Rozporządzenie 2024/765 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027

ROZPORZĄDZENIE RADY (UE, Euratom) 2024/765
z dnia 29 lutego 2024 r.
w sprawie zmiany rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 312,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego 1 ,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja przedstawiła przegląd funkcjonowania wieloletnich ram finansowych (WRF) na lata 2021-2027 określonych w rozporządzeniu Rady (UE, Euratom) 2020/2093 2 , po pierwszych latach ich wdrażania, w tym ocenę stabilności pułapów wydatków.

(2) Od grudnia 2020 r. Unia kilkakrotnie stawała w obliczu bezprecedensowych i nieoczekiwanych wyzwań. Unia podjęła szybkie działania i wykorzystała wszystkie dostępne jej środki, ale ograniczona elastyczność budżetowa przewidziana w WRF na lata 2021-2027 jest prawie wyczerpana, co ogranicza zdolność budżetu Unii do sprostania nawet najpilniejszym wyzwaniom.

(3) W reakcji na liczne wyzwania w pierwszych latach wdrażania WRF intensywnie korzystano z instrumentów szczególnych. Potrzeba podjęcia dalszych działań nadal istnieje, natomiast dostępność środków budżetowych pozwalających stawić czoła takim sytuacjom do końca okresu obowiązywania WRF jest ograniczona.

(4) Budżet Unii powinien pozwalać jej na podejmowanie koniecznych działań w ramach polityki w odpowiedzi na pojawiające się wyzwania oraz na wypełnianie zobowiązań prawnych, co nie jest możliwe w ramach obecnie obowiązujących pułapów ani wyczerpanej już elastyczności. Należy zmienić pułapy wydatków w środkach na zobowiązania w działach 1, 2, 3, 4, 5 i 6 na lata 2024, 2025, 2026 i 2027. W związku z tym, chociaż pułapy wydatków w środkach na płatności można utrzymać na ich obecnym poziomie, należy dostosować pułap środków na płatności na potrzeby jednolitego marginesu na 2026 r., aby uniknąć ryzyka nagromadzenia zaległości. Ponadto należy zmienić całkowitą kwotę dodatkowych przydziałów w ramach dostosowania specyficznego dla programu przewidzianego w art. 5, a także powiązaną tabelę w załączniku II do rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2093.

(5) Należy również zmienić kwoty pobrexitowej rezerwy dostosowawczej i Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji.

(6) Nielegalna wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie doprowadziła do powrotu wojny na terytorium Europy. Unia będzie nadal wspierać Ukrainę tak długo, jak długo będzie to konieczne, i zdecydowanie pomagać jej na drodze do integracji europejskiej. W tym celu Parlament Europejski i Rada przyjęły rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/792 3  jako reakcję Unii służącą wsparciu stabilności makrofinansowej, rekonstrukcji i modernizacji Ukrainy, przy jednoczesnym wspieraniu wysiłków reformatorskich Ukrainy w ramach jej dążenia do przystąpienia do Unii ("Instrument na rzecz Ukrainy").

(7) Biorąc pod uwagę niepewność związaną z wojną napastniczą prowadzoną przez Rosję, Instrument na rzecz Ukrainy powinien być elastycznym instrumentem zapewniającym do 2027 r. odpowiednią formę wsparcia i jego właściwy poziom. Wsparcie w ramach Instrumentu na rzecz Ukrainy powinno być udzielane w postaci pożyczek, bezzwrotnego wsparcia oraz rezerw na gwarancje budżetowe.

