uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 396/2005 z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 18 ust. 1 lit. b),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") dietofenkarbu, fenoksykarbu, flutriafolu i pencykuronu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Zatwierdzenie substancji czynnej dietofenkarb wygasło z dniem 31 maja 2021 r. i nie złożono wniosku o jego odnowienie. Wszystkie zezwolenia dotyczące stosowania środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte.
(3) NDP dietofenkarbu w bananach i na ich powierzchni odpowiada tolerancji importowej i jest bezpieczny dla konsumentów na obecnym poziomie 2 . Wspomniany NDP należy zatem utrzymać w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. g) oraz art. 14 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(4) W przypadku dietofenkarbu w gruszkach, winogronach do produkcji wina, pomidorach i oberżynach/bakłażanach oraz na ich powierzchni obecne NDP oparto na zastosowaniach w Unii. W związku z cofnięciem zezwoleń na wspomniane zastosowania tej substancji należy skreślić te NDP określone dla dietofenkarbu w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a). NDP w odniesieniu do tych produktów należy zatem wyznaczyć na poziomie granicy oznaczalności w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia. Ponadto, ponieważ wspomniane NDP skreśla się, nie ma potrzeby podawania dodatkowych informacji, w związku z czym należy skreślić odpowiednie przypisy wskazujące na brak informacji na temat badań pozostałości w odniesieniu do gruszek i winogron do produkcji wina oraz na temat stabilności przy przechowywaniu w odniesieniu do gruszek, winogron do produkcji wina, pomidorów oraz oberżyn/bakłażanów.
(5) Zatwierdzenie substancji czynnej fenoksykarb wygasło z dniem 31 maja 2021 r. i nie złożono wniosku o jego odnowienie. Wszystkie zezwolenia dotyczące stosowania środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte.
(6) Obecne NDP fenoksykarbu w orzechach pekan, orzechach włoskich, jabłkach, gruszkach, pigwach, owocach nie- szpułki zwyczajnej, owocu nieśplika japońskiego/owocu miszpelnika japońskiego, brzoskwiniach, śliwkach, winogronach stołowych, winogronach do produkcji wina, oliwkach stołowych i oliwkach do produkcji oliwy oraz na ich powierzchni oparto na zastosowaniach w Unii. W związku z cofnięciem zezwoleń na wspomniane zastosowania tej substancji należy skreślić te NDP określone dla fenoksykarbu w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a). NDP w odniesieniu do tych produktów należy zatem wyznaczyć na poziomie granicy oznaczalności w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia. Ponadto, ponieważ wspomniane NDP skreśla się, nie ma potrzeby podawania dodatkowych informacji, w związku z czym należy skreślić odpowiedni przypis wskazujący na brak informacji na temat badań pozostałości w odniesieniu do oliwek stołowych.
(7) Zatwierdzenie substancji czynnej flutriafol wygasło z dniem 31 maja 2021 r. Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/726 3 złożono wniosek o odnowienie zatwierdzenia, ale wnioskodawca nie poparł już tego wniosku. Wszystkie zezwolenia dotyczące stosowania środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte.
(8) NDP flutriafolu w winogronach stołowych, bananach, pomidorach, papryce rocznej, sałatach, orzeszkach ziemny- ch/orzechach arachidowych, ziarnach rzepaku, ziarnach soi zwyczajnej, nasionach bawełny, sorgo japońskim, pszenicy zwyczajnej i ziarnach kawy oraz na ich powierzchni opierają się na kodeksowych najwyższych dopuszczalnych poziomach pozostałości ("CXL") i są bezpieczne dla konsumentów na obecnych poziomach 4 ,5 . Wspomniane NDP należy zatem utrzymać zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. e) oraz art. 14 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(9) NDP flutriafolu w korzeniach buraka cukrowego oraz na ich powierzchni opiera się na zastosowaniu tej substancji w Unii, które nie jest już dozwolone. W odniesieniu do tego produktu istnieje jednak niższy CXL, który jest również bezpieczny dla konsumentów5. Wspomniany NDP należy zatem obniżyć do wartości odpowiedniego CXL w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. e) oraz art. 14 ust. 2 lit. e) tego rozporządzenia.
(10) NDP flutriafolu w jabłkach, gruszkach, pigwach, owocach nieszpułki zwyczajnej, owocu nieśplika japońskiego/o- wocu miszpelnika japońskiego, czereśniach, brzoskwiniach, śliwkach, winogronach do produkcji wina, truskawkach, dyniowatych z jadalną skórką, dyniowatych z niejadalną skórką i chmielu oraz na ich powierzchni opierają się na tolerancjach importowych i są bezpieczne dla konsumentów4,6 ,7 ,8 ,9 . Wspomniane NDP należy zatem utrzymać na obecnym poziomie zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. g) oraz art. 14 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) W odniesieniu do flutriafolu w burakach, nasionach gorczycy, nasionach lnicznika siewnego, ryżu siewnego i żyta zwyczajnego oraz na ich powierzchni obecne NDP oparto na zastosowaniach w Unii. W związku z cofnięciem zezwoleń na wymienione zastosowania tej substancji należy skreślić te NDP określone dla flutriafolu w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a). NDP w odniesieniu do tych produktów należy zatem wyznaczyć na poziomie granicy oznaczalności w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(12) Zatwierdzenie substancji czynnej pencykuron wygasło z dniem 31 maja 2021 r. i nie złożono wniosku o jego odnowienie. Wszystkie zezwolenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających pencykuron zostały cofnięte. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem skreślić NDP ustanowione dla tej substancji w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP w odniesieniu do wszystkich produktów należy zatem wyznaczyć na poziomie granicy oznaczalności w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(13) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do wszystkich substancji czynnych objętych niniejszym rozporządzeniem laboratoria te zaproponowały granice oznaczalności dla poszczególnych produktów, które są osiągalne w sposób analityczny.
(14) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(16) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć przepisy przejściowe dla produktów, które zostały wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(17) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmian odpowiednich NDP.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 stycznia 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.341 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2024/341 zmieniające załączniki II i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dietofenkarbu, fenoksykarbu, flutriafolu i pencykuronu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 22/01/2024 |
| Data ogłoszenia: | 23/01/2024 |
| Data wejścia w życie: | 12/08/2024, 12/02/2024 |