Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2025/1157 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do standardowych formularzy, wzorów i procedur na potrzeby udzielania zezwoleń zatwierdzonym podmiotom publikującym, zatwierdzonym mechanizmom sprawozdawczym i dostawcom informacji skonsolidowanych oraz na potrzeby powiązanych powiadomień, oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/1110

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/1157
z dnia 12 czerwca 2025 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do standardowych formularzy, wzorów i procedur na potrzeby udzielania zezwoleń zatwierdzonym podmiotom publikującym, zatwierdzonym mechanizmom sprawozdawczym i dostawcom informacji skonsolidowanych oraz na potrzeby powiązanych powiadomień, oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/1110
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 27d ust. 5 i art. 27db ust. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 2 ust. 1 pkt 36a rozporządzenia (UE) nr 600/2014 pojęcie "dostawców usług w zakresie udostępniania informacji" (DRSP) zdefiniowano jako obejmujące zatwierdzone podmioty publikujące (APA), zatwierdzone mechanizmy sprawozdawcze (ARM) i dostawców informacji skonsolidowanych (CTP). Mimo że podmioty te prowadzą różną działalność w zakresie udostępniania informacji, w rozporządzeniu (UE) nr 600/2014 przewidziano podobną procedurę udzielania zezwolenia tym podmiotom. W związku z tym w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/1110 2  przewidziano wspólne standardowe formularze, szablony i procedury stosowane - niezależnie od rodzaju podmiotów - na potrzeby udzielania zezwoleń wszystkim dostawcom usług w zakresie udostępniania informacji oraz na potrzeby powiązanych powiadomień. Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/791 3  zmieniono rozporządzenie (UE) nr 600/2014 w celu wprowadzenia rozróżnienia między, z jednej strony, procedurą udzielania zezwolenia na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM oraz, z drugiej strony, procedurą udzielania zezwolenia na prowadzenie działalności jako CTP. Aby odzwierciedlić tę zmianę, należy uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/1110 i zastąpić je nowym rozporządzeniem.

(2) Aby ułatwić komunikację między wnioskodawcą ubiegającym się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM a właściwym organem, zarówno Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA), jak i każdy właściwy organ krajowy powinien wyznaczyć punkt kontaktowy i opublikować informacje na temat tego punktu kontaktowego na swojej stronie internetowej.

(3) Wymogi organizacyjne dotyczące APA i ARM różnią się między sobą pod pewnymi względami. Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM powinien zatem uwzględnić w swoim wniosku jedynie te informacje, które są niezbędne do oceny wniosku pod kątem tej usługi w zakresie udostępniania informacji, którą zamierza on świadczyć.

(4) Aby ułatwić komunikację między wnioskodawcą ubiegającym się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP a ESMA, ESMA powinien wyznaczyć punkt kontaktowy i opublikować informacje na temat tego punktu kontaktowego na swojej stronie internetowej.

(5) W art. 27da rozporządzenia (UE) nr 600/2014 zobowiązano ESMA do zorganizowania odrębnych procedur wyboru w celu wyznaczenia jednego CTP w odniesieniu do obligacji, jednego CTP w odniesieniu do akcji i funduszy inwestycyjnych typu ETF oraz jednego CTP w odniesieniu do instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym lub odpowiednich podklas instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym. W związku z tym wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP powinien być zobowiązany do uwzględnienia w swoim wniosku jedynie tych informacji, które są niezbędne do oceny wniosku pod kątem tej klasy aktywów, w odniesieniu do której zamierza on prowadzić system publikacji informacji skonsolidowanych.

(6) Przetwarzanie danych osobowych do celów niniejszego rozporządzenia powinno odbywać się zgodnie z prawem Unii w zakresie ochrony danych osobowych. W związku z tym wszelkie przetwarzanie danych osobowych przez właściwe organy krajowe w ramach stosowania niniejszego rozporządzenia powinno odbywać się zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 4  oraz krajowymi wymogami w zakresie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych. Wszelkie przetwarzanie danych osobowych przez ESMA w ramach stosowania niniejszego rozporządzenia powinno odbywać się zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5 .

(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.

(8) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia. ESMA nie przeanalizował potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści, ponieważ byłoby to w dużym stopniu nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i skutków przedmiotowego projektu wykonawczych standardów technicznych.

(9) ESMA zwrócił się jednak o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 6 .

(10) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który przedłożył uwagi formalne w dniu 17 marca 2025 r.

(11) W celu zapewnienia, aby wszystkie przepisy określające standardowe formularze, wzory i procedury na potrzeby udzielania zezwoleń dostawcom usług w zakresie udostępniania informacji oraz na potrzeby powiązanych powiadomień były ujęte w jednym rozporządzeniu, należy zawrzeć w nim wykonawcze standardy techniczne, które mają zostać przyjęte na podstawie art. 27d ust. 5 i art. 27db ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 600/2014,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

STANDARDOWE FORMULARZE, WZORY I PROCEDURY NA POTRZEBY UDZIELANIA ZEZWOLEŃ ZATWIERDZONYM PODMIOTOM PUBLIKUJĄCYM (APA) I ZATWIERDZONYM MECHANIZMOM SPRAWOZDAWCZYM (ARM) ORAZ NA POTRZEBY POWIĄZANYCH POWIADOMIEŃ

Artykuł  1

Wyznaczenie punktu kontaktowego dla wnioskodawców ubiegających się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM

ESMA i każdy właściwy organ krajowy wyznacza punkt kontaktowy na potrzeby przetwarzania wszystkich informacji otrzymywanych od wnioskodawców ubiegających się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM. Dane kontaktowe wyznaczonych punktów kontaktowych są podawane do wiadomości publicznej na stronach internetowych ESMA i właściwych organów krajowych oraz są regularnie aktualizowane.

