uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") dla substancji czynnych fluksapyroksad, lambda- cyhalotryna i metalaksyl określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP dla substancji czynnej nikotyna określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia.
(2) W odniesieniu do fluksapyroksadu złożono na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek o zmianę istniejących NDP dla szaronów/persymon/kaki i grzybów uprawnych.
(3) W odniesieniu do lambda-cyhalotryny w awokado złożono na podstawie art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek dotyczący tolerancji importowej w związku ze stosowaniem tej substancji w Meksyku. Wnioskodawca dowiódł, że dozwolone zastosowania lambda-cyhalotryny w awokado w Meksyku skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP określone w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 oraz że potrzebne są wyższe NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw. W oczekiwaniu na przedłożenie i ocenę danych potwierdzających dotyczących metabolitów powstałych w warunkach sterylizacji w odniesieniu do lambda-cyhalotryny w towarach z drobiu (mięśnie, tłuszcz, wątroba, nerka, podroby jadalne) i w jajach ptasich w rozporządzeniu Komisji (UE) 2018/960 2 ustanowiono tymczasowe NDP, które wynoszą 0,01 mg/kg. Komisja otrzymała informacje z unijnego programu monitorowania wskazujące na obecność lambda- cyhalotryny w towarach z drobiu i jajach ptasich w związku z dozwolonym zastosowaniem produktów biobójczych, co skutkuje wyższymi poziomami pozostałości niż wzorcowy NDP wynoszący 0,01 mg/kg określony w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005.
(4) Zgodnie z art. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji. Komisja przekazała wnioski, sprawozdania z oceny i dokumentację uzupełniającą Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd"). W odniesieniu do lambda-cyhalotryny w towarach z drobiu i jajach ptasich Komisja upoważniła ponadto Urząd do przeprowadzenia ukierunkowanej oceny ryzyka dotyczącej pozostałości lambda-cyhalotryny w towarach z drobiu i jajach ptasich w celu uwzględnienia pozostałości pochodzących ze stosowanych produktów biobójczych. Na podstawie danych z monitorowania Komisja ustaliła proponowane tymczasowe NDP dla towarów z drobiu i jaj ptasich w wysokości odpowiednio 0,03 mg/kg i 0,02 mg/kg, co odpowiada 95. percentylowi wszystkich wyników próbek.
(5) Urząd ocenił wnioski i sprawozdania z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 3 . Urząd przekazał uzasadnione opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości. W odniesieniu do lambda-cyhalotryny w towarach z drobiu i jajach ptasich Urząd w ramach upoważnienia przyznanego mu przez Komisję przeprowadził ponadto ocenę związanego z dietą ryzyka narażenia 4 na lambda-cyhalotrynę poprzez jej pozostałości w towarach spożywczych z drobiu i jajach ptasich.
(6) W odniesieniu do NDP fluksapyroksadu w szaronach/persymonach/kaki i grzybach uprawnych Urząd stwierdził, że dane przedłożone na poparcie wniosku są wystarczające do zaproponowania NDP dla towarów objętych oceną oraz że krótko- i długoterminowe spożycie pozostałości związane ze stosowaniem fluksapyroksadu - zgodnie ze zgłoszonymi praktykami rolniczymi i w oczekiwaniu na przedłożenie danych potwierdzających, o które wnioskowano w ramach przeglądu NDP - nie stanowi raczej zagrożenia dla zdrowia konsumentów.
(7) W odniesieniu do NDP lambda-cyhalotryny w awokado Urząd uznał dane przedłożone na poparcie wniosku za wystarczające do zaproponowania NDP dla tego towaru i zauważył, że w przepisach Unii istnieje ogólna luka w danych toksykologicznych dotyczących produktów degradacji w standardowych badaniach hydrolizy reprezentatywnych dla warunków sterylizacji w odniesieniu do wszystkich towarów spożywczych. Awokado spożywa się głównie nieprzetworzone, dlatego Urząd uznał, że luka w danych ma mniejsze znaczenie w przypadku awokado niż w przypadku innych produktów. Należy zatem ustalić NDP w wysokości 0,15 mg/kg dla lambda- cyhalotryny w awokado. W odniesieniu do NDP lambda-cyhalotryny w towarach z drobiu (mięśnie, tłuszcz, wątroba, nerka, podroby jadalne) i jajach ptasich Urząd stwierdził, że jest mało prawdopodobne, aby NDP oparte na danych z monitorowania wynoszące zgodnie z propozycją odpowiednio 0,03 mg/kg i 0,02 mg/kg stanowiły zagrożenie dla zdrowia konsumentów. Urząd zauważył, że na ocenę narażenia konsumentów wpływa niepewność związana z luką w danych dotyczących powstawania metabolitów w warunkach sterylizacji oraz właściwości toksykologicznych niektórych innych metabolitów (związków Ia i XI) określonych w przeglądzie NDP na podstawie art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W związku z tym proponowane NDP powinny być traktowane jako tymczasowe do momentu przedłożenia odpowiednich danych potwierdzających, które wyeliminują tę lukę w danych.
