Decyzja 2024/2708 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do niektórych rezolucji, które będą przedmiotem głosowania na 22. Zgromadzeniu Ogólnym Międzynarodowej Organizacji ds. Winorośli i Wina w dniu 18 października 2024 r.

DECYZJA RADY (UE) 2024/2708
z dnia 14 października 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do niektórych rezolucji, które będą przedmiotem głosowania na 22. Zgromadzeniu Ogólnym Międzynarodowej Organizacji ds. Winorośli i Wina w dniu 18 października 2024 r.

RADA UNII EUROPEJSKIEJ, uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43, w związku z art. 218 ust. 9, uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Podczas swojego następnego Zgromadzenia Ogólnego w dniu 18 października 2024 r. Międzynarodowa Organizacja ds. Winorośli i Wina (OIV) przeanalizuje i prawdopodobnie przyjmie rezolucje (zwane dalej "projektami rezolucji OIV"). Te rezolucje będą miały skutki prawne do celów art. 218 ust. 9 Traktatu.

(2) Unia nie jest członkiem OIV. Jednakże w dniu 20 października 2017 r. OIV przyznała Unii szczególny status przewidziany w art. 4 regulaminu wewnętrznego OIV.

(3) Członkami OIV jest 20 państw członkowskich. Te państwa członkowskie mają możliwość proponowania poprawek do projektów rezolucji OIV i zostaną zaproszone do przyjęcia tych rezolucji podczas następnego Zgromadzenia Ogólnego OIV w dniu 18 października 2024 r.

(4) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na posiedzeniach OIV w odniesieniu do projektów rezolucji OIV dotyczących kwestii, które wchodzą w zakres jej kompetencji. Stanowisko to powinno zostać wyrażone na posiedzeniach OIV przez państwa członkowskie, które są członkami OIV, działające wspólnie w interesie Unii.

(5) Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 1  oraz rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/934 2  niektóre rezolucje przyjęte i opublikowane przez OIV będą miały skutki prawne.

(6) Art. 80 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że przy zatwierdzaniu praktyk enologicznych Komisja uwzględnia praktyki enologiczne i metody analizy zalecane i opublikowane przez OIV.

(7) Art. 90 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że produkty sektora wina przywożone do Unii produkowane są zgodnie z praktykami enologicznymi dozwolonymi przez Unię na podstawie tego rozporządzenia lub - przed uzyskaniem pozwolenia - produkowane zgodnie z praktykami enologicznymi zalecanymi i opublikowanymi przez OIV.

(8) Art. 9 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/934 stanowi, że jeżeli wymogi dotyczące czystości i tożsamości substancji stosowanych w praktykach enologicznych nie zostały określone przez Komisję, wówczas stosuje się wymogi, o których mowa w części A tabela 2 kolumna 4 załącznika I do tego rozporządzenia, odnoszące się do zaleceń OIV.

(9) Projekt rezolucji OENO-MICRO 23-740 rozszerza zakres stosowania szeregu rezolucji na drożdże nienależące do rodzaju Saccharomyces w celu uregulowania ich stosowania. Zgodnie z art. 80 ust. 3 lit. a) i art. 90 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 rezolucja ta będzie mieć skutki prawne.

(10) Projekt rezolucji OENO-SPECIF 23-723 wycofuje odniesienia do białka pszenicy ze wszystkich dokumentów OIV, w tym z Międzynarodowego kodeksu enologicznego i Międzynarodowego kodeksu praktyk enologicznych. Zgodnie z art. 80 ust. 3 lit. a) i art. 90 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 oraz art. 9 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/934 rezolucja ta będzie mieć skutki prawne.

(11) Projekt rezolucji OENO-TECHNO 15-581B ustanawia nową praktykę enologiczną w celu poprawy kwasowości w winie przy użyciu kwasu fumarowego. Projekt rezolucji OENO-TECHNO 20-672B ustanawia nową praktykę enologiczną dotyczącą stabilizacji białka w winach z wykorzystaniem funkcjonalizowanej krzemionki mezoporowatej. Zgodnie z art. 80 ust. 3 lit. a) i art. 90 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 rezolucje te będą mieć skutki prawne.