Artykuł  2

Formularz wniosku i formularz powiadomienia dla wnioskodawców ubiegających się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM oraz sposoby składania tych formularzy

1. 
Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM przekazuje ESMA lub, w stosownych przypadkach, właściwemu dla siebie organowi krajowemu wszystkie informacje, o których mowa w art. 27d rozporządzenia (UE) nr 600/2014, wypełniając formularz wniosku określony w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM przekazuje ESMA lub, w stosownych przypadkach, właściwemu dla siebie organowi krajowemu informacje na temat wszystkich członków swojego organu zarządzającego, wypełniając formularz powiadomienia określony w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
3. 
Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM wyraźnie wskazuje we wniosku o udzielenie zezwolenia konkretne wymogi określone w art. 27a-27i rozporządzenia (UE) nr 600/2014, do których odnosi się w swoim wniosku, oraz podaje odniesienia do załączonych do tego wniosku dokumentów, w których przedstawione są stosowne informacje.
4. 
Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM wskazuje we wniosku o udzielenie zezwolenia, czy jakikolwiek wymóg szczegółowy określony w art. 27a-27i rozporządzenia (UE) nr 600/2014 lub w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2025/1143 7  nie ma zastosowania do usługi w zakresie udostępniania informacji, w odniesieniu do której wnioskodawca ubiega się o zezwolenie.
5. 
ESMA i właściwe organy krajowe podają na swoich stronach internetowych, czy należycie wypełnione formularze wniosków, formularze powiadomień oraz wszelkie powiązane dodatkowe informacje należy przekazywać drogą elektroniczną.
Artykuł  3

Potwierdzenie otrzymania wniosku o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM

W terminie 10 dni roboczych od otrzymania wniosku o udzielenie zezwolenia ESMA lub, w stosownych przypadkach, właściwy organ krajowy przesyła drogą elektroniczną wnioskodawcy ubiegającemu się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM potwierdzenie otrzymania wniosku zawierające dane kontaktowe punktu kontaktowego wyznaczonego zgodnie z art. 1.

Artykuł  4

Dodatkowe informacje przekazywane przez wnioskodawcę ubiegającego się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM

Na wniosek ESMA lub, w stosownych przypadkach, właściwego organu krajowego wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM przekazuje ESMA lub właściwemu organowi krajowemu, w terminie pięciu dni roboczych od otrzymania takiego wniosku, dodatkowe informacje, które są niezbędne ESMA lub, w stosownych przypadkach, właściwemu organowi krajowemu do dokonania oceny wniosku o udzielenie zezwolenia.

Artykuł  5

Powiadomienie o zmianach w składzie organu zarządzającego składane przez APA lub ARM

APA lub ARM przekazuje ESMA lub, w stosownych przypadkach, właściwemu dla siebie organowi krajowemu informacje na temat wszelkich zmian w składzie swojego organu zarządzającego, wypełniając formularz powiadomienia określony w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  6

Poinformowanie o decyzji o udzieleniu lub odmowie udzielenia zezwolenia na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM

ESMA lub, w stosownych przypadkach, właściwy organ krajowy informuje drogą elektroniczną wnioskodawcę ubiegającego się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM o przyjętej przez siebie decyzji o udzieleniu lub odmowie udzielenia takiego zezwolenia, w terminie pięciu dni roboczych od przyjęcia uzasadnionej decyzji zgodnie z art. 27d ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 600/2014.

ROZDZIAŁ  II

STANDARDOWE FORMULARZE, WZORY I PROCEDURY NA POTRZEBY UDZIELANIA ZEZWOLEŃ DOSTAWCOM INFORMACJI SKONSOLIDOWANYCH (CTP) ORAZ NA POTRZEBY POWIĄZANYCH POWIADOMIEŃ

Artykuł  7

Wyznaczenie punktu kontaktowego dla wnioskodawców ubiegających się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP

ESMA wyznacza punkt kontaktowy na potrzeby przetwarzania wszystkich informacji otrzymywanych od wnioskodawców ubiegających się o zezwolenie na prowadzenie systemu publikacji informacji skonsolidowanych, a dane kontaktowe tego punktu podaje do wiadomości publicznej na swojej stronie internetowej i regularnie je aktualizuje.

