uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 1 lit. b) oraz d)-f),
(1) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1321/2014 2 ustanowiono wymagania dotyczące ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych, w tym kwalifikacji i licencji personelu odpowiedzialnego za dopuszczenie produktów do eksploatacji po obsłudze technicznej.
(2) W rozporządzeniu (UE) nr 1321/2014 wyraźnie wskazano kategorie statków powietrznych, do których wymagania mają zastosowanie, a mianowicie samoloty, śmigłowce lub wiropłaty, szybowce, balony i sterowce. Istnieją pewne niekonwencjonalne statki powietrzne, powstające głównie w następstwie najnowszych trendów przemysłowych, określane jako statki powietrzne służące nowej mobilności powietrznej, które nie należą do żadnej z wyżej wymienionych kategorii statków powietrznych. Powoduje to niepewność prawną co do możliwości zastosowania do tych statków powietrznych konkretnych aspektów obecnych ram regulacyjnych. Ponadto istniejące ułatwienia regulowane rozporządzeniem (UE) nr 1321/2014, które mają zastosowanie do statków powietrznych o porównywalnym ryzyku w zakresie bezpieczeństwa, należy również rozszerzyć przez analogię na niekonwencjonalne statki powietrzne.
(3) Podobnie występują luki regulacyjne wynikające z faktu, że rozporządzenie (UE) nr 1321/2014 ma niekiedy charakter nakazowy, jeśli chodzi o zespół napędowy statku powietrznego, uznając za zespół napędowy dla samolotów i śmigłowców jedynie silniki tłokowe i turbinowe. Nie jest to zgodne z nowymi trendami przemysłowymi, które uwzględniają inne zespoły napędowe, takie jak silniki elektryczne bądź hybrydowe. Konieczne jest również zapewnienie płynnego przejścia na stosowanie nowych przepisów, tak aby nie utrudniały one wprowadzania małych samolotów elektrycznych, w szczególności w odniesieniu do licencji na obsługę techniczną takich statków powietrznych.
(4) Aby wyeliminować wspomniane luki regulacyjne, wymogi powinny mieć zastosowanie do wszelkich bieżących lub przyszłych zmian w zakresie statków powietrznych i ich zespołów napędowych.
(5) Ze względu na uznanie wszystkich pionowzlotów z pochylanymi wirnikami za skomplikowane statki powietrzne z napędem silnikowym rozporządzenie (UE) nr 1321/2014 nie jest adekwatne względem najprostszych statków powietrznych, ponieważ rygorystyczne wymagania obowiązujące w przypadku wszelkich skomplikowanych statków powietrznych z napędem silnikowym stosuje się również do najprostszych pionowzlotów z pochylanymi wirnikami, do których powinny mieć zastosowanie mniej rygorystyczne wymogi, porównywalne z wymogami stosowanymi w przypadku prostych statków powietrznych innych kategorii, a mianowicie samolotów i śmigłowców. W związku z tym należy zmienić definicję skomplikowanych statków powietrznych z napędem silnikowym.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1321/2014.
(7) Podstawą tych zmian jest opinia nr 04/2024 3 Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 23 stycznia 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.111 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/111 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1321/2014 w odniesieniu do ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych z napędem elektrycznym i hybrydowym oraz innych niekonwencjonalnych statków powietrznych |
| Data aktu: | 23/01/2025 |
| Data ogłoszenia: | 24/01/2025 |
| Data wejścia w życie: | 13/02/2026, 13/02/2025 |