uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1115 3 przyjęto, aby ograniczyć wylesianie i degradację lasów. Ustanowiono w nim przepisy dotyczące wprowadzania do obrotu i udostępniania na rynku unijnym, a także wywozu z Unii odnośnych produktów wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia, które zawierają odnośne towary, a mianowicie bydło, kakao, kawę, palmę olejową, kauczuk, soję i drewno, były nimi karmione lub zostały wytworzone przy ich użyciu. W szczególności, rozporządzenie to ma na celu zapewnienie, aby te towary i odnośne produkty wprowadzano do obrotu i udostępniano na rynku unijnym lub wywożono je z Unii tylko w przypadku, gdy nie powodują one wylesiania, wyprodukowano je zgodnie z odpowiednimi przepisami państwa produkcji i ujęto je w oświadczeniu o należytej staranności. Większość przepisów tego rozporządzenia ma być stosowana od dnia 30 grudnia 2024 r.
(2) Aby zapewnić osiągnięcie celów rozporządzenia (UE) 2023/1115, podmioty i podmioty handlowe udostępniające na rynku lub wywożące z niego odnośne produkty mają zgodnie z art. 8 tego rozporządzenia obowiązek zachowania należytej staranności, aby udowodnić, że odnośne produkty spełniają wymogi tego rozporządzenia. Podmioty są odpowiedzialne za przeprowadzanie szczegółowego badania i analizy swojej działalności gospodarczej, a więc zobowiązane są przede wszystkim do gromadzenia danych istotnych z punktu widzenia rozporządzenia (UE) 2023/1115 oraz odpowiednich dokumentów potwierdzających te dane od każdego poszczególnego dostawcy.
(3) Komisja, współpracując z państwami członkowskimi i zainteresowanymi stronami, podjęła znaczące kroki, aby ułatwić stosowanie rozporządzenia (UE) 2023/1115. W szczególności, wytyczne dotyczące rozporządzenia (UE) 2023/1115 w sprawie produktów niepowodujących wylesiania zawierają wskazówki dla podmiotów, podmiotów handlowych, a także właściwych organów, dotyczące głównych obowiązków określonych w rozporządzeniu (UE) 2023/1115 oraz wyjaśniają, między innymi, interpretację definicji "użytkowania rolniczego", w szczególności w odniesieniu do przekształcania lasu w grunty, których celem nie jest użytkowanie rolnicze, jak wnioskowały Parlament Europejski i Rada.
(4) W komunikacie Komisji z dnia 7 listopada 2024 r. w sprawie strategicznych ram współpracy międzynarodowej w kontekście rozporządzenia (UE) 2023/1115 w sprawie udostępniania na rynku unijnym i wywozu z Unii niektórych towarów i produktów związanych z wylesianiem i degradacją lasów przewidziano ponadto kompleksową strukturę współpracy z państwami trzecimi w celu ułatwienia wdrażania rozporządzenia (UE) 2023/1115. Przedstawiono w nim również ogólne zasady, które Komisja zamierza stosować przy klasyfikacji krajów lub ich części jako krajów o niskim lub wysokim ryzyku zgodnie z art. 29 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1115.
(5) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/3084 4 przewiduje system informacyjny oraz dostęp do niego dla podmiotów i podmiotów handlowych oraz, w stosownych przypadkach, ich upoważnionych przedstawicieli, właściwych organów i organów celnych, aby mogły one wypełniać swoje odpowiednie obowiązki określone w rozporządzeniu (UE) 2023/1115. Podmioty i podmioty handlowe mogłyby zatem rejestrować i składać oświadczenia o należytej staranności jeszcze przed dniem rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1115.
(6) Datę rozpoczęcia stosowania przepisów rozporządzenia (UE) 2023/1115 wymienionych w art. 38 ust. 2 tego rozporządzenia i określających obowiązki podmiotów, podmiotów handlowych i właściwych organów należy odroczyć o 12 miesięcy. Jest to konieczne, aby państwa trzecie, państwa członkowskie, podmioty i podmioty handlowe mogły być w pełni przygotowane, w tym aby te podmioty i podmioty handlowe mogły ustanowić niezbędne systemy należytej staranności obejmujące wszystkie odnośne towary i produkty, tak aby były w stanie należycie wypełniać swoje obowiązki.
(7) W związku z odroczeniem o 12 miesięcy daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1115, określonej w jego art. 38 ust. 2, należy odpowiednio dostosować daty w powiązanych przepisach tego rozporządzenia, a mianowicie daty uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 995/2010 5 oraz daty odroczonego stosowania - w odniesieniu do mikroprzedsiębiorstw lub małych przedsiębiorstw - przepisów, o których mowa w tym ustępie.
(8) Aby jednak przekazać podmiotom i podmiotom handlowym informacje na temat ryzyka przypisanego odpowiednim krajom produkcji z dużym wyprzedzeniem w stosunku do dnia rozpoczęcia stosowania przepisów dotyczących ich obowiązków w zakresie należytej staranności, termin, w którym Komisja ma zaklasyfikować kraje lub ich części jako stwarzające niskie lub wysokie ryzyko, należy odroczyć jedynie o sześć miesięcy.
(9) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie odroczenie daty rozpoczęcia stosowania przepisów rozporządzenia (UE) 2023/1115 określających obowiązki podmiotów, podmiotów handlowych i właściwych organów, nie może zostać osiągnięty przez państwa członkowskie, natomiast możliwe jest jego osiągnięcie wyłącznie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2023/1115.
(11) W celu zapewnienia, aby niniejsze rozporządzenie weszło w życie przed pierwotną datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1115, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym, trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3234 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2024/3234 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2023/1115 w odniesieniu do przepisów dotyczących daty rozpoczęcia stosowania |
| Data aktu: | 19/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 23/12/2024 |
| Data wejścia w życie: | 26/12/2024 |