Decyzja wykonawcza 2025/113 ustanawiająca format przekazywania informacji od państw członkowskich na temat wdrażania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi oraz uchylająca decyzję wykonawczą Komisji 2014/896/UE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/113
z dnia 23 stycznia 2025 r.
ustanawiająca format przekazywania informacji od państw członkowskich na temat wdrażania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi oraz uchylająca decyzję wykonawczą Komisji 2014/896/UE

(notyfikowana jako dokument nr C(2025) 376)

(Dz.U.UE L z dnia 24 stycznia 2025 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi, zmieniającą, a następnie uchylającą dyrektywę Rady 96/82/WE 1 , w szczególności jej art. 21 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 21 ust. 2 dyrektywy 2012/18/UE (zwanej dalej "dyrektywą") zobowiązuje państwa członkowskie do składania sprawozdań z wdrażania tej dyrektywy do dnia 30 września 2019 r., a następnie co cztery lata, przy użyciu specjalnego formularza określonego w załączniku do decyzji wykonawczej Komisji 2014/896/UE 2 .

(2) Komisja opracowała specjalny formularz ustanowiony w załączniku do decyzji wykonawczej 2014/896/UE, w którym to formularzu określono zestaw informacji, jakie mają być udostępniane przez państwa członkowskie w celu składania sprawozdań z wdrażania dyrektywy.

(3) Analiza pierwszego okresu sprawozdawczego, który obejmował okres od dnia 1 czerwca 2015 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., wykazała, że należy udoskonalić specjalny formularz stosowany przez państwa członkowskie, aby zmaksymalizować dokładność i porównywalność przekazywanych informacji, tak aby Komisja mogła lepiej ocenić skuteczność zapobiegania awariom przemysłowym i zapewnić społeczeństwu bardziej adekwatne informacje. Aby osiągnąć te cele, należy zaktualizować specjalny formularz i odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2014/896/UE.

(4) Kolejny okres sprawozdawczy opierający się na tym zaktualizowanym formularzu powinien obejmować okres od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2026 r. Państwa członkowskie powinny przedłożyć wymagane informacje Komisji do dnia 30 września 2027 r.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 27 dyrektywy 2012/18/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Państwa członkowskie korzystają z formularza sprawozdania określonego w załączniku do niniejszej decyzji 3 , przekazując informacje na temat wdrażania dyrektywy 2012/18/UE zgodnie z art. 21 ust. 2 tej dyrektywy.

Artykuł  2

Decyzja wykonawcza 2014/896/UE traci moc ze skutkiem od dnia 31 grudnia 2026 r.

Odniesienia do uchylonej decyzji odczytuje się jako odniesienia do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2027 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 stycznia 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

Ustanawiający wzór sprawozdania na potrzeby przekazywania przez państwa członkowskie danych służących do celów sprawozdawczości zgodnie z art. 21 ust. 2 dyrektywy 2012/18/UE
1. INFORMACJE OGÓLNE
1.1 Należy wskazać datę ostatniej aktualizacji informacji na temat zakładów w bazie danych eSPIRS.
Data pochodząca z eSPIRS (rr/mm/ dd):
Dowolny tekst zawierający uwagi państw członkowskich na ten temat (maks. 6 000 słów)
2. RAPORT O BEZPIECZEŃSTWIE (ART. 10 DYREKTYWY 2012/18/UE) Okres sprawozdawczy
2.1 Czy wszystkie zakłady o dużym ryzyku, w przypadku których było to wymagane w okresie sprawozdawczym, sporządziły raport o bezpieczeństwie? Jeżeli nie, należy wskazać:
2.1.1 Według stanu na koniec okresu sprawozdawczego, ile zakładów o dużym ryzyku, w przypadku których było to wymagane, nie sporządziło raportu o bezpieczeństwie? Należy podać liczbę zakładów.
2.2 Czy wszystkie zakłady o dużym ryzyku, w przypadku których było to wymagane podczas okresu sprawozdawczego, zaktualizowały raporty o bezpieczeństwie w ciągu ostatnich pięciu lat? Jeżeli nie, należy wskazać:
2.2.1 Według stanu na koniec okresu sprawozdawczego, ile zakładów o dużym ryzyku, w przypadku których było to wymagane, nie zaktualizowało swoich raportów o bezpieczeństwie w ciągu ostatnich pięciu lat? Należy podać liczbę zakładów.
Dowolny tekst zawierający uwagi państw członkowskich na ten temat (maks. 6 000 słów)
3. PLANY OPERACYJNO- RATOWNICZE (ART. 12 DYREKTYWY 2012/18/UE) Okres sprawozdawczy
3.1 Według stanu na koniec okresu sprawozdawczego, ile zakładów o dużym ryzyku, w przypadku których było to wymagane, nie sporządziło zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego? Należy podać liczbę zakładów, z wyłączeniem zakładów zgłoszonych w pozycji 3.2.
3.2 Według stanu na koniec okresu sprawozdawczego, w przypadku ilu zakładów o dużym ryzyku właściwe organy podjęły decyzję, że nie jest konieczne sporządzenie zewnętrznego planu operacyjno- ratowniczego? Należy podać liczbę zakładów, z wyłączeniem zakładów zgłoszonych w pozycji 3.1.
3.3 Czy w przypadku wszystkich zakładów o dużym ryzyku zewnętrzne plany operacyjno- ratownicze zostały przećwiczone w ciągu ostatnich trzech lat przed końcem okresu sprawozdawczego? Jeśli nie, w ilu przypadkach zewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy nie został przećwiczony? Należy podać liczbę przypadków.
Dowolny tekst zawierający uwagi państw członkowskich na ten temat (maks. 6 000 słów)
4. INFORMACJE DOTYCZĄCE ŚRODKÓW BEZPIECZEŃSTWA

