uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 5 i art. 49 ust. 3,
(1) Aby umożliwić stosowanie sprzęgów sworzniowych w pojazdach ciągniętych ze sztywnym dyszlem, konieczne jest zapewnienie ich bezpieczeństwa funkcjonalnego. W związku z tym konieczne jest wprowadzenie wymogów dotyczących hamowania w odniesieniu do takich zespołów ciągników i pojazdów ciągniętych.
(2) Znaczna liczba pojazdów ciągniętych jest nadal w użyciu ze sprzęgami jednoprzewodowymi. W celu zapobiegania wypadkom spowodowanym przez nieprawidłowo połączone układy hamulcowe oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania pojazdów ciągniętych wyposażonych w układ jednoprzewodowy, gdy są one połączone z ciągnikami wyposażonymi w dwa przewody sterujące, należy określić wymagania dotyczące takich zespołów, aby zapewnić wymagany poziom bezpieczeństwa za pomocą wymagań dotyczących homologacji typu.
(3) Regulamin ONZ nr 148 łączy przepisy regulaminów ONZ nr 4, 6, 7, 23, 38, 50, 77, 87 i 91 w jeden regulamin ONZ w celu uproszczenia regulaminów ONZ dotyczących oświetlenia i sygnalizacji świetlnej oraz zwiększenia przejrzystości, konsolidacji i uproszczenie złożoności wymogów poprzez ograniczenie liczby regulaminów ONZ w drodze redakcji bez zmiany żadnego ze szczegółowych wymogów technicznych obowiązujących już do dnia wejścia w życie regulaminu ONZ nr 148. W związku z tym regulamin ONZ nr 148 należy włączyć do wykazu mających zastosowanie regulaminów ONZ jako wymóg alternatywny.
(4) Regulamin ONZ nr 149 łączy przepisy regulaminów ONZ nr 19, 98, 112, 113, 119 i 123 w jeden regulamin ONZ w celu uproszczenia regulaminów ONZ dotyczących oświetlenia i sygnalizacji świetlnej oraz zwiększenia przejrzystości, konsolidacji i uproszczenie złożoności wymogów poprzez ograniczenie liczby regulaminów ONZ w drodze redakcji bez zmiany żadnego ze szczegółowych wymogów technicznych obowiązujących już do dnia wejścia w życie regulaminu ONZ nr 149. W związku z tym regulamin ONZ nr 149 należy włączyć do wykazu mających zastosowanie regulaminów ONZ jako wymóg alternatywny.
(5) Regulamin ONZ nr 150 łączy przepisy regulaminów ONZ nr 3, 27, 69, 70 i 104 w jeden regulamin ONZ w celu uproszczenia regulaminów ONZ dotyczących oświetlenia i sygnalizacji świetlnej oraz zwiększenia przejrzystości, konsolidacji i uproszczenie złożoności wymogów poprzez ograniczenie liczby regulaminów ONZ w drodze redakcji bez zmiany żadnego ze szczegółowych wymogów technicznych obowiązujących już do dnia wejścia w życie regulaminu ONZ nr 150. W związku z tym regulamin ONZ nr 150 należy włączyć do wykazu mających zastosowanie regulaminów ONZ jako wymóg alternatywny.
(6) Zmiany w rozporządzeniach delegowanych Komisji (UE) 2015/68 2 i (UE) 2015/208 3 są związane z bezpieczeństwem i odzwierciedlają rozwój technologiczny. Z tych powodów należy je przyjąć w jednym akcie.
(7) Aby odzwierciedlić postęp techniczny, należy wprowadzić wymogi dotyczące bezpieczeństwa elektrycznego, które zostały już opracowane dla innych kategorii pojazdów wyposażonych w elektryczny mechanizm napędowy, a następnie wprowadzić inne wymogi w zakresie oddziaływania mechanicznego, trwałości, cyberbezpieczeństwa i aktualizacji oprogramowania.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia delegowane (UE) 2015/68 i (UE) 2015/208.
(9) Zmiany w art. 16 i 17 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/68 odzwierciedlają faktyczny rozwój techniczny. Nałożenie na producentów pojazdów obowiązku dostosowania produkcji tylko na krótki okres przed publikacją niniejszego rozporządzenia spowodowałoby niepotrzebne obciążenie administracyjne. Uzasadnione jest zatem jak najszybsze stosowanie niniejszego rozporządzenia z mocą wsteczną,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 3 kwietnia 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1117 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/1117 zmieniające rozporządzenia delegowane (UE) 2015/68 i (UE) 2015/208 w odniesieniu do wymogów dotyczących hamowania pojazdów oraz wymogów w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego pojazdów rolniczych i leśnych |
| Data aktu: | 03/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 12/06/2025 |
| Data wejścia w życie: | 15/06/2025 |