 państwach członkowskich UE lub EFTA.
(9) Wyniki badania przedstawiono zainteresowanym stronom podczas warsztatu i spotkania grupy koordynatorów ds. uznawania kwalifikacji zawodowych. Na podstawie otrzymanych informacji zwrotnych opracowano wnioski z badania, w których zaproponowano aktualizację minimalnych wymogów w zakresie kształcenia określonych w dyrektywie 2005/36/WE w odniesieniu do programów kształcenia, a także wiedzy i umiejętności.
(10) W badaniu 4 stwierdzono następujący ogólnie uznany postęp naukowy i techniczny w programach kształcenia w państwach członkowskich i państwach EFTA, który nie był reprezentowany lub nie był wystarczająco reprezentowany w obecnych minimalnych wymogach w zakresie kształcenia określonych w dyrektywie 2005/36/WE: koncepcja "jednego zdrowia"; zrównoważoność i transdyscyplinarność; interdyscyplinarność, umiejętności multidyscyplinarne i miękkie; leczenie i terapie; zdrowie i dobrostan zwierząt; zdrowie publiczne; higiena i bezpieczeństwo żywności; biologia, cyfryzacja i dane cyfrowe oraz narzędzia i techniki diagnostyczne i laboratoryjne.
(11) Zgodnie ze wspólną deklaracją polityczną z dnia 28 września 2011 r. państw członkowskich i Komisji dotyczącą dokumentów wyjaśniających 5 państwa członkowskie zobowiązały się do złożenia, w uzasadnionych przypadkach, wraz z powiadomieniem o transpozycji, jednego lub większej liczby dokumentów wyjaśniających związki między elementami dyrektywy a odpowiadającymi im częściami krajowych instrumentów transpozycyjnych W odniesieniu do niniejszej dyrektywy prawodawca uznaje, że przekazanie takich dokumentów jest uzasadnione.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2005/36/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1223 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa delegowana 2025/1223 zmieniająca dyrektywę 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do minimalnych wymogów w zakresie kształcenia dla zawodu lekarza weterynarii |
| Data aktu: | 10/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 20/06/2025 |
| Data wejścia w życie: | 10/07/2025 |