Decyzja 2025/1174 uznająca niektóre projekty dotyczące surowców krytycznych zlokalizowane w państwach trzecich oraz w krajach lub terytoriach zamorskich za projekty strategiczne na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1252

DECYZJA KOMISJI (UE) 2025/1174
z dnia 4 czerwca 2025 r.
uznająca niektóre projekty dotyczące surowców krytycznych zlokalizowane w państwach trzecich oraz w krajach lub terytoriach zamorskich za projekty strategiczne na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1252

(notyfikowana jako dokument nr C(2025) 3491)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 12 czerwca 2025 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1252 z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie ustanowienia ram na potrzeby zapewnienia bezpiecznych i zrównoważonych dostaw surowców krytycznych oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1724 i (UE) 2019/1020 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2024/1252 oraz aby zabezpieczyć unijne dostawy surowców krytycznych, Komisja ma zidentyfikować projekty dotyczące wydobycia, przeróbki, recyklingu lub zastępowania surowców strategicznych w celu uznania takich projektów za projekty strategiczne w ramach określonych w art. 7 tego rozporządzenia.

(2) Zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/1252 dnia 23 maja 2024 r. Komisja ogłosiła zaproszenie do składania wniosków o uznanie projektu dotyczącego surowców krytycznych za projekt strategiczny 2 , z datą graniczną wyznaczoną na dzień 22 sierpnia 2024 r.

(3) Po złożeniu wniosków przez wnioskodawców Komisja poinformowała ich dnia 20 września 2024 r., czy uznaje informacje zawarte we wniosku za kompletne zgodnie z art. 7 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/1252. W przypadku gdy wniosek uznano za niekompletny, Komisja zażądała od wnioskodawcy przedłożenia bez zbędnej zwłoki dodatkowych informacji niezbędnych do uzupełnienia wniosku.

(4) W dacie granicznej przypadającej na dzień 22 sierpnia 2024 r. złożono 46 wniosków dotyczących proponowanych projektów zlokalizowanych w państwach trzecich oraz w krajach lub terytoriach zamorskich, z których to wniosków 44 Komisja uznała za kompletne zgodnie z art. 7 ust. 1 i 4 rozporządzenia (UE) 2024/1252.

(5) Zgodnie z art. 7 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2024/1252 Komisja poinformowała Europejską Radę ds. Surowców Krytycznych ustanowioną na mocy art. 35 ust. 1 tego rozporządzenia o wnioskach, które Komisja uznała za kompletne.

(6) Po kontroli kompletności Komisja przekazała, zgodnie z art. 7 ust. 8 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2024/1252, wnioski państwom trzecim oraz krajom i terytoriom zamorskim, których terytorium dotyczy zaproponowany projekt.

(7) Komisja oceniła te wnioski zgodnie z kryteriami określonymi w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1252, przy wsparciu ekspertów zewnętrznych posiadających wiedzę fachową w zakresie aspektów technicznych, finansowych, środowiskowych, społecznych i zarządczych projektu, a także w zakresie ramowej klasyfikacji zasobów ONZ 3 . Komisja oceniła wnioski, które wyraźnie nie spełniały kryteriów oceny określonych w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1252, bez wsparcia wspomnianych ekspertów zewnętrznych. Skonsolidowana opinia ekspertów zewnętrznych stanowi podstawę niniejszej decyzji.

(8) W szczególności Komisja oceniła te wnioski w świetle ich wkładu w bezpieczeństwo unijnych dostaw surowców strategicznych, wykonalności technicznej, zrównoważonego wdrażania oraz tego, czy projekt przynosi wzajemne korzyści Unii i danemu państwu trzeciemu będącemu rynkiem wschodzącym lub gospodarką rozwijającą się, generując w nim wartość dodaną, oraz wymieniła w załączniku do niniejszej decyzji projekty, które spełniają wszystkie kryteria przewidziane w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1252. Projekty te należy zatem uznać za projekty strategiczne na podstawie tego rozporządzenia.

