uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114, w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Decyzją Rady 97/836/WE 1 Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (zwanej dalej "EKG ONZ") dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (zwanego dalej "Zrewidowanym Porozumieniem z 1958 r."). Zrewidowane Porozumienie z 1958 r. weszło w życie w dniu 24 marca 1998 r.
(2) Decyzją Rady 2000/125/WE 2 Unia przystąpiła do Porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub wykorzystywane w pojazdach kołowych (zwanego dalej "Porozumieniem Równoległym"). Porozumienie Równoległe weszło w życie w dniu 15 lutego 2000 r.
(3) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 3 ustanowiono przepisy administracyjne i wymogi techniczne dotyczące homologacji typu oraz wprowadzania do obrotu wszystkich nowych pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych. Rozporządzeniem tym włączono regulaminy przyjęte na podstawie Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. (zwane dalej "regulaminami ONZ") do unijnego systemu homologacji typu, jako wymogi dotyczące homologacji typu albo jako przepisy alternatywne wobec przepisów Unii.
(4) Na podstawie art. 1 Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. i art. 6 Porozumienia Równoległego Światowe Forum EKG ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów (zwane dalej "WP.29") może przyjmować wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ, ogólnoświatowych regulaminów technicznych ONZ (zwanych dalej "GTR ONZ") i rezolucji ONZ, a także wnioski dotyczące nowych regulaminów ONZ, GTR ONZ i rezolucji ONZ w sprawie homologacji pojazdów. Zgodnie z tymi postanowieniami WP.29, EKG ONZ może również
przyjmować wnioski dotyczące upoważnień do opracowania poprawek do GTR ONZ lub do opracowania nowych GTR ONZ, a także może przyjmować wnioski dotyczące przedłużenia mandatów dotyczących GTR ONZ.
(5) W dniach 12-15 listopada 2024 r. podczas 194. posiedzenia WP.29 może przyjąć: wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ nr 0, 10, 13, 13-H, 14, 16, 17, 21, 25, 29, 32, 33, 43, 46, 74, 80, 86, 94, 95, 100, 110, 114, 116, 118, 125, 127, 129, 134, 135, 137, 145, 147, 148, 149, 153, 157, 158, 166, 167 i 171; wnioski dotyczące nowego regulaminu ONZ w sprawie montażu pasów bezpieczeństwa, urządzeń przytrzymujących, urządzeń przytrzymujących dla dzieci, urządzeń przytrzymujących dla dzieci ISOFIX i urządzeń przytrzymujących dla dzieci i-Size, nowego regulaminu ONZ w sprawie urządzeń przypominających o zapięciu pasów, nowego regulaminu ONZ w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji systemu kontroli przyspieszenia przy nieprawidłowym naciśnięciu pedału oraz nowego regulaminu ONZ w sprawie asystenta pola widzenia; wnioski dotyczące modyfikacji GTR ONZ nr 6, 7 i 14; wniosek dotyczący poprawki do ujednoliconej rezolucji w sprawie wspólnej specyfikacji kategorii źródeł światła; wniosek dotyczący poprawki do wzajemnej rezolucji ONZ nr 1; oraz wniosek dotyczący zakresu zadań nieformalnej grupy roboczej ds. okresowego badania zdatności do ruchu drogowego (zwanej dalej "IWG ds. PTI").
(6) Regulaminy ONZ będą wiążące dla Unii. Wraz z rezolucjami ONZ i GTR ONZ będą one mogły mieć decydujący wpływ na treść przepisów unijnych w dziedzinie homologacji typu pojazdów. Należy zatem ustalić stanowisko, które powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach WP.29 w odniesieniu do przyjęcia tych wniosków.
