uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 1 , w szczególności jego art. 37 ust. 5,
(1) Tabela 3 w części 3 załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 zawiera wykaz zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania substancji stwarzających zagrożenie na podstawie kryteriów ustanowionych w częściach 2-5 załącznika I do tego rozporządzenia.
(2) Zgodnie z art. 37 rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 Europejskiej Agencji Chemikaliów ("Agencja") zostały przedłożone wnioski o wprowadzenie zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania niektórych substancji oraz o zaktualizowanie zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania niektórych innych substancji. Działający w ramach Agencji Komitet ds. Oceny Ryzyka (RAC) przyjął, po uwzględnieniu uwag otrzymanych od zainteresowanych stron, następujące opinie 2 w sprawie tych wniosków:
- opinia z dnia 16 marca 2023 r. dotycząca kwasu 2-etyloheksanowego, monoestru z propano-1,2-diolem,
- opinia z dnia 16 marca 2023 r. dotycząca wyciągu wodnego z kiełkujących nasion łubinu białego słodkiego (Lupinus albus),
- opinia z dnia 16 marca 2023 r. dotycząca N-1-naftyloaniliny; N-fenylonaftaleno-1-aminy,
- opinia z dnia 16 marca 2023 r. dotycząca 4-hydroksybenzoesanu propylu,
- opinia z dnia 16 marca 2023 r. dotycząca a,a'-propylenodinitrylodi-o-krezolu,
- opinia z dnia 16 marca 2023 r. dotycząca ozonu,
- opinia z dnia 16 marca 2023 r. dotycząca tlenku diazotu,
- opinia z dnia 16 marca 2023 r. dotycząca trispirofosforanu tetrażelaza; pirofosforanu żelaza,
- opinia z dnia 16 marca 2023 r. dotycząca 2-fenyloprop-1-enu a-metylostyrenu; propen-2-ylobenzenu izopropenylobenzenu,
- opinia z dnia 16 marca 2023 r. dotycząca trisiarczku tetrafosforu; seskwisiarczku fosforu,
- opinia z dnia 16 marca 2023 r. dotycząca petoksamidu (ISO); 2-chloro-N-(2-etoksyetylo)-N-(2-metylo- 1-fenyloprop-1-enylo)acetamidu,
- opinia z dnia 8 czerwca 2023 r. dotycząca 1,1-dichloroetylenu; chlorku winylidenu,
- opinia z dnia 8 czerwca 2023 r. dotycząca bikslozonu (ISO); 2-(2,4-dichlorobenzylo)-4,4-dimetylo-1,2-ok- sazolidyn-3-onu,
- opinia z dnia 8 czerwca 2023 r. dotycząca soli potasowych kwasu 9-oktadecenowego (Z)-, sulfonowanego [1]; produktów reakcji kwasów tłuszczowych, C18 (nienasyconych) alkili z tritlenkiem siarki, solami potasowymi [2]; soli potasowej kwasu 9(lub 10)-sulfooktadekanowego [3],
- opinia z dnia 8 czerwca 2023 r. dotycząca bis[2-chloro-5-[(2-hydroksy-1-naftylo)azo]tolueno-4-sulfonianu] baru; C.I. Pigment Red 53:1; pigmentu czerwonego 53:1,
- opinia z dnia 8 czerwca 2023 r. dotycząca chromianu baru,
- opinia z dnia 8 czerwca 2023 r. dotycząca wyciągu z otwartych i dojrzałych kwiatów wrotyczu dalmatyńskiego
(Chrysanthemum cinerariaefolium/Tanaceum cinerariifolium) otrzymywanego przy pomocy rozpuszczalników węglowodorowych,
- opinia z dnia 8 czerwca 2023 r. dotycząca wyciągu z otwartych i dojrzałych kwiatów wrotyczu dalmatyńskiego (Chrysanthemum cinerariaefolium/Tanaceum cinerariifolium) otrzymywanego przy pomocy dwutlenku węgla w stanie nadkrytycznym,
- opinia z dnia 8 czerwca 2023 r. dotycząca fluoroetylenu,
- opinia z dnia 8 czerwca 2023 r. dotycząca metakrylanu tetrahydrofurfurylu,
- opinia z dnia 8 czerwca 2023 r. dotycząca eteru izopropylowego 2,3-epoksypropylu,
- opinia z dnia 8 czerwca 2023 r. dotycząca fosforanu trimetylu,
