uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 23 ust. 5 w związku z art. 13 ust. 2,
(1) W dniu 6 czerwca 2018 r. Komisja otrzymała od przedsiębiorstwa Progarein ("wnioskodawca") wniosek o zatwierdzenie 1,3,7-trimetyloksantyny (kofeiny) jako substancji podstawowej do stosowania w ochronie roślin jako środek owadobójczy w odniesieniu do kapusty, ziemniaków i Buxus spp. oraz jako moluskocyd w odniesieniu do wszystkich jadalnych i niejadalnych roślin uprawnych.
(2) Komisja otrzymała zmieniony wniosek w czerwcu 2019 r., a następnie kolejne zmienione wersje przedłożone w grudniu 2019 r. i kwietniu 2020 r. Do zmienionego wniosku, który przedłożono w kwietniu 2020 r., dołączono informacje wymagane na podstawie art. 23 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
(3) Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("urząd") o pomoc naukową zgodnie z art. 23 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. W dniu 26 stycznia 2021 r. urząd przedstawił Komisji sprawozdanie techniczne dotyczące 1,3,7-trimetyloksantyny (kofeiny) 2 . W dniu 5 lipca 2021 r. Komisja przedstawiła sprawozdanie z przeglądu 3 na forum Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz.
(4) Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o przedstawienie uwag do sprawozdania technicznego urzędu i do sprawozdania z przeglądu sporządzonego przez Komisję.
(5) W sierpniu 2021 r. wnioskodawca zwrócił się o wstrzymanie procedury przyjęcia decyzji w sprawie zatwierdzenia 1,3,7-trimetyloksantyny (kofeiny) jako substancji podstawowej w celu przygotowania dodatkowych informacji na poparcie swojego wniosku. Komisja przyjęła wniosek wnioskodawcy.
(6) We wrześniu 2022 r. wnioskodawca przedstawił zaktualizowany wniosek o zatwierdzenie kofeiny jako substancji podstawowej. Komisja przekazała ten wniosek wraz z załączonymi do niego informacjami państwom członkowskim i urzędowi w celu przedstawienia uwag. Na podstawie informacji dostępnych w zmienionym wniosku i otrzymanych uwag Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz stwierdził, że ponowne skorzystanie z pomocy naukowej ze strony urzędu nie jest konieczne.
(7) Zgodnie ze zharmonizowaną klasyfikacją Unii ustanowioną zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 4 kofeina jest szkodliwa dla ludzi w przypadku połknięcia (toks. ostra, kategoria 4). W odniesieniu do zdrowia ludzi Urząd zauważył również, na podstawie opinii naukowej panelu EFSA ds. żywienia, nowej żywności i alergenów pokarmowych dotyczącej bezpieczeństwa kofeiny 5 , że kofeina ma niekorzystny wpływ na układ sercowo-naczyniowy, nawodnienie i temperaturę ciała u dorosłych, a także na ośrodkowy układ nerwowy (sen, stany lękowe, zmiany w zachowaniu) u dorosłych i dzieci oraz, w przypadku kobiet w ciąży, przekłada się na niekorzystne wyniki w zakresie masy urodzeniowej noworodków. Ponadto ze względu na brak danych urząd nie mógł zakończyć oceny ryzyka niezwiązanego z dietą dla operatorów, pracowników, osób postronnych i mieszkańców.
(8) Jeżeli chodzi o wpływ kofeiny na środowisko, Urząd zauważył, że stanowiąca parametr dla wody pitnej wartość graniczna wynosząca 0,1 pg/l, która miałaby zastosowanie do kofeiny, gdyby została ona zatwierdzona jako substancja czynna, zostałaby znacznie przekroczona w przypadku zastosowań uwzględnionych we wniosku. Według urzędu można również spodziewać się znacznego narażenia wód powierzchniowych. Ponadto dostępne dane nie były wystarczające do wykazania dopuszczalnego ryzyka dla organizmów niebędących przedmiotem zwalczania.
(9) W dniu 23 maja 2024 r. Komisja przedstawiła Stałemu Komitetowi ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz zaktualizowane sprawozdanie z przeglądu, w którym stwierdzono, że w przypadku 1,3,7-trimetyloksantyny (kofeiny) kryteria zatwierdzenia substancji podstawowych nie zostały spełnione i że w związku z tym nie należy jej zatwierdzać jako substancji podstawowej; w dniu 11 lipca 2024 r. Komisja przedstawiła projekt rozporządzenia wykonawczego dotyczącego kofeiny.
(10) Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o przedstawienie uwag na temat zaktualizowanego sprawozdania Komisji z przeglądu zgodnie z art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Wnioskodawca przedstawił swoje uwagi, które zostały uwzględnione.
(11) Argumenty przedstawione przez wnioskodawcę nie pozwoliły jednak wyeliminować obaw związanych z bezpieczeństwem stosowania przedmiotowej substancji w odniesieniu do ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska.
(12) W związku z tym nie stwierdzono, że warunki określone w art. 23 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 zostały spełnione. Nie należy zatem zatwierdzać 1,3,7-trimetyloksantyny (kofeiny) jako substancji podstawowej.
(13) Niniejsze rozporządzenie nie wyklucza złożenia nowego wniosku o zatwierdzenie 1,3,7-trimetyloksantyny (kofeiny) jako substancji podstawowej zgodnie z art. 23 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 30 października 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2766 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/2766 w sprawie niezatwierdzenia 1,3,7-trimetyloksantyny (kofeiny) jako substancji podstawowej zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin |
| Data aktu: | 30/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 31/10/2024 |
| Data wejścia w życie: | 20/11/2024 |