(7) Aby odzwierciedlić doświadczenie w terenie i rozwój techniczny, należy poprawić lub uzupełnić wymogi odnoszące się do niektórych aspektów lub cech objętych regulaminami ONZ nr 0, 10, 13, 13-H, 14, 16, 17, 21, 25, 29, 43, 46, 74, 80, 86, 94, 95, 100, 110, 114, 116, 118, 125, 127, 129, 134, 135, 137, 145, 147, 148, 149, 153, 157, 158, 166, 167 i 171, GTR ONZ nr 6, 7 i 14, ujednoliconą rezolucją w sprawie wspólnej specyfikacji kategorii źródeł światła, a wzajemna rezolucja ONZ nr 1 musi zostać zmieniona lub uzupełniona.
(8) Aby umożliwić postęp techniczny i poprawić bezpieczeństwo, należy przyjąć nowy regulamin ONZ w sprawie montażu pasów bezpieczeństwa, urządzeń przytrzymujących, urządzeń przytrzymujących dla dzieci, urządzeń przytrzymujących dla dzieci ISOFIX i urządzeń przytrzymujących dla dzieci i-Size, nowego regulaminu ONZ w sprawie urządzeń przypominających o zapięciu pasów, nowego regulaminu ONZ w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji systemu kontroli przyspieszenia przy nieprawidłowym naciśnięciu pedału oraz nowego regulaminu ONZ w sprawie asystenta pola widzenia.
(9) Aby zapewnić kontynuację prac IWG ds. PTI w odniesieniu do zgodności pojazdów w całym cyklu życia, należy przyjąć fiński wniosek dotyczący zakresu zadań IWG ds. PTI, odrzucając jednocześnie wnioski dotyczące zakresu zadań przedłożone przez IWG ds. PTI i przez Federację Rosyjską. Należy zatem ustalić stanowisko, które powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach WP.29 w odniesieniu do przyjęcia fiskiego wniosku (i w ten sposób odrzucić wnioski przedłożone przez IWG ds. PTI oraz przez Federację Rosyjską).
(10) Wnioski te są zgodne z unijną polityką rynku wewnętrznego w odniesieniu do przemysłu motoryzacyjnego pod względem bezpieczeństwa, automatyzacji i emisji, a także jej, geopolityką, polityką transportową, klimatyczną i energetyczną, oraz mają bardzo pozytywny wpływ na konkurencyjność unijnej branży motoryzacyjnej i na handel międzynarodowy.
(11) W świetle tych korzyści proponuje się głosowanie za tymi wnioskami,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2868 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2024/2868 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na Światowym Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 0, 10, 13, 13-H, 14, 16, 17, 21, 25, 29, 43, 46, 74, 80, 86, 94, 95, 100, 110, 114, 116, 118, 125, 127, 129, 134, 135, 137, 145, 147, 148, 149, 153, 157, 158, 166, 167 i 171, w odniesieniu do wniosków dotyczących nowego regulaminu ONZ w sprawie montowania pasów bezpieczeństwa, urządzeń przytrzymujących, urządzeń przytrzymujących dla dzieci, urządzeń przytrzymujących dla dzieci ISOFIX i urządzeń przytrzymujących dla dzieci i-Size, nowego regulaminu ONZ w sprawie urządzeń przypominających o zapięciu pasów, nowego regulaminu ONZ w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji systemu kontroli przyspieszenia przy nieprawidłowym naciśnięciu pedału oraz nowego regulaminu ONZ w sprawie asystenta pola widzenia, w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji ogólnoświatowych regulaminów technicznych ONZ nr 6, 7 i 14, w odniesieniu do wniosku dotyczącego poprawki do ujednoliconej rezolucji w sprawie wspólnej specyfikacji kategorii źródeł światła, w odniesieniu do wniosku dotyczącego poprawki do wzajemnej rezolucji ONZ nr 1 oraz w odniesieniu do wniosku dotyczącego zakresu zadań nieformalnej grupy roboczej ds. okresowego badania zdatności do ruchu drogowego |
| Data aktu: | 05/11/2024 |
| Data ogłoszenia: | 08/11/2024 |