Dyrektywa 2024/2808 w sprawie zmiany dyrektywy 2014/62/UE w odniesieniu do niektórych wymogów w zakresie sprawozdawczości

DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2024/2808
z dnia 23 października 2024 r.
w sprawie zmiany dyrektywy 2014/62/UE w odniesieniu do niektórych wymogów w zakresie sprawozdawczości

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 83 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wymogi w zakresie sprawozdawczości odgrywają kluczową rolę dla zapewnienia należytego monitorowania i prawidłowego egzekwowania aktów prawnych. Należy jednak usprawnić te wymogi, aby zapewnić, aby spełniały one cel, do którego były przeznaczone, oraz aby zmniejszyć obciążenie administracyjne.

(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/62/UE 2  nakłada na państwa członkowskie obowiązek przekazywania Komisji co najmniej co dwa lata danych statystycznych dotyczących liczby przestępstw związanych z fałszywymi banknotami i monetami oraz liczby osób ściganych i skazanych w związku z takimi przestępstwami.

(3) W odniesieniu do fałszowania euro rozporządzenie Rady (WE) nr 1338/2001 3  przewiduje obowiązki sprawozdawcze dotyczące liczby skonfiskowanych podrobionych banknotów i podrobionych monet. Skala i tendencje obserwowane w zakresie zjawiska podrobionych banknotów i podrobionych monet są dobrze udokumentowane i znane właściwym organom krajowym. W tym konkretnym obszarze przestępczości obowiązek przekazywania danych statystycznych dotyczących postępowań karnych nie jest zatem niezbędny dla zapewnienia, by cele dyrektywy 2014/62/UE były realizowane i monitorowane.

(4) Należy zatem znieść wymóg ustanowiony w dyrektwie 2014/62/UE dotyczący przekazywania Komisji danych statystycznych, zgodnie z komunikatem Komisji z dnia 16 marca 2023 r. zatytułowanym "Długoterminowa konkurencyjność UE: perspektywa na przyszłość po 2030 r.".

(5) Niniejsza dyrektywa opiera się na dokładnej ocenie szczególnych okoliczności związanych z dyrektywą 2014/62/UE i ogranicza się do przestępstwa fałszowania banknotów i monet. Niniejsza dyrektywa pozostaje bez uszczerbku dla potrzeby zapewnienia wypełniania obowiązków w zakresie sprawozdawczości w dziedzinie prawa karnego Unii na odpowiednim poziomie.

(6) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana, ani jej nie stosuje.

(7) Zgodnie z art. 3 oraz art. 4a ust. 1 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do TUE i do TFUE, Irlandia powiadomiła pismem z dnia 13 grudnia 2023 r. o chęci uczestniczenia w przyjęciu i stosowaniu niniejszej dyrektywy.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2014/62/UE. Ponieważ ukierunkowana zmiana tej dyrektywy dotyczy wyłącznie usunięcia obowiązku w zakresie sprawozdawczości, nie nakłada się na państwa członkowskie szczególnego obowiązku w zakresie transponowania niniejszej dyrektywy,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Uchyla się art. 11 dyrektywy 2014/62/UE.

Artykuł  2

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Strasburgu dnia 23 października 2024 r.
1 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 23 kwietnia 2024 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 10 października 2024 r.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/62/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie prawnokarnych środków ochrony euro i innych walut przed fałszowaniem, zastępująca decyzję ramową Rady 2000/383/WSiSW (Dz.U. L 151 z 21.5.2014, s. 1).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1338/2001 z dnia 28 czerwca 2001 r. ustanawiające środki niezbędne dla ochrony euro przed fałszowaniem (Dz.U. L 181 z 4.7.2001, s. 6).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2808

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2024/2808 w sprawie zmiany dyrektywy 2014/62/UE w odniesieniu do niektórych wymogów w zakresie sprawozdawczości
Data aktu: 23/10/2024
Data ogłoszenia: 04/11/2024
Data wejścia w życie: 04/11/2024