Artykuł  8

Formularz wniosku i formularz powiadomienia dla wnioskodawców ubiegających się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP oraz sposoby składania tych formularzy

1. 
Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP przekazuje ESMA wszystkie informacje, o których mowa w art. 27db ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, wypełniając formularz wniosku określony w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP przekazuje ESMA informacje na temat wszystkich członków swojego organu zarządzającego, wypełniając formularz powiadomienia określony w załączniku V do niniejszego rozporządzenia.
3. 
Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP wyraźnie wskazuje we wniosku o udzielenie zezwolenia konkretne wymogi określone w art. 27a-27i rozporządzenia (UE) nr 600/2014, do których odnosi się w swoim wniosku, oraz podaje odniesienia do załączonych do tego wniosku dokumentów, w których przedstawione są stosowne informacje.
4. 
Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP wskazuje we wniosku o udzielenie zezwolenia, czy jakikolwiek wymóg szczegółowy określony w art. 27a-27i rozporządzenia (UE) nr 600/2014 lub w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2025/1143 nie ma zastosowania do usługi w zakresie dostarczania informacji skonsolidowanych, w odniesieniu do której wnioskodawca ubiega się o zezwolenie.
5. 
ESMA podaje na swojej stronie internetowej, czy należycie wypełnione formularze wniosków, formularze powiadomień oraz wszelkie powiązane dodatkowe informacje należy przekazywać drogą elektroniczną.
Artykuł  9

Potwierdzenie otrzymania wniosku o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP

W terminie 10 dni roboczych od otrzymania wniosku o udzielenie zezwolenia ESMA przesyła drogą elektroniczną wnioskodawcy ubiegającemu się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP potwierdzenie otrzymania wniosku zawierające dane kontaktowe punktu kontaktowego wyznaczonego zgodnie z art. 7.

Artykuł  10

Dodatkowe informacje przekazywane przez wnioskodawcę ubiegającego się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP

Na wniosek ESMA wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP przekazuje ESMA, w terminie pięciu dni roboczych od otrzymania takiego wniosku, dodatkowe informacje, które są niezbędne ESMA do dokonania oceny wniosku o udzielenie zezwolenia.

Artykuł  11

Powiadomienie o zmianach w składzie organu zarządzającego składane przez CTP

CTP przekazuje ESMA informacje na temat wszelkich zmian w składzie swojego organu zarządzającego, wypełniając formularz powiadomienia określony w załączniku VI do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  12

Poinformowanie o decyzji o udzieleniu lub odmowie udzielenia zezwolenia na prowadzenie działalności jako CTP

ESMA informuje drogą elektroniczną wnioskodawcę ubiegającego się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP o przyjętej przez siebie decyzji o udzieleniu lub odmowie udzielenia takiego zezwolenia, w terminie pięciu dni roboczych od przyjęcia uzasadnionej decyzji zgodnie z art. 27db ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 600/2014.

ROZDZIAŁ  III

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  13

Uchylenie

Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/1110 traci moc.

Odesłania do uchylonego rozporządzenia traktuje się jako odesłania do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  14

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 czerwca 2025 r.

ZAŁĄCZNIK  I

Formularz wniosku o udzielenie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie udostępniania informacji jako APA lub jako ARM

ZAŁĄCZNIK  II

Formularz powiadomienia zawierającego wykaz członków organu zarządzającego APA lub ARM

ZAŁĄCZNIK  III

Formularz powiadomienia o zmianach w składzie organu zarządzającego APA lub ARM

ZAŁĄCZNIK  IV

Formularz wniosku o udzielenie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie udostępniania informacji jako CTP

ZAŁĄCZNIK  V

Formularz powiadomienia zawierającego wykaz członków organu zarządzającego CTP

ZAŁĄCZNIK  VI

Formularz powiadomienia o zmianach w składzie organu zarządzającego CTP

1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/600/oj.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/1110 z dnia 22 czerwca 2017 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do standardowych formularzy, szablonów i procedur na potrzeby udzielania zezwoleń dostawcom usług w zakresie udostępniania informacji i powiązanych powiadomień na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w sprawie rynków instrumentów finansowych (Dz.U. L 162 z 23.6.2017, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2017/1110/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/791 z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do zwiększenia przejrzystości danych, usuwania przeszkód w powstawaniu systemów publikacji informacji skonsolidowanych, optymalizacji obowiązków obrotu oraz zakazu otrzymywania płatności za przepływ zleceń (Dz.U. L, 2024/791, 8.3.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/791/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2016/679/oj).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
7 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/1143 z dnia 12 czerwca 2025 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi w zakresie zezwoleń i wymogi organizacyjne dotyczące zatwierdzonych podmiotów publikujących i zatwierdzonych mechanizmów sprawozdawczych oraz wymogi w zakresie zezwoleń dotyczące dostawców informacji skonsolidowanych, oraz uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/571 (Dz.U. L, 2025/1143, 3.11.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/ 1143/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1157

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2025/1157 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do standardowych formularzy, wzorów i procedur na potrzeby udzielania zezwoleń zatwierdzonym podmiotom publikującym, zatwierdzonym mechanizmom sprawozdawczym i dostawcom informacji skonsolidowanych oraz na potrzeby powiązanych powiadomień, oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/1110
Data aktu: 12/06/2025
Data ogłoszenia: 03/11/2025
Data wejścia w życie: 23/11/2025