(8) W odniesieniu do wsparcia na mocy Instrumentu na rzecz Ukrainy udzielanego w postaci pożyczek należy przedłużyć do 2027 r. istniejącą gwarancję budżetową Unii, aby pokryć pomoc finansową udostępnianą Ukrainie. W związku z tym możliwe powinno być uruchamianie niezbędnych środków w budżecie Unii poza pułapami WRF na pomoc finansową dla Ukrainy dostępną do końca 2027 r. Oprócz pokrycia krótkoterminowej pomocy finansowej dla Ukrainy, jak już przewiduje rozporządzenie (UE) 2022/2463, gwarancja budżetowa Unii powinna pokrywać pomoc finansową dla Ukrainy w kwocie do 33 mld EUR, jak określono w rozporządzeniu (UE) 2024/792.

(9) W odniesieniu do części wsparcia na mocy Instrumentu na rzecz Ukrainy udzielanego w postaci bezzwrotnego wsparcia i tworzenia rezerw na gwarancje budżetowe - środki należy zapewnić za pośrednictwem nowego tematycznego instrumentu szczególnego pod nazwą "Rezerwa na rzecz Ukrainy". Środki na zobowiązania i odpowiadające im środki na płatności powinny być uruchamiane corocznie w ramach procedury budżetowej określonej w art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), poza pułapami WRF. Na potrzeby kształtowania w sposób uporządkowany wydatków, które mają być programowane na podstawie odpowiednich przepisów rozporządzenia (UE) 2024/792, a w szczególności w świetle kwot, które zostaną określone w Planie Ukrainy, należy określić ogólne i roczne kwoty maksymalne, które mogą być udostępniane na potrzeby Rezerwy na rzecz Ukrainy w latach 2024-2027. Aby zapewnić pełne wdrożenie i elastyczność między poszczególnymi latami, zgodnie z ogólną kwotą, powinna istnieć możliwość wykorzystania w kolejnych latach do 2027 r. - oprócz maksymalnej kwoty rocznej na dany rok - nieuruchomionej części rocznej kwoty w danym roku.

(10) Od 2022 r. w Unii i w większości dużych gospodarek odnotowuje się gwałtowny wzrost stóp procentowych dla wszystkich emitentów obligacji, w tym dla Unii. W związku z tym należy się spodziewać, że koszty finansowania pożyczek zaciągniętych w ramach Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy NextGenerationEU ("EURI"), pokrywane z budżetu Unii na podstawie art. 5 ust. 2 decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053 4 , przekroczą szacunkowe kwoty pierwotnie zaprogramowane w ramach pułapów WRF w momencie przyjęcia WRF w grudniu 2020 r., które to kwoty wynosiły, odpowiednio, 2 332 mln EUR w 2025 r. (w cenach z 2018 r.), 3 196 mln EUR w 2026 r. (w cenach z 2018 r.) i 4 168 mln EUR w 2027 r. (w cenach z 2018 r.).

(11) Biorąc pod uwagę niepewność co do przyszłych zmian stóp procentowych w zmieniających się warunkach rynkowych, a także ogólne potrzeby pożyczkowe z myślą o finansowaniu bieżących programów Unii finansowanych przez EURI, należy ustanowić - w ramach przepisów, które są konieczne, by roczna procedura budżetowa przebiegała sprawnie i zapewniała udostępnianie środków finansowych pozwalających Unii wypełnić jej zobowiązania prawne - wyjątkowy i tymczasowy instrument, ograniczony czasem obowiązywania obecnych WRF, na pokrycie kosztów finansowania pożyczek zaciąganych w ramach EURI, przekraczających kwoty pierwotnie zaprogramowane. Należy zatem utworzyć nowy tematyczny instrument szczególny - "Instrument EURI" - którego jedynym celem będzie pokrywanie pozostających do spłaty przekroczeń kosztów. Instrument ten powinien mieć charakter wyjątkowy i nie może służyć jako precedens dla przyszłych uzgodnień dotyczących WRF po 2027 r., w szczególności w odniesieniu do pokrywania kosztów płatności odsetek w przypadku środków finansowych pożyczanych na rynkach w celu finansowania EURI.

