Rozporządzenie 2025/1214 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2019/631 w celu uwzględnienia dodatkowej elastyczności w obliczeniach dotyczących zapewniania przez producentów zgodności z normami emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych w odniesieniu do lat kalendarzowych 2025-2027

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2025/1214
z dnia 17 czerwca 2025 r.
w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2019/631 w celu uwzględnienia dodatkowej elastyczności w obliczeniach dotyczących zapewniania przez producentów zgodności z normami emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych w odniesieniu do lat kalendarzowych 2025-2027
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 3  określono normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych, stanowiące kluczowy element unijnych ram mających na celu zmniejszenie do 2030 r. emisji netto gazów cieplarnianych o co najmniej 55 % w porównaniu z poziomami z 1990 r. oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej w całej gospodarce do 2050 r.

(2) W odpowiedzi na wniosek zainteresowanych stron o dodatkową elastyczność w zapewnianiu zgodności z docelowymi poziomami emisji CO2 dla okresu 2025-2027 należy pilnie przyjąć zmianę przewidującą jednorazową elastyczność na te trzy lata w obliczeniach dotyczących zgodności z normami emisji CO2, przy jednoczesnym utrzymaniu celów w zakresie redukcji emisji CO2.

(3) W latach 2025-2027 producenci powinni zapewnić, aby średni indywidualny poziom emisji CO2 związanych z ich pojazdami nie przekraczał docelowego poziomu emisji, obliczonego jako średnia ich rocznych docelowych indywidualnych poziomów emisji w tym okresie. Zgodność z tymi docelowymi poziomami powinna zostać oceniona pod koniec trzyletniego okresu w odniesieniu do poszczególnych producentów. Należy odpowiednio obliczyć opłaty z tytułu przekroczenia poziomu emisji.

(4) Aby dostosować przepisy dotyczące grup producentów pod kątem dodatkowej elastyczności w zakresie zgodności w odniesieniu do lat 2025-2027, należy przewidzieć możliwość zawierania umów powołujących grupy producentów w odniesieniu do roku kalendarzowego 2025 lub 2026 do końca 2027 r.

(5) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie zapewnienie dodatkowej elastyczności w zakresie zgodności z docelowymi poziomami emisji CO2 w latach 2025-2027, przy jednoczesnym zachowaniu wymogów dotyczących redukcji emisji CO2 zarówno dla nowych samochodów osobowych, jak i nowych lekkich pojazdów użytkowych, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na jego rozmiary lub skutki możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

(6) Z uwagi na pilną potrzebę zapewnienia dodatkowej elastyczności w zakresie zgodności z docelowymi poziomami emisji CO2 w latach 2025-2027, przy jednoczesnym zachowaniu wymogów dotyczących redukcji emisji CO2 zarówno dla nowych samochodów osobowych, jak i nowych lekkich pojazdów użytkowych, należy zastosować wyjątek od terminu ośmiu tygodni przewidziany w art. 4 Protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej, do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/631,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) 2019/631 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 4 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"1a. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1, w odniesieniu do trzyletniego okresu obejmującego lata kalendarzowe 20252027, producent, w tym również gdy jest on członkiem grupy producentów, zapewnia, aby jego średni indywidualny poziom emisji CO2 w tym okresie nie przekraczał jego docelowego indywidualnego poziomu emisji w tym okresie.

Te średnie indywidualne poziomy emisji CO2 oblicza się jako trzyletnią średnią rocznych średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 ważoną na podstawie liczby nowo zarejestrowanych pojazdów danego producenta w każdym roku kalendarzowym.

Docelowy indywidualny poziom emisji oblicza się jako trzyletnią średnią rocznych docelowych indywidualnych poziomów emisji określonych zgodnie z pkt 6.3 części A lub części B załącznika I lub, w przypadku gdy producentowi przyznano odstępstwo na podstawie art. 10, zgodnie z tym odstępstwem, ważoną na podstawie liczby nowo zarejestrowanych pojazdów danego producenta w każdym roku kalendarzowym.

Dla każdego roku kalendarzowego, w którym producent został włączony do grupy producentów, roczny średni indywidualny poziom emisji CO2 i roczny docelowy indywidualny poziom emisji, które mają być stosowane do tych obliczeń, są wartościami dla tej grupy.";

2)
w art. 6 ust. 2 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego umowa powołująca grupę obejmująca rok kalendarzowy 2025 lub 2026 może zostać zawarta do dnia 31 grudnia 2027 r.";

3)
w art. 8 ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego, w odniesieniu do lat kalendarzowych 2025-2027, Komisja nakłada opłatę z tytułu przekroczenia poziomu emisji na każdego producenta, którego średni indywidualny poziom emisji CO2 w ciągu tych trzech lat przekracza jego docelowy indywidualny poziom emisji dla okresu 2025-2027.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 17 czerwca 2025 r.

1 Opinia z dnia 29 kwietnia 2025 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 8 maja 2025 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 27 maja 2025 r.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 (Dz.U. L 111 z 25.4.2019, s. 13, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/631/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1214

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2025/1214 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2019/631 w celu uwzględnienia dodatkowej elastyczności w obliczeniach dotyczących zapewniania przez producentów zgodności z normami emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych w odniesieniu do lat kalendarzowych 2025-2027
Data aktu: 17/06/2025
Data ogłoszenia: 19/06/2025
Data wejścia w życie: 09/07/2025