uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/869 z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, zmiany rozporządzeń (WE) nr 715/2009, (UE) 2019/942 i (UE) 2019/943 oraz dyrektyw 2009/73/WE i (UE) 2019/944 oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 347/2013 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1,
(1) Estonia, Litwa i Łotwa pozostają ostatnimi państwami członkowskimi zsynchronizowanymi z sieciami państw trzecich, tj. Rosji (w tym Królewca) i Białorusi. Ich synchronizacja z sieciami UE jest jednym z najpilniejszych priorytetów Unii, zwłaszcza w obecnym kontekście geopolitycznym, i w ciągu ostatnich 12 lat otrzymała już wsparcie polityczne, techniczne i finansowe.
(2) Projekt synchronizacji państw bałtyckich jest projektem będącym przedmiotem wspólnego zainteresowania (PWsZ) na unijnej liście PWsZ i projektów będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania (PWzZ) zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2022/869. Inwestycje związane z projektem stanowią część klastra 3.3: "Integracja i synchronizacja systemów elektroenergetycznych państw bałtyckich z sieciami europejskimi".
(3) Zbliża się termin zakończenia synchronizacji państw bałtyckich (luty 2025 r.), a kolejne miesiące będą miały kluczowe znaczenie dla powodzenia projektu i bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej w państwach bałtyckich. Pod tym względem projekt znajduje się na krytycznym etapie realizacji, ponieważ zależy ona od ścisłego dostosowania czterech państw członkowskich i czterech operatorów systemów przesyłowych. Ponadto po lutym 2025 r. konieczna będzie również stała ścisła koordynacja i kierownictwo do czasu zakończenia wszystkich niezbędnych inwestycji w państwach bałtyckich. Szereg inwestycji infrastrukturalnych niezbędnych do zapewnienia bezpiecznej eksploatacji systemów państw bałtyckich i handlu w regionie zostanie zakończony dopiero w okresie następującym po synchronizacji do 2030 r. (połączenie międzysystemowe Harmony Link, system akumulatorów na Łotwie, modernizacja połączeń międzysystemowych ze Szwecją i Finlandią). Projekty te do tej pory miały znaczne opóźnienia ze względu na inflację i problemy związane z łańcuchem dostaw i wymagają bardzo ścisłego monitorowania i koordynacji, zwłaszcza na etapie przygotowawczym przed rozpoczęciem prac budowlanych, tak aby ich realizacja przebiegała zgodnie z planem. W szczególności w przypadku połączenia międzysystemowego Harmony Link między Litwą a Polską konieczna jest ścisła koordynacja w celu zapewnienia odpowiedniego przebiegu projektu oraz zapewnienia, aby proces wydawania pozwoleń w obu państwach członkowskich toczył się sprawnie.
(4) Na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/869 Komisja może wyznaczyć, w porozumieniu z zainteresowanymi państwami członkowskimi, koordynatorów europejskich ds. projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania na okres do jednego roku, z możliwością dwukrotnego przedłużenia, jeżeli wymagają tego odpowiednie projekty. Aby Komisja mogła zapewnić niezbędne wsparcie państwom członkowskim i zainteresowanym projektodawcom, należy wyznaczyć specjalnego koordynatora europejskiego dla projektu synchronizacji państw bałtyckich, który będzie mógł ściśle monitorować ostatni etap realizacji oraz postępy w realizacji pozostałych inwestycji infrastrukturalnych, udzielać porad i ułatwiać wszelkie działania, które muszą zostać podjęte przez zainteresowane strony, a także składać Komisji sprawozdania z odnośnych postępów.
(5) Koordynatora należy mianować na okres jednego roku zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/869. Decyzja o przedłużeniu lub nieprzedłużeniu mandatu powinna być podejmowana w porozumieniu z zainteresowanymi państwami członkowskimi w świetle potrzeb projektu w danym momencie. Koordynator powinien uwzględnić koordynację projektu za pośrednictwem planu działań w zakresie połączeń międzysys- temowych na rynku energii państw bałtyckich ("BEMIP") oraz kontekst wszystkich innych działań następczych w BEMIP.
(6) Aby koordynator europejski mógł wykonywać swoje zadania, powinien otrzymywać comiesięczny zryczałtowany dodatek na pokrycie kosztów działania sekretariatu, których nie mogą pokryć bezpośrednio służby Komisji, oraz zwrot kosztów podróży służbowych zgodnie z przepisami "Vademecum dotyczącego szczegółowych zasad pracy koordynatora europejskiego", załączonego do niniejszej decyzji.
(7) Na podstawie art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/869 procedura wyboru została przeprowadzona z otwartym zaproszeniem do wyrażenia zainteresowania przez okres jednego miesiąca od dnia 19 sierpnia do dnia 19 września 2024 r. Wybranym kandydatem jest Catharina Sikow-Magny z uwagi na jej doświadczenie w zakresie konkretnych zadań powierzonych koordynatorowi europejskiemu ds. projektu synchronizacji państw bałtyckich, będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania.
(8) Zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/869 w sprawie wyników procedury wyboru i mandatu koordynatora europejskiego skonsultowano się z państwami członkowskimi, których dotyczy synchronizacja państw bałtyckich, czyli z Estonią, Litwą, Łotwą i Polską. W październiku 2024 r. zainteresowane państwa członkowskie wyraziły zgodę na wyznaczenie koordynatora europejskiego.
(9) Wyznaczenie jest pilne ze względu na harmonogram projektu. Z tego względu decyzja powinna wejść w życie następnego dnia po jej opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3223 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2024/3223 w sprawie wyznaczenia koordynatora europejskiego ds. projektu synchronizacji państw bałtyckich będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania oraz określenia szczegółowych warunków wykonywania jego misji i zadań |
| Data aktu: | 19/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 20/12/2024 |
| Data wejścia w życie: | 21/12/2024 |