Rozporządzenie delegowane 2025/1122 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w celu uwzględnienia zmian regulacyjnych dotyczących poprawek do regulaminów ONZ nr 25, 34, 79, 100, 117, 127 i 152 oraz nowych regulaminów ONZ nr 167, 169 i 171 przyjętych przez Światowe Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/1122
z dnia 5 czerwca 2025 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w celu uwzględnienia zmian regulacyjnych dotyczących poprawek do regulaminów ONZ nr 25, 34, 79, 100, 117, 127 i 152 oraz nowych regulaminów ONZ nr 167, 169 i 171 przyjętych przez Światowe Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 3 i 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 wymieniono, między innymi, regulaminy ONZ nr 34 2 , nr 79 3 , nr 100 4 , nr 117 5 , nr 127 6  oraz nr 152 7 . Wszystkie wymienione regulaminy zostały zmienione przez Światowe Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów ("WP.29 EKG ONZ"). Należy zatem zaktualizować wykaz w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 w celu odzwierciedlenia tych zmian.

(2) Seria poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 152 zawiera przepisy dotyczące zaawansowanego systemu hamowania awaryjnego w celu uniknięcia lub złagodzenia dotkliwości uderzenia odpowiednio w pieszego lub rower. Załącznik I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 odnosi się do pierwotnej wersji tego regulaminu ONZ, która zawiera wymogi dotyczące zaawansowanego systemu hamowania awaryjnego w celu uniknięcia lub złagodzenia kolizji wyłącznie z samochodem osobowym. W związku z tym, aby oprócz kolizji samochodu z samochodem objąć także kolizje samochodu z pieszym i samochodu z rowerem, w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 należy odnieść się do serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 152.

(3) Seria poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 127 zawiera przepisy dotyczące rozszerzonej strefy uderzenia głową w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych zapewnianego przez pojazdy silnikowe w przypadku zderzenia. Ponieważ załącznik I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 odnosi się do serii poprawek 02 do tego regulaminu ONZ, należy zaktualizować załącznik I do rozporządzenia (UE) 2019/2144, aby odnosił się do serii poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 127.

(4) WP.29 EKG ONZ przyjęło również: 1) regulamin ONZ nr 167 8 , 2) regulamin ONZ nr 169 9  oraz 3) regulamin ONZ nr 171 10 . Należy zatem wprowadzić do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 odniesienia do wspomnianych regulaminów.

(5) Seria poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 117 zawiera przepisy dotyczące homologacji opon w odniesieniu do ich przyczepności na mokrej nawierzchni w stanie zużytym. Należy zapewnić dodatkowy czas na dalsze zezwalanie na montaż w używanym pojeździe nowych opon homologowanych jako zgodne odpowiednio z serią poprawek 02 i 03 do regulaminu ONZ nr 117 do dnia 6 stycznia 2029 r.

(6) Na 192. sesji WP.29 EKG ONZ w marcu 2024 r. Unia i jej państwa członkowskie głosowały za nowym regulaminem ONZ w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów w odniesieniu do systemów wspomagających kierowcę w kontroli ruchu pojazdu. Aby pojazdy silnikowe wyposażone w te systemy były zgodne z przepisami określonymi w tym regulaminie ONZ, konieczne jest włączenie odniesienia do regulaminu ONZ nr 171 do załącznika II do rozporządzenia (UE) 2019/2144, który powinien mieć zastosowanie na zasadzie "jeżeli są zamontowane".

