uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 82 ust. 2 i art. 84 w związku z jego art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Unia zawarła Konwencję Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej (zwaną dalej "Konwencją") w drodze decyzji Rady (UE) 2023/1075 1 - w odniesieniu do instytucji i administracji publicznej Unii oraz w drodze decyzji Rady (UE) 2023/1076 2 - w odniesieniu do kwestii związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, do azylu i zasady non-refoulement, w zakresie, w jakim kwestie te objęte są zakresem wyłącznych kompetencji Unii. Konwencja weszła w życie w odniesieniu do Unii w dniu 1 października 2023 r.
(2) Zgodnie z art. 66 ust. 1 Konwencji zadaniem Grupy Ekspertów do spraw Przeciwdziałania Przemocy wobec Kobiet i Przemocy Domowej (zwanej dalej "GREVIO") jest czuwanie nad wdrażaniem Konwencji przez Strony. Zgodnie z art. 68 ust. 3 Konwencji dalsza procedura oceny, następująca po dokonanej przez GREVIO procedurze oceny wyjściowej dotyczącej przedłożonych przez Strony sprawozdań w sprawie środków ustawodawczych i innych środków mających na celu wdrożenie Konwencji, dzieli się na cykle (zwane dalej "cyklami oceny tematycznej"). Zgodnie z art. 68 ust. 11 Konwencji GREVIO ma przyjąć sprawozdanie i wnioski dotyczące działań podjętych przez daną Stronę. Zgodnie z art. 68 ust. 12 Konwencji na podstawie sprawozdania i konkluzji GREVIO Komitet Stron, ustanowiony art. 67 Konwencji (zwany dalej "Komitetem Stron"), może przyjąć zalecenia skierowane do danej Strony.
(3) Pierwszy cykl oceny tematycznej, zatytułowany "Budowanie zaufania poprzez zapewnianie wsparcia, ochrony i sprawiedliwości", rozpoczął się w 2022 r. i będzie trwać w latach 2023-2031. Ocena ta dotyczy 19 postanowień Konwencji, a mianowicie art. 7, 8, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 20, 22, 25, 31, 48, 49, 50, 51, 52, 53 i 56, oraz wdrażania przez Strony postanowień Konwencji, które odnoszą się do kwestii współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, m.in. kwestii ochrony i wsparcia ofiar przemocy wobec kobiet i przemocy domowej.
(4) We wrześniu 2024 r. Sekretariat Komitetu Stron udostępnił Stronom projekt decyzji IC-CP(2024)10 w sprawie zaleceń, które mają zostać przyjęte w świetle sprawozdań GREVIO przyjętych w ramach pierwszego cyklu oceny tematycznej(zwany dalej "projektem decyzji"). Projekt decyzji przewiduje procedurę przyjmowania i nadzorowania wdrażania zaleceń przez Komitet Stron oraz zawiera wzór zalecenia. Projekt decyzji zostanie omówiony i, w miarę możliwości, przyjęty na 17. posiedzeniu Komitetu Stron w dniu 17 grudnia 2024 r.
(5) Należy ustalić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Stron, ponieważ projekt decyzji określa procedurę przyjmowania i nadzorowania wdrażania zaleceń skierowanych do Stron w odniesieniu do kwestii współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, w zakresie, w jakim kwestie te objęte są zakresem wyłącznych kompetencji Unii. Zalecenia te będą mogły mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii, ponieważ mogą rzutować na wykładnię odnośnych postanowień Konwencji w przyszłości.
(6) Projekt decyzji przewiduje, że zalecenia mają ograniczać się do najpilniejszych kwestii, które GREVIO wskazała w swoich sprawozdaniach. Kwestie te obejmują niedociągnięcia, które GREVIO uważa za wymagające natychmiastowego podjęcia działań, wskazane poprzez użycie czasownika "wzywa", a także te kwestie, którymi zdaniem GREVIO należy się zająć w najbliższej przyszłości, wprowadzone czasownikiem "zdecydowanie zachęca", obejmujące wszystkie rozdziały Konwencji.
(7) Projekt decyzji przewiduje, że Komitet Stron ma nadzorować wdrażanie zaleceń, zwracając się do danej Strony o przedłożenie pisemnego sprawozdania na temat środków wprowadzonych w okresie trzech lat od przyjęcia zaleceń. Zgodnie z projektem decyzji Komitet Stron może następnie podjąć decyzję o niepodejmowaniu żadnych dalszych kroków w ramach sprawowanego przez niego nadzoru, aby nie zbiegły się one w czasie z przyszłymi cyklami oceny tematycznej.
(8) Projekt decyzji przewiduje, że - w celu uwzględnienia wniosków GREVIO w całości - w zaleceniach ma być zaznaczone, że dana Strona powinna wdrożyć pozostałe, mniej pilne propozycje GREVIO, a także należy zachęcić tę Stronę do kontynuowania dialogu z GREVIO.
(9) Unia powinna przychylić się do projektu decyzji, ponieważ zawarta w nim procedura jest zgodna z procedurą oceny wyjściowej na podstawie art. 68 Konwencji, która to procedura okazała się skuteczna i zapewnia skuteczne wdrożenie wszystkich postanowień wybranych do oceny tematycznej, a jednocześnie pozwala uniknąć nakładania się w czasie procesów monitorowania.
(10) Stanowisko Unii w ramach Komitetu Stron powinno zatem polegać na poparciu przyjęcia projektu decyzji, w tym proponowanego wzoru zalecenia zamieszczonego w dodatku 1 do tego projektu.
(11) Aby zapewnić niezbędną elastyczność podczas posiedzenia Komitetu Stron, należy przewidzieć możliwość uzgodnienia w imieniu Unii określonych zmian w projekcie decyzji bez kolejnej decyzji Rady.
(12) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, bez uszczerbku dla art. 4 tego protokołu, Irlandia nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.
(13) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3218 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2024/3218 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Stron Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w zakresie kwestii związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych |
| Data aktu: | 12/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 23/12/2024 |