(ART. 14 ORAZ ZAŁĄCZNIK

V DO DYREKTYWY 2012/18/UE)

Rok sprawozdawczy
4.1 W odniesieniu do art. 14 ust. 2 dyrektywy 2012/18/UE, czy w przypadku wszystkich zakładów o dużym ryzyku informacje dotyczące środków bezpieczeństwa i odpowiedniego zachowania w przypadku wystąpienia poważnej awarii zostały podane do publicznej wiadomości w ciągu ostatnich pięciu lat przed końcem okresu sprawozdawczego? Jeśli nie, należy wskazać liczbę zakładów o dużym ryzyku, które nie udostępniły powyższych informacji.
4.2 Podczas okresu sprawozdawczego, ile zakładów zostało uznanych za zakłady, w których istnieje możliwość wystąpienia poważnej awarii o skutkach transgranicznych? Należy podać liczbę zakładów.
Dowolny tekst zawierający uwagi państw członkowskich na ten temat (maks. 6 000 słów)
5. KONTROLE (ART. 20

DYREKTYWY 2012/18/UE)

Okres sprawozdawczy
Rok 1 Rok 2 Rok 3 Rok 4
5.1 Podczas okresu sprawozdawczego, ile zakładów o zwiększonym ryzyku, w których powinna zostać przeprowadzona kontrola (zgodnie z art. 20 ust. 4, 6 i 8 dyrektywy 2012/18/UE), nie zostało skontrolowanych? Należy podać liczbę zakładów.
5.2 Podczas okresu sprawozdawczego, ile zakładów o dużym ryzyku, w których powinna zostać przeprowadzona kontrola (zgodnie z art. 20 ust. 4, 6 i 8 dyrektywy 2012/18/UE), nie zostało skontrolowanych? Należy podać liczbę zakładów.
Dowolny tekst zawierający uwagi państw członkowskich na ten temat (maks. 6 000 słów)
6. ZAKAZ UŻYTKOWANIA, SANKCJE I INNE INSTRUMENTY PRZYMUSU (ART. 19 I 28 DYREKTYWY 2012/18/UE) Okres sprawozdawczy
6.1 Podczas okresu sprawozdawczego, w przypadku ilu zakładów, instalacji, obiektów magazynowych lub jakiejkolwiek ich części, wstrzymano użytkowanie lub uruchomienie tych obiektów? Należy podać liczbę zakładów.
Dowolny tekst zawierający uwagi państw członkowskich na ten temat (maks. 6 000 słów)
7. INNE NIEOBOWIĄZKOWE INFORMACJE
7.1 W stosownych przypadkach, wszelkie przepisy podobne do przepisów dyrektywy Seveso (w zakresie powiadamiania o działaniach, wymogów dotyczących zarządzania bezpieczeństwem, raportów o bezpieczeństwie, informowania społeczeństwa, planów operacyjno-ratowniczych oraz kontroli), wszelkie przepisy (np. ogólnie wiążące zasady itp.) mające zastosowanie do instalacji i działalności nieobjętych dyrektywą 2012/18/UE (np. rurociągów, portów, stacji rozrządowych, instalacji morskich, poszukiwania i wydobycia gazu itp.) oraz stosowane dobre praktyki. (dowolny tekst)
7.1.1 Rurociągi (dowolny tekst):
7.1.2 Stacje rozrządowe (dowolny tekst):
7.1.3 Porty (dowolny tekst):
7.1.4 Tymczasowe składowanie (dowolny tekst):
7.1.5 Instalacje morskie, w tym platformy gazyfikacji (dowolny tekst):
7.1.6 Poszukiwanie gazu (dowolny tekst):
7.1.7 Wydobycie minerałów i węglowodorów (dowolny tekst):
7.1.8 Czyny zabronione/ szkodliwe (dowolny tekst):
7.1.9 Baterie (dowolny tekst):
7.1.10 Porty lotnicze (dowolny tekst):
7.1.11 Wodór (dowolny tekst):
7.1.12 Cyberbezpieczeń- stwo

i bezpieczeństwo przemysłowe (dowolny tekst):

7.1.13 Inne (dowolny tekst):
7.2 Uwagi związane z konsekwencjami różnych przepisów obowiązujących w odniesieniu do zakładów o dużym ryzyku i zakładów o zwiększonym ryzyku:
7.3 Uwagi dotyczące jakości wdrażania i różnych aspektów wdrażania (m.in. efekt domina, raporty o bezpieczeństwie, plany operacyjno-ratownicze, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne, środki bezpieczeństwa, kontrole, zakazy/ sankcje i dostęp do wymiaru sprawiedliwości):
7.4 Uwagi dotyczące wyzwań związanych z wdrażaniem:
7.5 W jaki sposób upowszechnia się wyciągnięte wnioski (dowolny tekst, adres URL itp.)?
7.6 Uwagi dotyczące wspierania procesu wdrażania przez Komisję Europejską:
1 Dz.U. L 197 z 24.7.2012, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2012/18/oj.
2 Decyzja wykonawcza Komisji 2014/896/UE z dnia 10 grudnia 2014 r. ustanawiająca format przekazywania informacji od państw członkowskich na temat wdrażania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi (Dz.U. L 355 z 12.12.2014, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/ dec_impl/2014/896/oj).
3 Formularz jest również dostępny na stronie Komisji Europejskiej: http://ec.europa.eu/environment/seveso/.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.113

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2025/113 ustanawiająca format przekazywania informacji od państw członkowskich na temat wdrażania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi oraz uchylająca decyzję wykonawczą Komisji 2014/896/UE
Data aktu: 23/01/2025
Data ogłoszenia: 24/01/2025
Data wejścia w życie: 01/01/2027