uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 3 i 6,
(1) W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 wymieniono, między innymi, regulaminy ONZ nr 34 2 , nr 79 3 , nr 100 4 , nr 117 5 , nr 127 6 oraz nr 152 7 . Wszystkie wymienione regulaminy zostały zmienione przez Światowe Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów ("WP.29 EKG ONZ"). Należy zatem zaktualizować wykaz w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 w celu odzwierciedlenia tych zmian.
(2) Seria poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 152 zawiera przepisy dotyczące zaawansowanego systemu hamowania awaryjnego w celu uniknięcia lub złagodzenia dotkliwości uderzenia odpowiednio w pieszego lub rower. Załącznik I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 odnosi się do pierwotnej wersji tego regulaminu ONZ, która zawiera wymogi dotyczące zaawansowanego systemu hamowania awaryjnego w celu uniknięcia lub złagodzenia kolizji wyłącznie z samochodem osobowym. W związku z tym, aby oprócz kolizji samochodu z samochodem objąć także kolizje samochodu z pieszym i samochodu z rowerem, w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 należy odnieść się do serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 152.
(3) Seria poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 127 zawiera przepisy dotyczące rozszerzonej strefy uderzenia głową w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych zapewnianego przez pojazdy silnikowe w przypadku zderzenia. Ponieważ załącznik I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 odnosi się do serii poprawek 02 do tego regulaminu ONZ, należy zaktualizować załącznik I do rozporządzenia (UE) 2019/2144, aby odnosił się do serii poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 127.
(4) WP.29 EKG ONZ przyjęło również: 1) regulamin ONZ nr 167 8 , 2) regulamin ONZ nr 169 9 oraz 3) regulamin ONZ nr 171 10 . Należy zatem wprowadzić do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 odniesienia do wspomnianych regulaminów.
(5) Seria poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 117 zawiera przepisy dotyczące homologacji opon w odniesieniu do ich przyczepności na mokrej nawierzchni w stanie zużytym. Należy zapewnić dodatkowy czas na dalsze zezwalanie na montaż w używanym pojeździe nowych opon homologowanych jako zgodne odpowiednio z serią poprawek 02 i 03 do regulaminu ONZ nr 117 do dnia 6 stycznia 2029 r.
(6) Na 192. sesji WP.29 EKG ONZ w marcu 2024 r. Unia i jej państwa członkowskie głosowały za nowym regulaminem ONZ w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów w odniesieniu do systemów wspomagających kierowcę w kontroli ruchu pojazdu. Aby pojazdy silnikowe wyposażone w te systemy były zgodne z przepisami określonymi w tym regulaminie ONZ, konieczne jest włączenie odniesienia do regulaminu ONZ nr 171 do załącznika II do rozporządzenia (UE) 2019/2144, który powinien mieć zastosowanie na zasadzie "jeżeli są zamontowane".
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/2144,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 5 czerwca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1122 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/1122 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w celu uwzględnienia zmian regulacyjnych dotyczących poprawek do regulaminów ONZ nr 25, 34, 79, 100, 117, 127 i 152 oraz nowych regulaminów ONZ nr 167, 169 i 171 przyjętych przez Światowe Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów |
| Data aktu: | 05/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 12/08/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/09/2025 |