(9) Komisja przedstawiła Europejskiej Radzie ds. Surowców Krytycznych swoją ocenę zgodnie z art. 7 ust. 6 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2024/1252.

(10) Wszystkie proponowane projekty, które zostały uznane za projekt strategiczny, otrzymały jednoznaczną zgodę danego państwa trzeciego lub kraju lub terytorium zamorskiego zgodnie z art. 7 ust. 8 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2024/1252.

(11) Komisja powinna powiadomić wszystkich wnioskodawców ubiegających się o uznanie projektu za projekt strategiczny o przyjęciu niniejszej decyzji. W szczególności Komisja powinna powiadomić wszystkich wnioskodawców o wynikach swojej oceny i jej uzasadnieniu zgodnie z ochroną tajemnicy przedsiębiorstwa i tajemnicy handlowej oraz innych szczególnie chronionych, poufnych i niejawnych informacji, jak przewidziano w art. 46 rozporządzenia (UE) 2024/1252.

(12) Komisja powinna również przekazać niniejszą decyzję Europejskiej Radzie ds. Surowców Krytycznych i państwu trzeciemu oraz krajom i terytoriom zamorskim, których terytorium dotyczą projekty, zgodnie z art. 7 ust. 9 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2024/1252.

(13) Niniejsza decyzja jest zgodna z opinią Europejskiej Rady ds. Surowców Krytycznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Projekty wymienione w załączniku uznaje się za projekty strategiczne.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do następujących przedsiębiorstw:

Numer

Projektodawca

Adres projektodawcy

Nazwa projektu

1

Pobuzhzhya's Development LLC

Panasa Myrnoho Str., 6 (office 401), 01011 Kyiv, Ukraina

Balakhivka Graphite Deposit

2

Société Le Nickel

Rue Desjardins Doniambo 2, BPE5 - 98848 Noumea Cedex, Nowa Kaledonia

CaledoNi

3

GreenRoc Strategic Materials Plc

Gracechurch Street, 60 (6th floor), EC3V 0HR London, Zjednoczone Królestwo

Norgraph a/s and Greenland Graphite a/s

4

Magneto Investments Limited Partnership

Adelaide Street West, 22, ON, M5H 4E3 Toronto, Kanada

Integrated Dumont Nickel Project

5

Rio Tinto (jednostka lokalna: Rio Sava Exploration doo)

St. James's Square 6, SW1Y4LD London, Zjednoczone Królestwo

Jadar

6

Kobaloni Energy Zambia Limited

Great East Road 87a, 10101 Lusaka, Zambia

Kobaloni Energy Zambia Ltd

7

EVION GROUP NL

Ord St. 28 (suite 3), WA 6005 West Perth, Australia

Maniry Graphite Mine Project

8

Nussir ASA

Sjogata 9, 9600 Hammerfest, Norwegia

Nussir

9

Jervois Brasil Metalurgia Ltda.

Avenida Doutor José Arthur Nova 1309, 08.090-000 Sao Miguel Paulista (Sao Paulo), Brazylia

Säo Miguel Paulista (SMP) Nickel and Cobalt Refinery Restart Project

10

Sarytogan Graphite Limited

Hay St. 8/110, WA 6008 Subiaco, Australia

Sarytogan Graphite Project

11

Mkango Resources Limited

Burrard Street 550, BC V6C 0A3 Vancouver, Kanada

Songwe Hill Rare Earths

12

Tungsten West PLC

Hemerdon Mine (Drakelands), PL7 5BS, Devon, Zjednoczone Królestwo

Tungsten West

13

Frontier Rare Earths Limited

Rue Jean-Pierre Probst 4, L2352 Luxembourg, Luksemburg

Zandkopsdrift

Sporządzono w Brukseli dnia 4 czerwca 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ PROJEKTÓW STRATEGICZNYCH

