uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów 1 , w szczególności jego art. 23 ust. 4 lit. a), b) i d),
(1) Rozporządzenie (UE) nr 649/2012 wdraża konwencję rotterdamską w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i pestycydami 2 ("konwencja rotterdamska").
(2) Rozporządzeniami wykonawczymi (UE) 2023/149 3 , (UE) 2023/2657 4 , (UE) 2023/2456 5 , (UE) 2024/1207 6 , (UE) 2023/1436 7 , (UE) 2024/1217 8 , (UE) 2023/2455 9 , (UE) 2023/741 10 , (UE) 2024/20 11
i (UE) 2023/2513 12 Komisja podjęła decyzję o nieodnawianiu odpowiednio zatwierdzeń substancji: benfluralin, bentiowalikarb, klofentezyna, dimetomorf, dimoksystrobina, mepanipirym, metiram, oksamyl, S-metolachlor i triflusulfuron-metyl jako substancji czynnych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 13 . Skutkiem tej decyzji jest zakaz wszelkiego stosowania tych substancji w kategorii "pestycydy" ze względu na fakt, że nie zostały one zatwierdzone do żadnego innego zastosowania w tej kategorii. Benfluralin, bentiowalikarb, klofentezynę, dimetomorf, dimoksystrobinę, mepanipirym, metiram, oksamyl, S-metolachlor i triflusulfuron-metyl należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(3) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2023/939 14 Komisja podjęła decyzję o cofnięciu zatwierdzenia substancji ipkonazol jako substancji czynnej na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Skutkiem tej decyzji jest zakaz wszelkiego stosowania ipkonazolu w kategorii "pestycydy" ze względu na fakt, że nie został on zatwierdzony do żadnego innego zastosowania w tej kategorii. Ipkonazol należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(4) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2024/425 15 Komisja podjęła decyzję o niezatwierdzaniu substancji czynnej asulam sodu, ponieważ została ona wycofana przez przemysł z procesu zatwierdzania na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Skutkiem tej decyzji jest zakaz wszelkiego stosowania asulamu sodu w kategorii "pestycydy" ze względu na fakt, że nie został on zatwierdzony do żadnego innego zastosowania w tej kategorii. Ponadto zharmonizowana klasyfikacja substancji na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 16 jest wystarczającym dowodem na to, że substancja ta budzi obawy dotyczące zdrowia ludzi i środowiska. Asulam sodu należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(5) Substancje czynne: fosforek wapnia, chlorydazon, chlorsulfuron, flusilazol, fuberidazol, joksynil, molinat, oksadiazon, profenofos, chinoklamina, spirotetramat, tralkoksydym i triadimenol zostały wycofane przez przemysł z procesu zatwierdzania na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Skutkiem tego wycofania jest zakaz wszelkiego stosowania tych substancji w kategorii "pestycydy" ze względu na fakt, że nie zostały one zatwierdzone do żadnego innego zastosowania w tej kategorii. Ponadto zharmonizowana klasyfikacja tych substancji na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 jest wystarczającym dowodem na to, że substancje te budzą obawy dotyczące zdrowia ludzi lub środowiska. Substancje te należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(6) Substancja czynna difenakum została wycofana przez przemysł z procesu zatwierdzania na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Skutkiem tego wycofania jest zakaz stosowania difenakum w podkategorii "pestycydy w grupie środków ochrony roślin". Ponadto zharmonizowana klasyfikacja difenakum na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 jest wystarczającym dowodem na to, że substancja ta budzi obawy dotyczące zdrowia ludzi lub środowiska. Difenakum należy zatem dodać do wykazu chemikaliów w części 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(7) Substancja czynna penflufen została wycofana przez przemysł z procesu zatwierdzania na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Wycofanie to skutkuje poważnym ograniczeniem stosowania tej substancji na poziomie kategorii "pestycydy" z uwagi na to, że penflufen jest zatwierdzony na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 17 wyłącznie do stosowania w produktach biobójczych należących do grupy produktowej 8 w podkategorii "pozostałe pestycydy, w tym produkty biobójcze". Ponadto zharmonizowana klasyfikacja penflufenu na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 jest