uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 19 ust. 1 i art. 34 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2532/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące uprawnień Europejskiego Banku Centralnego do nakładania sankcji 1 , w szczególności art. 6 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 2157/1999 z dnia 23 września 1999 r. dotyczące uprawnień Europejskiego Banku Centralnego do nakładania sankcji (EBC/1999/4) 2 , w szczególności art. 9 ust. 1 oraz art. 11,
(1) Zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 2531/98 3 w przypadku gdy instytucja nie utrzymuje całości lub części rezerw obowiązkowych nałożonych zgodnie z tym rozporządzeniem i powiązanymi rozporządzeniami lub decyzjami Europejskiego Banku Centralnego (EBC), EBC może nakładać sankcje.
(2) Zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2157/1999 (EBC/1999/4) EBC bez zbędnej zwłoki publikuje na swojej oficjalnej stronie internetowej decyzje o nałożeniu sankcji za naruszenie rozporządzenia lub decyzji EBC po uprawomocnieniu się decyzji o nałożeniu sankcji. Publikacja jest wymagana, chyba że Zarząd stwierdzi, że taka publikacja:
a) zagroziłaby stabilności rynków finansowych lub systemu finansowego albo toczącemu się dochodzeniu w sprawie karnej;
b) spowodowałaby - na tyle, na ile można to stwierdzić - nieproporcjonalne szkody dla zainteresowanego przedsiębiorstwa; lub
c) doprowadziłaby do publikacji informacji poufnych, które zagrażałyby uzasadnionym interesom publicznym w zakresie bezpieczeństwa, takim jak bezpieczeństwo i ochrona integralności banknotów euro, lub bezpiecznemu zarządzaniu ryzykiem cybernetycznym lub operacyjnym w odniesieniu do systemów płatności o znaczeniu systemowym. Jeżeli zachodzi co najmniej jedna z tych okoliczności, decyzje dotyczące sankcji publikuje się w sposób zanonimizowany lub publikacja może zostać opóźniona. W okolicznościach, o których mowa w lit. c), EBC może zdecydować o niepublikowaniu decyzji o nałożeniu sankcji.
(3) Jak określono w art. 11 ust. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 2157/1999 (EBC/1999/4), przed nałożeniem sankcji za brak utrzymywania rezerw obowiązkowych Zarząd EBC lub, w jego imieniu, właściwy krajowy bank centralny powiadamia zainteresowane przedsiębiorstwo o domniemanym wykroczeniu i stosownej sankcji. Po otrzymaniu powiadomienia zainteresowane przedsiębiorstwo ma możliwość przedstawienia informacji pisemnej, wyjaśnień lub sprzeciwu, które mogą być uznane za istotne dla decyzji o tym, czy sankcja powinna być nałożona. Obejmuje to możliwość wniesienia sprzeciwu wobec publikacji sankcji na tej podstawie, że zastosowanie ma jedno lub kilka wyłączeń obowiązku publikacji określonych w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2157/1999 (EBC/1999/4). W takim przypadku jeżeli właściwy krajowy bank centralny działa w imieniu Zarządu EBC, bez zbędnej zwłoki przekazuje akta Zarządowi, który następnie decyduje, czy takie wyłączenie ma zastosowanie.
(4) Zarząd EBC co roku przyjmuje znaczną liczbę decyzji w sprawie tego, czy zastosowanie ma wyłączenie obowiązku publikacji informacji o sankcjach za brak nieutrzymania rezerwy obowiązkowej. W celu usprawnienia procesu decyzyjnego konieczna jest decyzja w sprawie przekazania uprawnień do przyjmowania takich decyzji. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał przekazywanie uprawnień za konieczne i właściwe w celu umożliwienia instytucji, do której należy przyjmowanie znacznej liczby decyzji, wykonywania nałożonych na nią obowiązków. Uznał on także potrzebę zapewnienia efektywności działania organom decyzyjnym za zasadę właściwą każdemu systemowi instytucjonalnemu.
(5) Decyzje takie powinny być przekazywane członkowi Zarządu, któremu podlega Dyrekcja Generalna Służb Prawnych, oraz członkowi Zarządu, któremu podlega Dyrekcja Generalna ds. Operacji Rynkowych, działającym łącznie.
(6) Przekazywanie uprawnień decyzyjnych powinno być ograniczone i proporcjonalne, a zakres delegacji powinien być jasno określony. Zakres przekazania uprawnień określony w niniejszej decyzji powinien być ograniczony do uprawnień do podejmowania decyzji w sprawie publikacji sankcji za brak utrzymywania rezerw obowiązkowych, które nie odbiegają od ogólnej zasady określonej w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2157/1999 (EBC/1999/4), zgodnie z którą decyzje nakładające sankcje w przypadku naruszenia rozporządzenia lub decyzji EBC podlegają publikacji. Decyzje w sprawie publikacji sankcji, które obejmują nowe elementy lub w przypadku których zastosowanie ma wyłączenie obowiązku publikacji, powinny być wyłączone z zakresu przekazania uprawnień i powinny pozostać w gestii Zarządu EBC.
(7) Aby zagwarantować kontrolę Zarządu EBC jako podmiotu delegującego uprawnienia, decyzje podejmowane przez członków Zarządu, którym przekazano te uprawnienia, powinny być corocznie zgłaszane Zarządowi,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1114 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja EBC/2025/16 (2025/1114) w sprawie przekazania uprawnień do podejmowania niektórych decyzji w sprawie publikacji informacji o sankcjach za brak utrzymywania rezerw obowiązkowych |
| Data aktu: | 20/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 28/05/2025 |
| Data wejścia w życie: | 07/06/2025 |