(8) Na podstawie opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowane zmiany NDP są dopuszczalne.
(9) W odniesieniu do metalaksylu Komisja Kodeksu Żywnościowego przyjęła w dniu 2 grudnia 2023 r. nowe kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("CXL") dla tej substancji czynnej 5 .
(10) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 , jeżeli istnieją normy międzynarodowe lub jeżeli spodziewane jest ich wprowadzenie, mają one zostać wzięte pod uwagę podczas opracowywania lub dostosowywania prawa żywnościowego, z wyjątkiem sytuacji, w których normy takie - lub ich część - nie stanowiłyby skutecznego lub odpowiedniego środka realizacji celów unijnego prawa żywnościowego; sytuacji, w których ich niestosowanie jest uzasadnione naukowo, oraz gdyby miały one spowodować zmianę poziomu ochrony w stosunku do poziomu określonego jako właściwy w Unii. Zgodnie z art. 13 lit. e) wspomnianego rozporządzenia Unia ma ponadto wspierać spójność międzynarodowych norm technicznych i unijnego prawa żywnościowego, dbając jednocześnie o to, aby wysoki poziom ochrony przyjęty w Unii nie został obniżony.
EFSA, 2023. "Setting of an import tolerance for lambda-cyhalothrin in avocados" ["Ustalenie tolerancji importowej dla lambda- cyhalotryny w awokado"]. Dziennik EFSA, 21(12), e8464. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8464.
(11) Urząd ocenił ryzyko, jakie te CXL stwarzają dla konsumentów, i opublikował sprawozdanie naukowe 7 . Unia zgłosiła Komitetowi KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów zastrzeżenia 8 ,9 wobec CXL proponowanych w odniesieniu do niektórych kombinacji pestycyd/produkt, w przypadku których Urząd stwierdził potencjalne zagrożenie dla zdrowia konsumentów w swoim sprawozdaniu naukowym.
(12) CXL, w odniesieniu do których Urząd nie stwierdził ryzyka dla konsumentów w Unii i wobec których Unia nie zgłosiła w związku z tym zastrzeżenia Komitetowi KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów ani Komisji Kodeksu Żywnościowego, można uznać za bezpieczne. Dotyczy to CXL dla metalaksylu w ananasach i suszonym żeńszeniu. Wspomniane wartości CXL należy zatem włączyć do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, z wyjątkiem przypadków, w których odnoszą się one do produktów nieujętych w załączniku I do wspomnianego rozporządzenia lub w których zostały ustalone na poziomie niższym niż obecne NDP.
(13) Na podstawie sprawozdania naukowego Urzędu oraz po uwzględnieniu istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Komisja stwierdziła, że proponowane zmiany NDP są dopuszczalne.
(14) W odniesieniu do nikotyny w ziarnach kawy stosuje się wzorcowy NDP wynoszący 0,01 mg/kg zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005, ponieważ w załącznikach do tego rozporządzenia nie określono żadnego konkretnego NDP. Na podstawie danych z monitorowania pochodzących z unijnego programu monitorowania i po konsultacji z unijnym laboratorium referencyjnym Unii Europejskiej, które zaleciło stosowanie typowego określanego za pomocą ekstrapolacji NDP dla towarów trudnych (0,05 mg/kg), należy wyznaczyć tymczasowy NDP wynoszący 0,05 mg/kg dla nikotyny w ziarnach kawy, aby uwzględnić pozostałości pochodzące z potencjalnych źródeł innych niż stosowanie pestycydów.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 21 stycznia 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.115 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2025/115 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fluksapyroksadu, lambda-cyhalotryny, metalaksylu i nikotyny w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 21/01/2025 |
| Data ogłoszenia: | 22/01/2025 |
| Data wejścia w życie: | 11/02/2025 |