Decyzja wykonawcza 2025/1216 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2023/1055 w odniesieniu do podziału i dystrybucji tokenów w ramach GOVSATCOM

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/1216
z dnia 26 czerwca 2025 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2023/1055 w odniesieniu do podziału i dystrybucji tokenów w ramach GOVSATCOM

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 912/2010, (UE) nr 1285/2013 i (UE) nr 377/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE 1 , w szczególności jego art. 66 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Centrum GOVSATCOM jest podstawową częścią systemu GOVSATCOM. Świadczy ono usługi, które mają wspierać zarządzanie systemem GOVSATCOM, zwłaszcza w odniesieniu do wyboru, rezerwacji, ustanawiania i świadczenia usług GOVSATCOM oraz przydzielania i odbierania zasobów, jak określono w art. 2 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1055 2 . Dla zwiększenia skuteczności systemu ważne jest, aby uczestnicy mogli kupować dodatkowe tokeny bezpośrednio za pośrednictwem centrum GOVSATCOM.

(2) Należy usprawnić proces przekazywania i przenoszenia tokenów, aby ułatwić operacyjne wdrażanie.

(3) Ze względu na rolę Komisji w nadzorowaniu komponentu GOVSATCOM programu kosmicznego ustanowionego na mocy rozporządzenia (UE) 2021/696 wszelkie dodatkowe zakupy tokenów przez uczestnika lub przekazywanie tokenów między uczestnikami należy zgłaszać Komisji poprzez centrum GOVSATCOM.

(4) Aby dostosować początkową konfigurację GOVSATCOM i zapewnić, aby GOVSATCOM jak najszybciej świadczył usługi, mechanizm dystrybucji tokenów i przydzielania zasobów na pierwszy okres programowania puli powinien umożliwiać krótkie terminy i być bardziej elastyczny.

(5) Aby zoptymalizować przydzielanie zasobów i uniknąć marnowania niewykorzystanych tokenów, Komisja powinna regularnie dokonywać przeglądu dystrybucji tokenów. W tym celu uczestnicy powinni informować Komisję o swoich potrzebach i gotowości do przekazania niewykorzystanych tokenów, a Komisja powinna dystrybuować tokeny według potrzeb.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2023/1055.

(7) Niniejsza decyzja powinna wejść w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, aby jak najszybciej rozpocząć wdrażanie GOVSATCOM w celu zaradzenia sytuacji nadzwyczajnej wynikającej z rozwoju sytuacji geopolitycznej.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ds. programu ustanowionego na mocy art. 107 rozporządzenia (UE) 2021/696,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji wykonawczej (UE) 2023/1055 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 4 ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4. Uczestnik może kupić dodatkowe tokeny za pośrednictwem centrum GOVSATCOM, po kursie wymiany tokenów ustalonym dla danego okresu programowania puli, zgodnie z następującymi warunkami:

a) jeżeli zakupione tokeny mają zostać dodane do stałego przydziału na koncie uczestnika, uczestnik przesyła swój wniosek o zakup dodatkowych tokenów do centrum GOVSATCOM wraz z planem, o którym mowa w art. 6 ust. 1;

b) jeżeli zakupione tokeny mają zostać dodane do części konta uczestnika przedpłaconej na potrzeby dynamicznego przydziału, uczestnik przesyła swój wniosek o zakup dodatkowych tokenów do centrum GOVSATCOM wraz z informacją o podziale swoich pozostałych tokenów, o którym mowa w art. 7 ust. 1;

c) jeżeli zakupione tokeny mają zostać dodane do części konta uczestnika opłacanej na żądanie na potrzeby dynamicznego przydziału, uczestnik może przesłać swój wniosek o zakup dodatkowych tokenów do centrum GOVSATCOM w dowolnym momencie w okresie programowania puli.

Centrum GOVSATCOM powiadamia Komisję o zakupie dodatkowych tokenów przez uczestnika.

5. Uczestnik może przekazać tokeny ze swojego konta innemu uczestnikowi wyłącznie za zgodą uczestnika otrzymującego tokeny.

Po osiągnięciu porozumienia między uczestnikiem przekazującym tokeny a uczestnikiem je otrzymującym uczestnik przekazujący tokeny składa do centrum GOVSATCOM wniosek o przeniesienie tokenów. Centrum GOVSATCOM dokonuje przeniesienia na konta uczestników otrzymujących. Gdy tylko przeniesienie się dokona, centrum GOVSATCOM powiadamia o nim Komisję.

Tokeny są przenoszone z tej samej części konta uczestnika przekazującego (części przedpłaconej na potrzeby dynamicznego przydziału lub części opłacanej na żądanie na potrzeby dynamicznego przydziału) na tę samą część konta uczestnika otrzymującego.";

2)
w art. 5 ust. 2 i 3 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) całkowity udział państw członkowskich i państw trzecich, który wynosi 75 % całkowitej liczby tokenów;";

b)
w ust. 2 dodaje się akapit drugi w brzmieniu:

"Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego podczas pierwszego okresu programowania puli margines kryzysowy ustala się na poziomie 0, a Komisja równo rozdziela tokeny, które w wyniku podziału przypadły na margines kryzysowy na podstawie art. 5, między państwa członkowskie, których udział w całkowitym udziale państw członkowskich i państw trzecich wynosi mniej niż 5 %.";

c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Całkowity udział państw członkowskich i państw trzecich dzieli się następnie między uczestników. Państwo członkowskie lub państwo uczestniczące w programie zgodnie z art. 7 i 8 rozporządzenia (UE) 2021/696 otrzymuje odsetek (w postaci tokenów) całkowitego udziału państw członkowskich i państw trzecich. Do obliczenia tego odsetka Komisja stosuje następujący wzór:

liczba ludności wszystkich uczestniczących państw członkowskich i państw trzecich

Liczbą ludności państwa członkowskiego jest liczba określona w załączniku III do decyzji Rady dotyczącej przyjęcia regulaminu wewnętrznego Rady * . Wkład finansowy i źródło informacji o liczbie ludności państw trzecich uczestniczących w programie określa się w umowie międzynarodowej regulującej uczestnictwo państw trzecich w GOVSATCOM i ich dostęp do GOVSATCOM.

