uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 526/2013 (akt o cyberbezpieczeństwie) 1 , w szczególności jego art. 61 ust. 5,
(1) Zgodnie z art. 61 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/881 (akt o cyberbezpieczeństwie) krajowe organy ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa notyfikują Komisji jednostki oceniające zgodność, które zostały akredytowane i którym, w stosownych przypadkach, udzielono zezwolenia na wydawanie europejskich certyfikatów cyberbezpieczeństwa na określonych poziomach uzasadnienia zaufania, przy czym notyfikacja ta powinna być aktualizowana. Ponadto zgodnie z art. 61 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/881 Komisja jest zobowiązana opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej wykaz jednostek oceniających zgodność notyfikowanych w ramach europejskiego programu certyfikacji cyberbezpieczeństwa rok po jego wejściu w życie. Aby zapewnić zharmonizowane podejście do notyfikacji i ułatwić krajowym organom ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa ten proces, w niniejszym rozporządzeniu należy doprecyzować okoliczności, formaty i procedury dotyczące notyfikacji. Aspekty te należy wyjaśnić z myślą o stosowaniu pierwszego europejskiego programu certyfikacji cyberbezpieczeństwa opartego na wspólnych kryteriach (EUCC), ustanowionego rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/482 2 .
(2) Niniejsze rozporządzenie uznaje synergię między rozporządzeniem (UE) 2019/881 a odpowiednim unijnym prawodawstwem harmonizacyjnym, w tym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2847 (akt dotyczący cyberodporności) 3 . Proponuje się zatem, aby krajowe organy ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa notyfikowały Komisję za pośrednictwem elektronicznego narzędzia notyfikacji, opracowanego i zarządzanego przez Komisję, o którym mowa w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 768/2008/WE 4 . Nie naruszając spoczywającego na Komisji obowiązku publikowania wykazu notyfikowanych jednostek oceniających zgodność w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, wykaz ten powinien być również publicznie dostępny w elektronicznym narzędziu notyfikacji opracowanym i zarządzanym przez Komisję.
(3) Notyfikacja jednostek oceniających zgodność, które zostały akredytowane i którym, w stosownych przypadkach, udzielono zezwolenia, oznacza, że jednostkom tym można zaufać w odniesieniu do prowadzenia działań w zakresie oceny i certyfikacji zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/881, co przyczynia się do ogólnej reputacji europejskich programów certyfikacji cyberbezpieczeństwa. Zasadnicze znaczenie ma zatem zapewnienie, aby notyfikowane jednostki oceniające zgodność spełniały wymagania i wypełniały swoje obowiązki z biegiem czasu. Opublikowany wykaz notyfikowanych jednostek oceniających zgodność powinien być dokładny i aktualny, i odzwierciedlać ich zgodność z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2019/881 oraz, w stosownych przypadkach, ze szczegółowymi lub dodatkowymi wymogami w ramach europejskiego programu certyfikacji cyberbezpieczeństwa. W tym celu konieczne jest, aby krajowe organy ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa bez zbędnej zwłoki powiadamiały Komisję o wszelkich zmianach w notyfikacji, zgodnie z art. 61 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/881.
(4) Krajowe organy ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa są odpowiedzialne za zapewnienie zgodności jednostek oceniających zgodność z rozporządzeniem (UE) 2019/881 i europejskimi programami certyfikacji cyberbezpieczeństwa oraz za zapewnienie w tym kontekście dokładności notyfikacji. Działania te podlegają wzajemnym przeglądom, których wynik powinien pomóc w określeniu wszelkich niezbędnych zmian w celu zwiększenia ich skuteczności. W wyniku zgłoszenia obaw w różnych okolicznościach krajowe organy ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa mogą stwierdzić, że jednostka oceniająca zgodność przestała spełniać odpowiednie wymagania. W stosownych przypadkach ustalenia wynikające z mechanizmów wzajemnego przeglądu powinny pomagać krajowym organom ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa w monitorowaniu ciągłości kompetencji notyfikowanych jednostek oceniających zgodność. Ponadto inne krajowe organy ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa, Komisja lub zainteresowane strony mogą zgłaszać do notyfikującego krajowego organu ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa obawy dotyczące ciągłości kompetencji notyfikowanych jednostek oceniających zgodność.
(5) Podejmując decyzję o zawieszeniu, ograniczeniu lub wycofaniu notyfikacji jednostki oceniającej zgodność, notyfikujący krajowy organ ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa ma współpracować z krajową jednostką akredytującą wyznaczoną na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 5 . Jest to zgodne z rozporządzeniem (UE) 2019/881, które stanowi, że krajowe organy ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa powinny aktywnie pomagać krajowym jednostkom akredytującym, wspierać je i współpracować z nimi w swoich działaniach monitorujących i nadzorczych. Ograniczenie notyfikacji powinno odnosić się do przypadku, w którym zakres akredytacji lub, w stosownych przypadkach, zakres zezwolenia i w związku z tym - notyfikacji - został zmniejszony.
(6) Zgodnie z art. 54 ust. 1 lit. n) rozporządzenia (UE) 2019/881 każdy europejski program certyfikacji cyberbezpieczeństwa musi zawierać, w stosownych przypadkach, zasady dotyczące przechowywania dokumentów przez jednostki oceniające zgodność. Konieczne jest zatem, aby w przypadku ograniczenia, zawieszenia lub wycofania notyfikacji, lub w przypadku zaprzestania działalności przez notyfikowaną jednostkę oceniającą zgodność notyfikujący krajowy organ ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa zapewnił, aby dokumentacja tej jednostki oceniającej zgodność była przechowywana w sposób bezpieczny i przez niezbędny okres, zgodnie z wymogami europejskiego programu certyfikacji cyberbezpieczeństwa.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 66 rozporządzenia (UE) 2019/881,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3143 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/3143 ustanawiające okoliczności, formaty i procedury dotyczące notyfikacji zgodnie z art. 61 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 w sprawie ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych |
| Data aktu: | 18/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 19/12/2024 |
| Data wejścia w życie: | 08/01/2025 |