- opinia z dnia 8 czerwca 2023 r. dotycząca izocyjanianu 3-izocyjanianometylo-3,5,5-trimetylocykloheksylu; diizocyjanianu izoforonu,
- opinia z dnia 8 czerwca 2023 r. dotycząca 2-bromo-2-(bromometylo)pentandinitrylu; [DBDCB],
- opinia z dnia 8 czerwca 2023 r. dotycząca folpetu (ISO); N-(trichlorometylotio)ftalimidu,
- opinia z dnia 14 września 2023 r. dotycząca 2-bromo-3,3,3-trifluoroprop-1-enu,
- opinia z dnia 14 września 2023 r. dotycząca klopyralidu (ISO); kwasu 3,6-dichloropirydyno-
2-karboksylowego,
- opinia z dnia 14 września 2023 r. dotycząca butylokarbaminianu 3-jodo-2-propynylu; butylokarbaminianu 3-jodoprop-2-yn-1-ylu,
- opinia z dnia 14 września 2023 r. dotycząca kaptanu (ISO); 1,2,3,6-tetrahydro-N-(trichlorometylotio) ftalimidu,
- opinia z dnia 14 września 2023 r. dotycząca dinotefuranu (ISO); (RS)-1-metylo-2-nitro-3-(tetrahydro- 3-furylometylo)guanidyny,
- opinia z dnia 14 września 2023 r. dotycząca okt-2-ynonianu metylu,
- opinia z dnia 14 września 2023 r. dotycząca prochinazydu (ISO); 6-jodo-2-propoksy-3-propylochinazolin- 4(3H)-onu,
- opinia z dnia 14 września 2023 r. dotycząca eteru 2,3-epoksypropylowo-o-tolilowego,
- opinia z dnia 14 września 2023 r. dotycząca chlorowodorku 2-metylo-2H-izotiazol-3-onu; chlorowodorku 2-metylo-2,3-dihydro-1,2-tiazol-3-onu.
(3) Komisja otrzymała od zainteresowanych stron dodatkowe informacje kwestionujące ocenę naukową określoną w opinii RAC z dnia 16 marca 2023 r. dotyczącej podtlenku azotu. Dodatkowe informacje zostały ocenione przez Komisję i nie uznano ich za wystarczające, aby podać w wątpliwość analizę naukową zawartą w opiniach RAC.
(4) W świetle opinii RAC należy wprowadzić lub zaktualizować zharmonizowaną klasyfikację i oznakowanie przedmiotowych substancji na podstawie oceny dokonanej w tych opiniach oraz w następstwie dalszych ocen Komisji.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1272/2008.
(6) Nie należy natychmiast wymagać zgodności z nową lub zaktualizowaną zharmonizowaną klasyfikacją, ponieważ dostawcy będą potrzebować czasu na dostosowanie oznakowania i opakowań substancji i mieszanin do nowej lub zaktualizowanej klasyfikacji oraz na sprzedaż istniejących zapasów zgodnie z wcześniejszymi wymogami regulacyjnymi. Okres ten jest również niezbędny, aby zapewnić dostawcom wystarczająco dużo czasu na podjęcie działań wymaganych w celu zapewnienia ciągłej zgodności z innymi wymogami prawnymi w następstwie zmian wprowadzonych na mocy niniejszego rozporządzenia. Dostawcy powinni jednak mieć możliwość stosowania nowych lub zaktualizowanych zharmonizowanych klasyfikacji oraz odpowiedniego dostosowania oznakowania i opakowań, na zasadzie dobrowolności, przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, tak aby zapewnić wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska oraz zaoferować dostawcom wystarczającą elastyczność,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 2 kwietnia 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1222 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/1222 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 w odniesieniu do zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania niektórych substancji |
| Data aktu: | 02/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 20/06/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/02/2027, 10/07/2025 |