(12) Projekty rezolucji OIV zostały szczegółowo przedyskutowane przez naukowców i ekspertów technicznych sektora wina. Przyczyniają się one do międzynarodowej harmonizacji norm dotyczących wina oraz ustanowią ramy, które zapewnią uczciwą konkurencję w handlu produktami sektora wina. Należy zatem je poprzeć.

(13) W celu umożliwienia niezbędnej elastyczności podczas negocjacji, przed posiedzeniem Zgromadzenia Ogólnego OIV w dniu 18 października 2024 r. państwa członkowskie, które są członkami OIV, powinny zostać uprawnione do wyrażenia zgody na techniczne zmiany w projektach rezolucji OIV, pod warunkiem, że zmiany te nie zmieniają istotnej treści tych rezolucji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na Zgromadzeniu Ogólnym OIV zaplanowanym na dzień 18 października 2024 r., określone jest w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Stanowisko, o którym mowa w art. 1, wyrażają państwa członkowskie, które są członkami OIV, działające wspólnie w interesie Unii.

Artykuł  3
1. 
W przypadku gdy na stanowisko, o którym mowa w art. 1, mogą mieć wpływ nowe informacje naukowe lub techniczne przedstawione przed posiedzeniami OIV lub podczas nich, państwa członkowskie, które są członkami OIV, występują z wnioskiem o odroczenie głosowania, które ma odbyć się podczas Zgromadzenia Ogólnego OIV, do czasu ustalenia przez Unię stanowiska w oparciu o te nowe informacje.
2. 
W ramach koordynacji prac oraz bez kolejnej decyzji Rady ustalającej stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii, państwa członkowskie, które są członkami OIV, działające wspólnie w imieniu Unii, mogą wyrażać zgodę na zmiany techniczne w projektach rezolucji OIV, o których mowa w załączniku do niniejszej decyzji, jeżeli zmiany te nie zmieniają istotnej treści tych rezolucji.
Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 14 paźdz

ZAŁĄCZNIK

Państwa członkowskie, które są członkami Międzynarodowej Organizacji ds. Winorośli i Wina (OIV), działające wspólnie w imieniu Unii, popierają następujące projekty rezolucji na etapie 7 podczas Zgromadzenia Ogólnego OIV zaplanowanego na dzień 18 października 2024 r.:
OENO-MICRO 23-740: Aktualizacja monografii dotyczących produktów i podproduktów drożdży nienależących do rodzaju Saccharomyces,
OENO-SPECIF 23-723: Aktualizacja monografii i kodeksu dotycząca białka pochodzenia roślinnego (wycofanie pszenicy),
OENO-TECHNO 15-581B: Obróbka kwasem fumarowym w winie w celu zakwaszenia,
OENO-TECHNO 20-672B: Obróbka funkcjonalizowaną krzemionką mezoporowatą w celu stabilizacji białek win.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1308/oj).
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/934 z dnia 12 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do obszarów uprawy winorośli, w przypadku których zawartość alkoholu może być zwiększona, dozwolonych praktyk enologicznych i ograniczeń mających zastosowanie do produkcji i konserwowania produktów sektora win, minimalnej zawartości alkoholu w odniesieniu do produktów ubocznych oraz ich usuwania, a także publikacji dokumentów OIV (Dz.U. L 149 z 7.6.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2019/934/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2708

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/2708 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do niektórych rezolucji, które będą przedmiotem głosowania na 22. Zgromadzeniu Ogólnym Międzynarodowej Organizacji ds. Winorośli i Wina w dniu 18 października 2024 r.
Data aktu: 14/10/2024
Data ogłoszenia: 18/10/2024