uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 68 ust. 3,
(1) Kwestia dostępności kontrolerów ruchu lotniczego w Unii, a także ograniczona elastyczność, jeśli chodzi o wykorzystanie dostępnych zasobów kontrolerów ruchu lotniczego, zostały zidentyfikowane jako czynniki ograniczające zdolności instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, a tym samym powodujące opóźnienia w ruchu lotniczym w Unii.
(2) Rozporządzeniem Komisji (UE) 2015/340 2 ustanowiono wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego (ATCO). Rozporządzenie to nie przewiduje jednak akceptowania licencji i certyfikatów kontrolera ruchu lotniczego wydanych przez państwa trzecie.
(3) Aby zaspokoić obecne i rosnące zapotrzebowanie na zdolności ATCO w Unii, zarówno w odniesieniu do kontrolerów ruchu lotniczego, jak i kontrolerów ruchu lotniczego działających w charakterze instruktorów praktycznych i osób oceniających na potrzeby szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego, organy krajowe powinny mieć możliwość akceptowania licencji, certyfikatów i innych odpowiednich dokumentów potwierdzających zgodność z przepisami lotnictwa cywilnego, które zostały wydane zgodnie z prawem państwa trzeciego. Celem akceptacji tych dokumentów jest umożliwienie wydania licencji praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego lub przeprowadzenia szkolenia i oceny na potrzeby organizacji szkolących kontrolerów ruchu lotniczego, które posiadają certyfikat uprawniający do prowadzenia szkolenia wstępnego.
(4) Niniejsze rozporządzenie ma na celu zapewnienie poziomu bezpieczeństwa równoważnego z poziomem przewidzianym w rozporządzeniach (UE) 2018/1139 i (UE) 2015/340.
(5) Niniejsze rozporządzenie przewiduje możliwość stosowania krótszych okresów szkolenia przed wydaniem unijnej licencji praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, a także możliwość przydziału dodatkowych zasobów na prowadzenie szkolenia wstępnego. W związku z tym instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej miałyby możliwość szybszego zwiększania, w razie potrzeby, swoich zdolności w zakresie zapewniania tych służb.
(6) Zgodnie z art. 68 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139, w przypadku gdy Unia zawarła z państwami trzecimi umowy międzynarodowe dotyczące przedmiotu niniejszego rozporządzenia, przedmiotowe umowy mają pierwszeństwo przed innymi postanowieniami; we wszystkich pozostałych przypadkach stosuje się przepisy niniejszego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 23 maja 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1044 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/1044 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 o szczegółowe zasady i procedury dotyczące akceptowania licencji i certyfikatów kontrolera ruchu lotniczego wydanych przez państwa trzecie |
| Data aktu: | 23/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 06/08/2025 |
| Data wejścia w życie: | 26/08/2025 |