wystarczającym dowodem na to, że substancja ta budzi obawy dotyczące zdrowia ludzi lub środowiska. Penflufen należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(8) Substancja czynna fenpropimorf została wycofana przez przemysł z procesów zatwierdzania na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 i na podstawie rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Skutkiem tego wycofania jest zakaz stosowania fenpropimorfu w kategorii "pestycydy". Ponadto zharmonizowana klasyfikacja fenpropimorfu na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 jest wystarczającym dowodem na to, że substancja ta budzi obawy dotyczące zdrowia ludzi lub środowiska. Fenpropimorf należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(9) Decyzjami wykonawczymi (UE) 2023/470 18 i (UE) 2022/2005 19 Komisja podjęła decyzję o niezatwierdzaniu substancji d-aletryna i ditiocyjanian metylenu jako substancji czynnych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Skutkiem tej decyzji jest zakaz wszelkiego stosowania d-aletryny i ditiocyjanianu metylenu w kategorii "pestycydy" ze względu na fakt, że substancje te nie zostały zatwierdzone do żadnego innego zastosowania w tej kategorii. D-aletrynę i ditiocyjanian metylenu należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(10) Substancja czynna bendiokarb została wycofana przez przemysł z procesu zatwierdzania na podstawie rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Skutkiem tego wycofania jest zakaz wszelkiego stosowania bendiokarbu w kategorii "pestycydy" ze względu na fakt, że nie został on zatwierdzony do żadnego innego zastosowania w tej kategorii. Ponadto zharmonizowana klasyfikacja bendiokarbu na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 jest wystarczającym dowodem na to, że substancja ta budzi obawy dotyczące zdrowia ludzi lub środowiska. Bendiokarb należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(11) Decyzjami wykonawczymi (UE) 2023/2377 20 , (UE) 2023/2052 21 i (UE) 2023/2648 22 Komisja podjęła decyzję o niezatwierdzaniu substancji zeolit srebrowo-miedziowy, fosforan srebrowo-sodowo-wodorowo-cyrkonowy i zeolit srebrowy jako substancji czynnych do stosowania w produktach biobójczych należących do grupy produktowej 4 na podstawie rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Decyzja ta skutkuje poważnym ograniczeniem stosowania tych substancji w kategorii "pestycydy" ze względu na fakt, że substancje te nie zostały zatwierdzone do żadnego innego zastosowania w tej kategorii. Zeolit srebrowo-miedziowy, fosforan srebrowo-sodowo-wodorowo- cyrkonowy i zeolit srebrowy należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(12) Decyzją wykonawczą (UE) 2023/1424 23 Komisja podjęła decyzję o nieodnawianiu zatwierdzenia substancji akroleina, ponieważ została ona wycofana przez przemysł z procesu zatwierdzania na podstawie rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Skutkiem tej decyzji jest zakaz wszelkiego stosowania akroleiny w kategorii "pestycydy" ze względu na fakt, że substancja ta nie została zatwierdzona do żadnego innego zastosowania w tej kategorii. Ponadto zharmonizowana klasyfikacja akroleiny na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 jest wystarczającym dowodem na to, że substancja ta budzi obawy dotyczące zdrowia ludzi lub środowiska. Akroleinę należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(13) Substancja czynna abamektyna została wycofana przez przemysł z procesu zatwierdzania na podstawie rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Skutkiem tego wycofania jest zakaz stosowania abamektyny w podkategorii "pozostałe pestycydy, w tym produkty biobójcze". Ponadto zharmonizowana klasyfikacja abamektyny na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 jest wystarczającym dowodem na to, że substancja ta budzi obawy dotyczące zdrowia ludzi lub środowiska. Abamektynę należy zatem dodać do wykazu chemikaliów w części 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(14) Substancja czynna warfaryna została wycofana przez przemysł z procesu zatwierdzania na podstawie rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Skutkiem tego wycofania jest zakaz wszelkiego stosowania warfaryny w kategorii "pestycydy" ze względu na fakt, że nie została ona zatwierdzona do żadnego innego zastosowania w tej kategorii. Ponadto zharmonizowana klasyfikacja