(12) Instrument EURI powinien być uruchamiany przez władzę budżetową w trakcie rocznej procedury budżetowej tylko w razie konieczności. Bez uszczerbku dla prerogatyw władzy budżetowej, powinien być uruchamiany po uprzednim poszukiwaniu innych możliwości finansowania, w tym przez wykorzystanie pola manewru stworzonego dzięki wykonaniu budżetów programów oraz zmianie priorytetów, a także wykorzystanie nietematycznych instrumentów szczególnych, w celu pokrycia znacznej części niezbędnych kwot przekraczających kwoty pierwotnie zapisane w istniejącej linii budżetowej EURI w poddziale 2b, w miarę możliwości, z myślą o uruchomieniu kwoty odpowiadającej około 50 % przekroczenia kosztów płatności odsetek w ramach EURI jako punktu odniesienia. Odbywać się to będzie zgodnie z mającymi zastosowanie zasadami sektorowymi i innymi zobowiązaniami prawnymi oraz z uwzględnieniem priorytetów, ostrożnego budżetowania i należytego zarządzania finansami, które wymagają w szczególności odpowiednich marginesów na nieprzewidziane wydatki. Nie będzie to miało wpływu na krajowe pule środków finansowych państw członkowskich, na które zaciągnięto zobowiązania prawne, w szczególności pule w ramach wspólnej polityki rolnej i polityki spójności. Środki na zobowiązania i odpowiadające im środki na płatności w ramach Instrumentu EURI w budżecie Unii powinny być udostępniane poza pułapami WRF. W ramach Instrumentu EURI w pierwszej kolejności należy wykorzystać kwotę odpowiadającą kwocie umorzeń środków, innych niż zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel, dokonanych od początku bieżących WRF. Nie należy uwzględniać kwot umorzeń ponownie udostępnionych zgodnie z obowiązującymi odpowiednimi przepisami. Dostępną kwotę umorzeń w odniesieniu do instrumentu EURI należy obliczać co roku w ramach dostosowania technicznego WRF, przedstawiając wyraźnie ogólne dostępne środki oraz kwoty już uwzględnione w poprzednich uruchomieniach Instrumentu EURI. W nieoczekiwanej sytuacji, w której nie wystarczyłoby to do pokrycia kwoty przekroczenia, należy w ramach Instrumentu EURI uruchomić - jako mechanizm ochronny - niezbędną dodatkową kwotę w celu pełnego sfinansowania kosztów, jako rozwiązanie ostateczne. Jeżeli, wyjątkowo, co najmniej jedno państwo członkowskie uzna, że istnieją poważne obawy co do uruchomienia tego mechanizmu ochronnego, może ono zwrócić się do przewodniczącego Rady Europejskiej o przekazanie sprawy następnej Radzie Europejskiej. Proces ten nie powinien, co do zasady, trwać dłużej niż jeden miesiąc i powinien odbywać się z pełnym poszanowaniem prerogatyw instytucji określonych w Traktatach.

(13) W świetle klęsk żywiołowych, które miały miejsce w państwach członkowskich i krajach prowadzących z Unią negocjacje w sprawie przystąpienia, oraz klęsk żywiołowych i kryzysów humanitarnych w państwach trzecich, a także w celu zapewnienia odpowiedniego finansowania w obu przypadkach, należy wzmocnić istniejącą rezerwę na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej i podzielić ją na dwa odrębne instrumenty: "europejską rezerwę solidarnościową" w celu zapewnienia krajom i regionom, które zostały dotknięte klęską lub kryzysem, wsparcia w ramach Funduszu Solidarności Unii Europejskiej ustanowionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 2012/2002 5  oraz "rezerwę na pomoc nadzwyczajną" w celu zwiększenia środków budżetowych na odpowiednie programy Unii w odpowiedzi na kryzysy i sytuacje nadzwyczajne w Unii i poza nią.