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/2144,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu (UE) 2019/2144

W załącznikach I i II do rozporządzenia (UE) 2019/2144 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 czerwca 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach I i II do rozporządzenia (UE) 2019/2144 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
a)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 25 otrzymuje brzmienie:
"25 Zagłówki wbudowane lub niewbudowane w siedzenia pojazdów Suplement 1 do serii poprawek 04 Dz.U. L 258 z 7.8.2020, s. 30, ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/ 2020/1169/oj M, N"
b)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 34 otrzymuje brzmienie:
"34 Zabezpieczenie przeciwpożarowe (zbiorniki paliwa ciekłego) seria poprawek 04 Dz.U. L, 2025/1454, 29.7.2025, ELI:

http://data.europa.eu/eli/reg/2025/1454/ oj

M, N, O"
c)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 79 otrzymuje brzmienie:
"79 Układy kierownicze Seria poprawek 04 Dz.U. L, 2025/3, 10.1.2025, ELI:

http://data.europa.eu/eli/reg/2025/3/ oj

M, N, O"
d)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 100 otrzymuje brzmienie:
"100 Bezpieczeństwo elektryczne Seria poprawek 03 Dz.U. L, 2024/1955, 26.7.2024, ELI:

http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1955/ oj

M, N"
e)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 117 otrzymuje brzmienie:
"117 Opony w odniesieniu do emisji hałasu toczenia, przyczepności na mokrych nawierzchniach oraz oporu toczenia (klasy C1, C2 i C3) seria poprawek 04 Dz.U. L, 2025/1453, 7.8.2025, ELI:

http://data.europa.eu/eli/reg/2025/1453/ oj

M, N, O"
f)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 127 otrzymuje brzmienie:
"127 Bezpieczeństwo pieszych seria poprawek 04 Dz.U. L, 2025/460, 17.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/460/ oj M1, N1"
g)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 152 otrzymuje brzmienie:
"152 Zaawansowany system hamowania awaryjnego (AEBS) Seria poprawek 02 Dz.U. L, 2024/2497, 27.9. 2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2497/ oj M1, N1"
h)
dodaje się wiersze dotyczące regulaminów ONZ nr 167, 169 i 171 w brzmieniu:
"167 Pole bezpośredniej widoczności w pojazdach ciężkich Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L, 2024/1065, 17.5.2024, ELI:

http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1065/ oj

M2, M3, N2, N3
169 Rejestrator danych na temat zdarzeń dla pojazdów ciężkich Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L, 2024/1218, 23.5.2024, ELI:

http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1218/ oj

M2, M3, N2, N3
171 Systemy wspomagające kierowcę w kontroli ruchu pojazdu (DCAS) Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L, 2024/2689, 4.11.2024, ELI:

http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2689/ oj

M, N"
2)
w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:
a)
wiersz dotyczący wymogu B2 otrzymuje brzmienie:
"B2 Powiększona strefa zabezpieczenia Regulamin

ONZ nr 127

Kontakt modelu głowy ze słupkami A, ze strefą nad szybą przednią oraz z osłoną jest wyłączony, ale jest monitorowany. C(*) C(*)
(*) W zastosowaniu przepisów przejściowych serii poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 127 do dnia 1 września 2029 r. nadal akceptuje się homologacje typu wydane z zastosowaniem przepisów szczegółowych dotyczących odległości zawinięcia na masce wynoszącej 2 100 mm. Homologacje typu wydane z zastosowaniem przepisów szczegółowych dotyczących tylnej fizycznej krawędzi maski zamiast tylnej linii odniesienia maski nadal akceptuje się do dnia 1 września 2031 r."
b)
wiersz dotyczący wymogu B9 otrzymuje brzmienie:
"B9 Pole bezpośredniej widoczności w pojazdach ciężkich Regulamin

ONZ nr 167

D D D D"
c)
wiersz dotyczący wymogu C10 otrzymuje brzmienie:
"C10

Bezpieczeństwo opon i efektywność środowiskowa

Regulamin ONZ nr 30

Regulamin ONZ nr 54

Regulamin ONZ nr 117

Należy również zapewnić procedurę badania zużycia opon; obowiązują daty podane w uwagach do tabeli punkt C(*). X X X X X X X X X X A
(*) W zastosowaniu przepisów przejściowych serii poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 117 opony homologowane zgodnie z wymogami serii poprawek 02 lub 03 do tego regulaminu ONZ i wyprodukowane przed dniem 7 lipca 2026 r. mogą być nadal montowane w użytkowanych pojazdach do dnia 6 stycznia 2029 r."
d)
wiersze dotyczące wymogów E6 i E7 otrzymują brzmienie:
"E6 Systemy prowadzenia zastępujące kierowcę Regulamin ONZ nr 157

Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/1426 (*) (dla pojazdów w pełni zautomatyzowanych)

B(5) B(5) B(5) B(5) B(5) B(5)
E7 Systemy dostarczające pojazdowi w czasie rzeczywistym informacji o stanie pojazdu i jego otoczeniu Regulamin ONZ nr 157

Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/1426 (dla pojazdów w pełni zautomatyzowanych)

B(5) B(5) B(5) B(5) B(5) B(5)
(*) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/1426 z dnia 5 sierpnia 2022 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w odniesieniu do jednolitych procedur i specyfikacji technicznych w zakresie homologacji typu systemu zautomatyzowanej jazdy (ADS) pojazdów w pełni zautomatyzowanych (Dz.U. L 221 z 26.8.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2022/1426/oj)."
e)
w sekcji E "Zachowanie kierowcy i funkcjonowanie układów" dodaje się wiersze dotyczące wymogów E10 i E11 w brzmieniu:
"E10 Systemy wspomagające kierowcę w kontroli dynamiki pojazdu Regulamin ONZ nr 171 IF IF IF IF IF IF
E11

Zautomatyzowane parkowanie typu valet parking

Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/1426, załącznik V IF IF IF IF IF IF"
f)
Przypis (5) otrzymuje brzmienie:

"(5) Zgodność jest wymagana w przypadku pojazdów zautomatyzowanych / w pełni zautomatyzowanych.";

g)
w uwagach do tabeli dodaje się uwagę w brzmieniu:

"IF: Zgodność jest wymagana, jeżeli zainstalowano.".

1 Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/2144/oj.
2 Regulamin nr 34 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie zabezpieczenia przeciwpożarowego [2025/1454] (Dz.U. L, 2025/1454, ELI: http://data.europa.eu/ eli/reg/2025/1454/oj).
3 Regulamin nr 79 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do ich układów kierowniczych [2025/3] (Dz.U. L, 2025/3, 10.1.2025, ELI: http://data.europa. eu/eli/reg/2025/3/oj).
4 Regulamin nr 100 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie szczególnych wymagań dotyczących elektrycznego układu napędowego [2024/1955] (Dz.U. L, 2024/1955, 26.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1955/oj).
5 Regulamin nr 117 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon w odniesieniu do emisji hałasu toczenia lub przyczepności na mokrych nawierzchniach lub oporu toczenia [2024/1453] (Dz.U. L, 2024/1453, 7.8.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/1453/oj).
6 Regulamin nr 127 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do bezpieczeństwa pieszych [2025/460] (Dz.U. L, 2025/460, 17.3.2025, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg/2025/460/oj).
7 Regulamin nr 152 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do zaawansowanego systemu hamowania awaryjnego (AEBS) dla pojazdów kategorii M1 i N1 [2024/2497] (Dz.U. L, 2024/2497, 27.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2497/oj).
8 Regulamin nr 167 ONZ - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie bezpośredniej widoczności [2024/1065] (Dz.U. L, 2024/1065, 17.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1065/oj).
9 Regulamin ONZ nr 169 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji rejestratorów danych na temat zdarzeń (EDR) dla pojazdów ciężkich [2024/1218] (Dz.U. L, 2024/1218, 23.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1218/oj).
10 Regulamin nr 171 ONZ - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie systemów wspomagających kierowcę w kontroli ruchu pojazdu [2024/2689] (Dz.U. L, 2024/2689, 4.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2689/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1122

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/1122 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w celu uwzględnienia zmian regulacyjnych dotyczących poprawek do regulaminów ONZ nr 25, 34, 79, 100, 117, 127 i 152 oraz nowych regulaminów ONZ nr 167, 169 i 171 przyjętych przez Światowe Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów
Data aktu: 05/06/2025
Data ogłoszenia: 12/08/2025
Data wejścia w życie: 01/09/2025