uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 9 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3, art. 18 ust. 2 oraz art. 20 akapit pierwszy,
(1) Osiągnięcie jednolitej polityki pieniężnej wymaga zdefiniowania narzędzi, instrumentów i procedur stosowanych przez Eurosystem, obejmujący Europejski Bank Centralny (EBC) oraz krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), tak aby umożliwić prowadzenie tej polityki w jednolity sposób we wszystkich państwach członkowskich, których walutą jest euro.
(2) W celu zwiększenia skuteczności operacyjnej i przejrzystości procedur Eurosystemu związanych z przekazywaniem zabezpieczeń i zarządzaniem nimi KBC powinny zarządzać zabezpieczeniami przekazywanymi przez kontrahentów w operacjach kredytowych Eurosystemu w sposób zharmonizowany, w oparciu o standardowe i jednolite pod względem operacyjnym procesy, niezależnie od lokalizacji zabezpieczenia lub kontrahenta.
(3) W tym celu Eurosystem opracował system zarządzania zabezpieczeniami w Eurosystemie (ECMS) jako jednolitą platformę Eurosystemu umożliwiającą KBC zarządzanie kwalifikowanymi aktywami i środkami pieniężnymi przekazywanymi na zabezpieczenie przez ich kontrahentów. W związku z tym EBC przyjął wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22) 1 . Wytyczne (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22) uzupełniają ramy implementacji polityki pieniężnej określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 2 i zastępują postanowienia dotyczące zarządzania zabezpieczeniami zawarte w tych wytycznych. Wytyczne (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22) ustanawiają w szczególności zharmonizowane zasady i uzgodnienia dotyczące zarządzania przez KBC zabezpieczeniami przekazanymi przez kontrahentów w wymiarze krajowym i transgranicznym w celu zabezpieczenia operacji kredytowych Eurosystemu oraz w niektórych innych celach.
(4) W związku z przyjęciem wytycznych (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22) oraz w celu zapewnienia jasności i pewności prawa niektóre postanowienia wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) dotyczące przekazywania zabezpieczeń i zarządzania nimi stały się nieaktualne i powinny zostać skreślone lub wymagają zmiany.
(5) W szczególności po przyjęciu wytycznych (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22) i uruchomieniu systemu ECMS a) krajowe systemy zabezpieczeń łącznych i systemy zabezpieczeń oznaczonych stosowane przez KBC w celu zarządzania zabezpieczeniami przestaną być stosowane, a związane z nimi zasady powinny zostać zniesione; b) procedury rozrachunki i reguły dotyczące transgranicznego przekazywania zabezpieczeń powinny zostać dostosowane; c) kryteria kwalifikowalności dotyczące (i) systemów rozrachunku papierów wartościowych, (ii) powiązań między systemami rozrachunku papierów wartościowych; oraz (iii) agentów trójstronnych powinny zostać zmienione; d) aby instrumenty dłużne kwalifikowały się jako zabezpieczenie i spełniały standardy rynkowe dotyczące nominału papierów wartościowych, ich ilość powinna być wyrażona jako wartość nominalna (FAMT).
(6) Po upływie obowiązującego okresu przejściowego rynkowe instrumenty dłużne emitowane lub gwarantowane przez przedsiębiorstwa niefinansowe, dla których nie ma odpowiedniej oceny kredytowej, nie powinny być już akceptowane jako zabezpieczenie Eurosystemu.
(7) Konieczne jest zapewnienie większej jasności zasad oceny kredytowej Eurosystemu (ECAF) w odniesieniu do akceptowania ratingów w walucie lokalnej i w walucie obcej od zewnętrznych instytucji oceny jakości kredytowej (ECAI).
(8) Zgodnie ze zobowiązaniem Eurosystemu do ograniczenia zależności od ratingów zewnętrznych, na potrzeby określenia kwalifikowalności dłużników i gwarantów należności kredytowych oraz na potrzeby mających zastosowanie redukcji wartości w wycenie ratingi wewnętrznych systemów oceny kredytowej (ICAS) KBC, o ile są dostępne, mają być traktowane priorytetowo w stosunku do ratingów innych systemów oceny kredytowej.
(9) W celu zapewnienia pewności prawa należy dostosować datę rozpoczęcia stosowania niniejszych wytycznych do daty rozpoczęcia stosowania wytycznych (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22). Niniejsze wytyczne powinny być zatem stosowane od dnia 18 listopada 2024 r.
(10) Wytyczne (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3130 |
| Rodzaj: | Wytyczne |
| Tytuł: | Wytyczne EBC/2024/23 (2024/3130) zmieniające wytyczne (UE) 2015/510 w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2014/60) |
| Data aktu: | 13/08/2024 |
| Data ogłoszenia: | 20/12/2024 |
| Data wejścia w życie: | 20/12/2024 |