(14) Należy wzmocnić instrument elastyczności, aby utrzymać wystarczającą zdolność Unii do reagowania na nieprzewidziane okoliczności do 2027 r. Niewykorzystane kwoty z europejskiej rezerwy solidarnościowej i rezerwy na pomoc nadzwyczajną powinny być udostępniane instrumentowi elastyczności od 2024 r.

(15) W świetle tych nieoczekiwanych zdarzeń i nowych wyzwań konieczna jest rewizja WRF, w związku z czym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE, Euratom) 2020/2093.

(16) Zmiany w rozporządzeniu (UE, Euratom) 2020/2093 pozostają bez uszczerbku dla obowiązku przestrzegania pułapów zasobów własnych określonych w art. 3 ust. 1 i art. 6 decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053.

(17) W świetle sytuacji na Ukrainie niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i powinno być stosowane z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2024 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE, Euratom) 2020/2093 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"2. W przypadku gdy konieczne jest wykorzystanie zasobów instrumentów szczególnych przewidzianych w art. 8, 9, 10, 10a, 10b i 12, środki na zobowiązania i odpowiadające im środki na płatności zapisuje się w budżecie poza odpowiednimi pułapami WRF.";

b)
w ust. 3 dodaje się akapit w brzmieniu:

"W przypadku gdy konieczne jest uruchomienie gwarancji w odniesieniu do pomocy finansowej na rzecz Ukrainy, dostępnej na lata 2024-2027 na ogólną kwotę pożyczek do wysokości 33 000 mln EUR w cenach bieżących, jak określono w rozporządzeniu (UE) Parlamentu Europejskiego i Rady 2024/792 * , i zatwierdzonej zgodnie z art. 220 ust. 1 rozporządzenia finansowego, niezbędną kwotę uruchamia się poza pułapami WRF.

2)
w art. 4 ust. 1 dodaje się litery w brzmieniu:

"f) obliczenia kwoty dostępnej na Instrument EURI zgodnie z art. 10a ust. 3 lit. a);

g) obliczenia kwot, które mają zostać udostępnione na rzecz instrumentu elastyczności na podstawie art. 12 ust. 1 akapit drugi.";

3)
w art. 5 ust. 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Łączna kwota dodatkowych alokacji na okres 2022-2027 w odniesieniu do środków na zobowiązania i środków na płatności wynosi, odpowiednio, 10 155 mln EUR (w cenach z 2018 r.). Dla poszczególnych lat w okresie 2022-2026 roczna kwota dodatkowych alokacji w odniesieniu do środków na zobowiązania i środków na płatności wynosi, odpo wiednio, co najmniej 1 500 mln EUR (w cenach z 2018 r.) i nie może przekroczyć 2 000 mln EUR (w cenach z 2018 r.).".

4)
art. 8 i 9 otrzymują brzmienie:

"Artykuł 8

Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji

1. Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji, którego cele i zakres zostały określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/691 * nie może przekroczyć maksymalnej rocznej kwoty 30 mln EUR (w cenach z 2018 r.).

2. Środki na Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji zapisuje się w budżecie ogólnym Unii jako środki rezerwowe.

Artykuł 9

Rezerwa na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej

1. Rezerwa na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej składa się z dwóch instrumentów, które mogą być wykorzystane do finansowania, odpowiednio:

a) pomocy w celu reagowania na sytuacje nadzwyczajne wynikające z poważnych katastrof objętych Funduszem Solidarności Unii Europejskiej, którego cele i zakres określone są w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2012/2002 * (»europejska rezerwa solidarnościowa«); oraz

b) szybkiej reakcji na określone nadzwyczajne potrzeby w Unii lub w państwach trzecich powstałe w następstwie zdarzeń, których nie można było przewidzieć w momencie uchwalania budżetu, w szczególności na działania w sytuacjach wyjątkowych i operacje w zakresie wsparcia w następstwie klęsk żywiołowych nieobjętych zakresem stosowania lit. a), katastrof spowodowanych przez człowieka, kryzysów humanitarnych w przypadkach zagrożeń na dużą skalę dla zdrowia publicznego, zagrożeń weterynaryjnych lub fitosanitarnych, a także w sytuacjach szczególnej presji na zewnętrznych granicach Unii wynikającej z przepływów migracyjnych, w przypadku gdy okoliczności tego wymagają (»rezerwa na pomoc nadzwyczajną«).

