uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 54 ust. 3 akapit pierwszy lit. a) i c),
(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/2389 2 ustanawia przepisy dotyczące jednolitego stosowania poziomów częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625, wprowadzanych do Unii. W załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/2389 zawarto wykaz roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, które podlegają kontrolom identyfikacyjnym i kontrolom bezpośrednim o określonych poziomach częstotliwości.
(2) Zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/2389 poziomy częstotliwości określone w załączniku I do tego rozporządzenia wykonawczego zmienia się w odniesieniu do kryteriów określonych w art. 54 ust. 3 lit. a) pkt (i), (ii), (iv), (v) i (vi) rozporządzenia (UE) 2017/625, kryteriów określonych w załączniku II oraz, w stosownych przypadkach, w odniesieniu do informacji określonych w załączniku III do tego rozporządzenia wykonawczego. Zgodnie z art. 6 ust. 2 poziomy częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów lub ich kategorii należy poddawać przeglądowi co najmniej raz w roku w celu uwzględnienia nowych informacji zgromadzonych za pośrednictwem systemu IMSOC lub dostarczonych przez państwa członkowskie, a następnie odpowiednio zmienić.
(3) Komisja ustanowiła grupę roboczą ekspertów, którzy przeanalizowali sytuację w zakresie przywozu w latach 2022 i 2023 w przypadku roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625. Na podstawie kryteriów, o których mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/2389, grupa robocza wskazała minimalne poziomy częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich, które uznała za stosowne w odniesieniu do pewnych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów z określonych państw trzecich pochodzenia.
(4) Zastosowano metodę opartą na ryzyku i statystyce, z uwzględnieniem szeregu zmiennych, w tym: szacowanego wskaźnika mobilności agrofagów kwarantannowych dla Unii w najbardziej mobilnym stadium, które mogą osiągnąć na odpowiednich roślinach, produktach roślinnych lub innych przedmiotach lub ich kategoriach; liczby przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów lub ich kategorii, w odniesieniu do których w poprzednim roku przeprowadzono kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie; łącznej liczby niezgodności wynikających z występowania agrofagów kwarantannowych dla Unii w odniesieniu do przesyłek przywożonych na podstawie niniejszego rozporządzenia oraz szczegółowych informacji na temat tych niezgodności; łącznej liczby przesyłek danych towarów, o których powiadomiono z powodów innych niż obecność agrofagów kwarantannowych dla Unii, oraz szczegółowych informacji na ten temat; oraz wszelkich innych czynników istotnych dla określenia zagrożenia fitosanitarnego związanego z danym handlem.
(5) W szczególności i głównie z powodu niższej liczby przypadków przechwycenia przesyłek, w których wykryto agro- fagi kwarantannowe dla Unii, należy obniżyć minimalne poziomy częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich w przypadku kwiatów ciętych Dianthus z Turcji, Rosa z Kolumbii, owoców Persea americana ze wszystkich państw trzecich, Prunus i Pyrus z europejskich państw trzecich, Prunus persica z Republiki Południowej Afryki oraz Vaccinium z Peru.
(6) Ponadto, aby zapewnić przeprowadzanie we wszystkich przypadkach minimalnej liczby kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich pomimo niższej liczby przywożonych przesyłek owoców Passiflora pochodzących z Kenii oraz Vaccinium z Argentyny, należy zwiększyć odpowiednie minimalne poziomy częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich.
(7) Z powodu przypadków przechwycenia przesyłek, w których wykryto agrofagi kwarantannowe dla Unii, należy zwiększyć minimalne poziomy częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich w przypadku kwiatów ciętych Rosa z Kenii oraz Rosa z Etiopii, owoców Citrus z Egiptu, korzeni i bulw Curcuma longa i Zingiber officinale z Peru, oraz korzeni i bulw Curcuma longa z Tajlandii.
(8) Ze względu na jasność prawa w załączniku I należy skreślić wszystkie wiersze, w których obecnie przewidziano minimalny poziom częstotliwości wynoszący 100 %, ponieważ jest to standardowy poziom dotyczący wszystkich roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, określony w art. 4 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/2389.
(9) W związku z powyższym Komisja uważa, że należy zmienić poziomy częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich określone w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/2389.
(10) W celu zapewnienia jasności należy zastąpić załącznik I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/2389.
(11) Aby zapewnić właściwym organom wystarczający czas na dostosowanie się do nowych poziomów częstotliwości, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 maja 2024 r.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 20 lutego 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.591 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/591 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/2389 w odniesieniu do ustanowienia poziomów częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów wprowadzanych do Unii |
| Data aktu: | 20/02/2024 |
| Data ogłoszenia: | 21/02/2024 |
| Data wejścia w życie: | 12/03/2024, 01/05/2024 |