Liczba tokenów otrzymanych przez uczestnika stanowi przypadający na tego uczestnika udział uczestnika w następnym okresie programowania puli.

Jeżeli państwo członkowskie lub państwo uczestniczące w GOVSATCOM nie wyznaczyło swojego właściwego organu ds. GOVSATCOM co najmniej 32 tygodnie przed datą rozpoczęcia okresu programowania puli, jego tokeny rozdziela się proporcjonalnie między państwa członkowskie i państwa uczestniczące w GOVSATCOM, które wyznaczyły swoje właściwe organy ds. GOVSATCOM.

3)
w art. 6 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Na zasadzie odstępstwa, podczas pierwszego okresu programowania, ust. 1-4 niniejszego artykułu nie mają zastosowania.";

4)
w art. 7 wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 podczas pierwszego okresu programowania puli uczestnicy przydzielają wszystkie swoje tokeny do części swojego konta opłacanej na żądanie na potrzeby dynamicznego przydziału.";

b)
dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Na zasadzie odstępstwa od ust. 3 podczas pierwszego okresu programowania puli umowy lub porozumienia zawarte z dostawcami, o których mowa w art. 3 ust. 2, nie obejmują zasobów z puli, które są zarezerwowane na wypadek kryzysu.";

5)
dodaje się art. 8a w brzmieniu:

"Artykuł 8a

Pierwszy okres programowania puli

1. Na tydzień przed rozpoczęciem działalności przez centrum GOVSATCOM Komisja powiadamia uczestników o dacie rozpoczęcia pierwszego okresu programowania puli oraz o liczbie tokenów dostępnych dla każdego uczestnika. Komisja powiadamia centrum GOVSATCOM o tokenach dostępnych dla każdego uczestnika.

2. Jeżeli państwo członkowskie lub państwo uczestniczące w GOVSATCOM nie wyznaczyło swojego właściwego organu ds. GOVSATCOM po upływie dwunastu miesięcy od dnia rozpoczęcia pierwszego okresu programowania puli, jego tokeny rozdziela się proporcjonalnie między państwa członkowskie i państwa uczestniczące w GOVSATCOM, które wyznaczyły swoje właściwe organy ds. GOVSATCOM.";

6)
dodaje się art. 11a w brzmieniu:

"Artykuł 11a

Powiadamianie i planowanie dystrybucji

1. Po dziesięciu miesiącach od dnia rozpoczęcia każdego okresu programowania puli zgodnie z art. 3 ust. 5 uczestnicy, którzy dysponują tokenami dostępnymi do przekazania lub których potrzeby nie zostały zaspokojone, powiadamiają Komisję. Powiadomienie to zawiera następujące informacje:

a) prognozowaną liczbę tokenów, których uczestnik nie planuje wykorzystywać podczas okresu programowania puli;

b) liczbę ewentualnych tokenów, które każdy uczestnik chce dobrowolnie przekazać;

c) prognozowaną liczbę dodatkowych tokenów niezbędnych do zaspokojenia potrzeb w zakresie usług.

Na podstawie tych powiadomień i uwzględniając całkowity budżet dostępny na ten okres programowania puli, liczbę tokenów dostępnych do przekazania oraz niezaspokojone potrzeby uczestników, Komisja przygotowuje plan dystrybucji tokenów dostępnych do przekazania i w ciągu 6 tygodni od otrzymania powiadomień od uczestników udostępnia go uczestnikom przekazującym tokeny. Uczestnicy przekazujący tokeny przekazują informacje zwrotne w ciągu dwóch tygodni od otrzymania planu dystrybucji. W ciągu dwóch tygodni od otrzymania tych informacji zwrotnych Komisja podaje plan dystrybucji do wiadomości uczestników przekazujących i otrzymujących tokeny.

Komisja niezwłocznie powiadamia centrum GOVSATCOM o planie dystrybucji.

Centrum GOVSATCOM dystrybuuje tokeny zgodnie z planem dystrybucji.

2. Procedura, o której mowa w ust. 1, nie stoi na przeszkodzie zakupowi tokenów, o którym mowa w art. 4 ust. 4, oraz przekazaniu tokenów, o którym mowa w art. 4 ust. 5.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 czerwca 2025 r.
1 Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 69, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/696/oj.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/1055 z dnia 30 maja 2023 r. określająca przepisy dotyczące współdzielenia przepustowości, usług i urządzeń użytkownika łączności satelitarnej i ustalania odpowiedniej hierarchii w celu spełnienia funkcji, o której mowa w art. 66 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 (Dz.U. L 141 z 31.5.2023, s. 57, ELI: http://data. europa.eu/eli/dec_impl/2023/1055/oj).
* Decyzja Rady z dnia 1 grudnia 2009 r. dotycząca przyjęcia regulaminu wewnętrznego Rady (Dz.U. L 325 z 11.12.2009, s. 35, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2009/937/oj).";

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1216

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2025/1216 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2023/1055 w odniesieniu do podziału i dystrybucji tokenów w ramach GOVSATCOM
Data aktu: 26/06/2025
Data ogłoszenia: 27/06/2025
Data wejścia w życie: 28/06/2025