2. Europejska rezerwa solidarnościowa nie może przekroczyć maksymalnej rocznej kwoty 1 016 mln EUR (w cenach z 2018 r.). Każda część rocznej kwoty, która nie została wykorzystana w roku n, może zostać wykorzystana do roku n+1. W pierwszej kolejności wykorzystuje się część rocznej kwoty wynikającą z roku poprzedniego. Każda część rocznej kwoty z roku n, która nie zostanie wykorzystana w roku n+1, wygasa.

W dniu 1 października każdego roku co najmniej jedna czwarta rocznej kwoty europejskiej rezerwy solidarnościowej pozostaje dostępna na zaspokojenie potrzeb, które mogą powstać do końca tego roku.

W wyjątkowych przypadkach i jeżeli pozostałe dostępne zasoby finansowe nie są wystarczające, aby pokryć kwoty uznane za niezbędne w roku wystąpienia katastrofy, o której mowa w ust. 1 lit. a), Komisja może zaproponować, aby różnica została sfinansowana z kwoty rocznej, o której mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, dostępnej w roku następnym, do maksymalnej kwoty 400 mln EUR (w cenach z 2018 r.).

3. Rezerwa na pomoc nadzwyczajną nie może przekroczyć maksymalnej rocznej kwoty 508 mln EUR (w cenach z 2018 r.). Każda część rocznej kwoty, która nie została wykorzystana w roku n, może zostać wykorzystana do roku n +1. W pierwszej kolejności wykorzystuje się część rocznej kwoty wynikającą z roku poprzedniego. Każda część rocznej kwoty z roku n, która nie zostanie wykorzystana w roku n+1, wygasa.

4. Środki na europejską rezerwę solidarnościową i rezerwę na pomoc nadzwyczajną zapisuje się w budżecie ogólnym Unii jako środki rezerwowe.

5)
art. 10 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Pobrexitowa rezerwa dostosowawcza nie może przekroczyć kwoty 4 491 mln EUR (w cenach z 2018 r.).";

6)
dodaje się artykuły w brzmieniu:

"Artykuł 10a

Instrument EURI

1. Od 2025 r. Instrument EURI może być wykorzystywany do finansowania, w danym roku, części kosztów z tytułu odsetek i płatności kuponowych należnych w odniesieniu do środków finansowych pożyczonych na rynkach kapitałowych zgodnie z art. 5 ust. 2 decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053 * . Instrument EURI może zostać uruchomiony w danym roku wyłącznie w celu pokrycia - w zakresie określonym w kolejnych ustępach - kwoty tych kosztów, które przekraczają następujące kwoty (w cenach z 2018 r.):

– 2025 - 2 332 mln EUR,

– 2026 - 3 196 mln EUR,

– 2027 - 4 168 mln EUR.

2. Instrument EURI może zostać uruchomiony przez Parlament Europejski i Radę w ramach procedury budżetowej przewidzianej w art. 314 TFUE, wyłącznie po uprzednim poszukiwaniu innych sposobów finansowania, w celu pokrycia znacznej części kwot przekraczających kwoty, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, zgodnie z mającymi zastosowanie zasadami sektorowymi i innymi zobowiązaniami prawnymi, z jednoczesnym uwzględnieniem priorytetów, ostrożnego budżetowania i należytego zarządzania finansami.

Środki na Instrument EURI udostępnia się poza pułapami WRF.