warfaryny na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 jest wystarczającym dowodem na to, że substancja ta budzi obawy dotyczące zdrowia ludzi lub środowiska. Jako że warfaryna jest już ujęta w wykazie w części 1 załącznika I, substancję tę należy dodać do wykazu chemikaliów w części 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(15) Decyzją wykonawczą (UE) 2023/1097 24 Komisja podjęła decyzję o niezatwierdzaniu substancji cyjanamid jako substancji czynnej na podstawie rozporządzenia (WE) nr 528/2012, w związku z czym cyjanamid nie jest zatwierdzony jako substancja czynna na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1107/2009. W związku z powyższym zakazano wszelkiego stosowania cyjanamidu w kategorii "pestycydy" i powinien on być wymieniony w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012. Jako że cyjanamid jest już ujęty w wykazie w części 1 załącznika I, substancję tę należy dodać do wykazu chemikaliów w części 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(16) Substancje: ester diheksylowy kwasu 1,2-benzenodikarboksylowego, rozgałęziony i liniowy; ftalan diheksylu; estry alkilowe di-C6-10 lub mieszane diestry decylowe, heksylowe i oktylowe kwasu 1,2-benzenodikarboksylowego; nadboran sodu, sól sodowa kwasu nadborowego; oraz peroksometaboran sodu oraz są wymienione w załączniku XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 25 , ponieważ zostały wcześniej zidentyfikowane jako substancje wzbudzające szczególnie duże obawy. W związku z tym substancje te podlegają wymogowi uzyskania zezwolenia zgodnie z tytułem VII rozporządzenia (WE) nr 1907/2006. Ponieważ nie udzielono żadnych zezwoleń, stosowanie przemysłowe tych substancji jest ściśle ograniczone. Substancje te należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(17) Polichlorowane bifenyle są wymienione w załączniku III do konwencji rotterdamskiej. Pozycja ta obejmuje szereg homologów, kongenerów i mieszanin. Aby dostosować wykaz w części 3 załącznika I do wykazu zawartego w konwencji, zakres należy dostosować tak, aby obejmował te homologi, kongenery i mieszaniny poprzez dodanie określenia "i inne" do numeru CAS określonego w części 3 załącznika I.
(18) Podczas jedenastego posiedzenia Konferencji Stron konwencji rotterdamskiej w dniach 1-12 maja 2023 r. do załącznika III do tej konwencji postanowiono włączyć terbufos, skutkiem czego ta substancja została objęta procedurą zgody po uprzednim poinformowaniu zgodnie z konwencją. Terbufos należy zatem dodać do wykazu chemikaliów w części 3 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012. Jako że terbufos jest już ujęty w wykazie w części 2 załącznika I do tego rozporządzenia, substancję tę należy usunąć z wykazu chemikaliów w części 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(19) Podczas dziesiątego posiedzenia, które odbyło się w dniach 6-17 czerwca 2022 r., Konferencja Stron Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych ("konwencja sztokholmska") postanowiła włączyć substancję kwas perfluoroheksanosulfonowy (PFHxS), jego sole i związki pochodne do załącznika A do tej konwencji. W związku z tym substancja ta została wymieniona w części A załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 26 , a zatem powinna zostać dodana do wykazu chemikaliów w części 1 załącznika V do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(20) Wpis dotyczący endosulfanu zawarty w wykazie chemikaliów określonym w części A załącznika V należy zmienić poprzez dodanie dodatkowych identyfikatorów numerycznych, aby doprecyzować jego zakres w celu dostosowania go do rozporządzenia (UE) 2019/1021.
(21) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 649/2012.
(22) Należy dać zainteresowanym stronom odpowiednią ilość czasu na podjęcie działań koniecznych do zastosowania się do niniejszego rozporządzenia, a państwom członkowskim - na wprowadzenie środków koniecznych do jego wykonania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 października 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3199 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/3199 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 w odniesieniu do wykazów pestycydów i chemikaliów przemysłowych |
| Data aktu: | 15/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 31/12/2024 |
| Data wejścia w życie: | 01/03/2025, 20/01/2025 |