1)
Balakhivka Graphite Deposit jest trwającym projektem dotyczącym wydobycia realizowanym w Ukrainie. Projekt promowany przez Pobuzhzhya's Development LLC ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw grafitu (w standardzie wymaganym dla baterii).
2)
CaledoNi jest trwającym projektem dotyczącym przeróbki realizowanym w Nowej Kaledonii. Projekt promowany przez Société Le Nickel ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw niklu (w standardzie wymaganym dla baterii).
3)
Norgraph a/s i Greenland Graphite a/s jest trwającym zintegrowanym projektem dotyczącym wydobycia i przeróbki realizowanym w Norwegii (Norgraph a/s) i Grenlandii (Greenland Graphite a/s). Projekt promowany przez GreenRoc Strategic Materials Plc ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw grafitu (w standardzie wymaganym dla baterii).
4)
Integrated Dumont Nickel Project jest trwającym projektem dotyczącym wydobycia realizowanym w Kanadzie. Projekt promowany przez Magneto Investments Limited Partnership ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw niklu (w standardzie wymaganym dla baterii) i kobaltu.
5)
Jadar jest trwającym projektem dotyczącym wydobycia realizowanym w Serbii. Projekt promowany przez Rio Tinto za pośrednictwem jednostki lokalnej Rio Sava Exploration doo ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw litu (w standardzie wymaganym dla baterii) i boru (jakość metalurgiczna).
6)
Kobaloni Energy Zambia Ltd jest trwającym projektem dotyczącym przeróbki realizowanym w Zambii. Projekt promowany przez Kobaloni Energy Zambia Limited ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw kobaltu.
7)
Maniry Graphite Mine Project jest trwającym projektem dotyczącym wydobycia realizowanym w Madagaskarze. Projekt promowany przez Evion Group NL ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw grafitu (w standardzie wymaganym dla baterii).
8)
Nussir jest trwającym projektem dotyczącym wydobycia realizowanym w Norwegii. Projekt promowany przez Nussir ASA ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw miedzi.
9)
Säo Miguel Paulista (SMP) Nickel and Cobalt Refinery Restart Project jest trwającym projektem dotyczącym przeróbki realizowanym w Brazylii. Projekt promowany przez Jervois Brasil Metalurgia Ltda. ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw niklu (w standardzie wymaganym dla baterii) i kobaltu.
10)
Sarytogan Graphite Project jest trwającym projektem dotyczącym wydobycia realizowanym w Kazachstanie. Projekt promowany przez Sarytogan Graphite Limited ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw grafitu (w standardzie wymaganym dla baterii).
11)
Songwe Hill Rare Earths jest trwającym projektem dotyczącym wydobycia realizowanym w Malawi. Projekt promowany przez Mkango Resources Limited ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw metali ziem rzadkich do produkcji magnesów.
12)
Tungsten West jest trwającym projektem dotyczącym wydobycia realizowanym w Zjednoczonym Królestwie. Projekt promowany przez Tungsten West PLC ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw wolframu.
13)
Zandkopsdrift jest trwającym projektem dotyczącym wydobycia realizowanym w Republice Południowej Afryki. Projekt promowany przez Frontier Rare Earths Limited ma na celu przyczynienie się do zapewnienia dostaw metali ziem rzadkich do produkcji magnesów i manganu (w standardzie wymaganym dla baterii).
1 Dz.U. L, 2024/1252, 3.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1252/oj.
2 Zaproszenie do składania wniosków: Projekty strategiczne w ramach aktu w sprawie surowców krytycznych - Komisja Europejska.
3 Ramowa klasyfikacja zasobów ONZ | EKG ONZ.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1174

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/1174 uznająca niektóre projekty dotyczące surowców krytycznych zlokalizowane w państwach trzecich oraz w krajach lub terytoriach zamorskich za projekty strategiczne na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1252
Data aktu: 04/06/2025
Data ogłoszenia: 12/06/2025