3. Instrument EURI obejmuje:

a) kwotę odpowiadającą umorzeniom środków innych niż zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel, dokonanym łącznie od 2021 r., które nie zostały uruchomione w ramach tego instrumentu w poprzednich latach, z wyłączeniem kwot umorzeń ponownie udostępnionych zgodnie z przepisami art. 15 rozporządzenia finansowego i przepisami szczegółowymi dotyczącymi ponownego udostępniania środków, o czym mowa w odpowiednich aktach podstawowych. Kwotę tę wykorzystuje się w pierwszej kolejności;

b) jedynie w przypadku gdy kwota, o której mowa w lit. a) niniejszego ustępu, jest niewystarczająca - dodatkową kwotę niezbędną do pełnego sfinansowania kosztów, o których mowa w ust. 1, w danym roku.

Każdego roku, w ramach dostosowań technicznych, o których mowa w art. 4, Komisja oblicza dostępną kwotę na podstawie akapitu pierwszego lit. a) niniejszego ustępu, biorąc pod uwagę kwoty uwzględnione w tym celu w poprzednich latach.

Artykuł 10b

Rezerwa na rzecz Ukrainy

1. Rezerwa na rzecz Ukrainy może zostać uruchomiona wyłącznie w celu finansowania wydatków na podstawie rozporządzenia (UE) 2024/792.

2. Rezerwa na rzecz Ukrainy nie może przekroczyć kwoty 17 000 mln EUR w cenach bieżących na lata 2024-2027.

3. Roczna kwota uruchomiona w ramach Rezerwy na rzecz Ukrainy w danym roku nie może przekroczyć 5 000 mln EUR w cenach bieżących. Bez uszczerbku dla ogólnej kwoty określonej w ust. 2, niewykorzystana część rocznej kwoty w danym roku może zostać wykorzystana w kolejnych latach, do 2027 r.

4. Rezerwa na rzecz Ukrainy może zostać uruchomiona przez Parlament Europejski i Radę w ramach procedury budżetowej przewidzianej w art. 314 TFUE.

7)
w art. 11 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"3a. Maksymalna kwota rocznego dostosowania, o której mowa w ust. 3 niniejszego artykułu, na 2026 r., powiększona o kwotę, o której mowa w art. 5 ust. 2 akapit drugi, dostosowywana jest o kwotę równoważną do niewykorzystanej części maksymalnej kwoty na 2025 r..";

8)
art. 12 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 12

Instrument elastyczności

1. Instrument elastyczności może być wykorzystywany na finansowanie, w danym roku budżetowym, określonych nieprzewidzianych wydatków w środkach na zobowiązania i odpowiadających im środkach na płatności, których to wydatków nie można sfinansować w ramach pułapów dostępnych w jednym lub większej liczbie innych działów. Pułap rocznej kwoty dostępnej na rzecz instrumentu elastyczności w latach 2021-2023 wynosi 915 mln EUR (w cenach z 2018 r.). Pułap rocznej kwoty dostępnej na rzecz instrumentu elastyczności w latach 2024-2027 wynosi 1 346 mln EUR (w cenach z 2018 r.).

Każdego roku roczną kwotę dostępną na instrument elastyczności zwiększa się o kwotę odpowiadającą częściom rocznych kwot przeznaczonych na europejską rezerwę solidarnościową i rezerwę na pomoc nadzwyczajną, które to kwoty wygasły w poprzednim roku zgodnie z art. 9.

2. Niewykorzystana część rocznej kwoty instrumentu elastyczności może zostać wykorzystana do roku n+2. W pierwszej kolejności, w porządku chronologicznym wykorzystuje się dowolną część rocznej kwoty wynikającą z poprzednich lat. Każda część rocznej kwoty z roku n, która nie zostanie wykorzystana w roku n+2, wygasa.".

9)
załączniki I i II zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 lutego 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK I

WIELOLETNIE RAMY FINANSOWE (UE-27)

(w mln EUR - ceny z 2018 r.)

ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA 2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 Łącznie 2021-2027
1. Jednolity rynek, innowacje i gospodarka cyfrowa 19 712 20 211 19 678 19 178 18 173 18 120 17 565 132 637
2. Spójność, odporność i wartości 5 996 62 642 63 525 65 079 65 184 56 675 58 680 377 781
2a. Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna 1 666 56 673 57 005 57 436 57 772 48 302 48 937 327 791
2b. Odporność i wartości 4 330 5 969 6 520 7 643 7 412 8 373 9 743 49 990
3. Zasoby naturalne i środowisko 53 562 52 626 51 893 51 013 49 914 48 734 47 960 355 702
z czego: Wydatki związane z rynkiem i płatności bezpośrednie 38 040 37 544 36 857 36 054 35 283 34 602 33 886 252 266
4. Migracja i zarządzanie granicami 1 687 3 104 3 454 3 569 4 083 4 145 4 701 24 743
5. Bezpieczeństwo i obrona 1 598 1 750 1 762 2 112 2 277 2 398 2 576 14 473
6. Sąsiedztwo i świat 15 309 15 522 14 789 14 500 14 192 13 326 13 447 101 085
7. Europejska administracja publiczna 10 021 10 215 10 342 10 454 10 554 10 673 10 843 73 102
z czego: Wydatki administracyjne instytucji 7 742 7 878 7 945 7 997 8 025 8 077 8 188 55 852
ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA OGÓŁEM 107 885 166 070 165 443 165 905 164 377 154 071 155 772 1 079 523
ŚRODKI NA PŁATNOŚCI OGÓŁEM 154 065 153 850 152 682 151 436 151 175 151 175 151175 1 065 558

ZAŁĄCZNIK II

DOSTOSOWANIE DOTYCZĄCE POSZCZEGÓLNYCH PROGRAMÓW - WYKAZ PROGRAMÓW, KLUCZ PODZIAŁU I ŁĄCZNA DODATKOWA ALOKACJA ŚRODKÓW NA ZOBOWIĄZANIA

(w mln EUR -ceny z 2018 r.)

Klucz podziału Łączna dodatkowa alokacja środków na
zobowiązania na podstawie art. 5
2022-2024 2025-2027
1. Jednolity rynek, innowacje i gospodarka cyfrowa 36,36 % 41,79 % 4 000
Program "Horyzont Europa" 27,27 % 31,34 % 3 000
Fundusz InvestEU 9,09 % 10,45 % 1 000
2b. Odporność i wartości 54,55 % 47,76 % 5 155
Program UE dla zdrowia 26,37 % 15,37 % 2 055
Program "Erasmus+ 15,46 % 17,77 % 1 700
Kreatywna Europa 5,45 % 6,26 % 600
Prawa i wartości 7,27 % 8,36 % 800
4. Migracja i zarządzanie granicami 9,09 % 10,45 % 1 000
Fundusz Zintegrowanego Zarządzania Granicami 9,09 % 10,45 % 1 000
OGÓŁEM 100,00 % 100,00 % 10 155".
1 Zgoda Parlamentu Europejskiego z dnia 27 lutego 2024 r. (dotychczas nieopublikowana w Dz.U.).
2 Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 (Dz.U. L 433I z 22.12.2020, s. 11).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/792 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy (Dz. U. L, 2024/792, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/792/oj).
4 Decyzja Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylająca decyzję 2014/335/UE, Euratom (Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1).
5 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002 z dnia 11 listopada 2002 r. ustanawiające Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (Dz.U. L 311 z 14.11.2002, s. 3).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/792. Z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy (Dz.U. L, 2024/792, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/ 792/oj).";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/691 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG) oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1309/2013 (Dz.U. L 153 z 3.5.2021, s. 48).
**) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002 z dnia 11 listopada 2002 r. ustanawiające Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (Dz.U. L 311 z 14.11.2002, s. 3).";
* Decyzja Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylająca decyzję 2014/335/UE, Euratom (Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1).";

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024