Decyzja 2024/2566 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach grupy ekspertów ds. Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR) oraz w ramach Grupy Roboczej ds. Transportu Drogowego Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (EKG ONZ) oraz w odniesieniu do zmian suplementu 1B do załącznika do AETR

DECYZJA RADY (UE) 2024/2566
z dnia 23 września 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach grupy ekspertów ds. Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR) oraz w ramach Grupy Roboczej ds. Transportu Drogowego Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (EKG ONZ) oraz w odniesieniu do zmian suplementu 1B do załącznika do AETR

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa europejska dotycząca pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR) 1  weszła w życie w dniu 5 stycznia 1976 r. Ostatnio zmieniono ją w dniu 20 września 2010 r.

(2) Zgodnie z art. 22bis AETR, propozycje zmian do artykułów wprowadzających suplementu 1B do załącznika do AETR mogą zostać przyjęte przez Grupę Roboczą ds. Transportu Drogowego Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) większością głosów oddanych przez obecne i uczestniczące w głosowaniu Umawiające się Strony. Zmiany te, po ich przyjęciu, są przedkładane Sekretarzowi Generalnemu ONZ, który notyfikuje o nich Umawiające się Strony.

(3) Grupa ekspertów ds. AETR oraz Grupa Robocza ds. Transportu Drogowego zostały ustanowione przez EKG ONZ w ramach AETR. Grupa robocza jest organem uprawnionym do opracowywania i przyjmowania zmian do artykułów wprowadzających suplementu 1B do załącznika do AETR, natomiast grupa ekspertów jest organem uprawnionym do opracowywania i przedkładania grupie roboczej propozycji zmian.

(4) Grupa ekspertów ds. AETR i Grupa Robocza ds. Transportu Drogowego na swoich posiedzeniach, które odbędą się odpowiednio w dniu 28 października 2024 r. oraz w dniach 29-31 października 2024 r., opracują wniosek dotyczący zmian w suplemencie 1B do załącznika do AETR dotyczących przyszłego wdrożenia niektórych działań w zakresie certyfikacji w ramach AETR i przyjmą te zmiany. Te działania w zakresie certyfikacji są konieczne do obsługi określonego w umowie systemu tachografów cyfrowych, który jest w dużej mierze oparty na systemie unijnym.

(5) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach grupy ekspertów ds. AETR i Grupy Roboczej ds. Transportu Drogowego, ponieważ zmiany suplementu 1B do załącznika do AETR będą wiążące na mocy prawa międzynarodowego, zgodnie z art. 21 ust. 6 i art. 22bis ust. 2 AETR, i mogą mieć decydujący wpływ na treść przepisów Unii, a mianowicie na rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 561/2006 2  i (UE) nr 165/2014 3 .

(6) Proponowane zmiany mają na celu rozwiązanie trudnej sytuacji we wdrażaniu systemu tachografów cyfrowych określonego w AETR dotyczącej prowadzenia przez Komisję niektórych działań w zakresie certyfikacji na rzecz niektórych Umawiających się Stron AETR spoza UE na mocy protokołu ustaleń podpisanego między EKG ONZ a służbami Komisji w 2009 r. Ten protokół ustaleń był odnawiany wielokrotnie w drodze porozumień administracyjnych, a ostatnio został odnowiony w dniu 28 listopada 2023 r. na okres do dnia 31 maja 2024 r.

(7) W ramach tych ustaleń administracyjnych Komisja wydaje producentom urządzeń certyfikaty interoperacyjności, które są niezbędne do homologacji typu AETR takich urządzeń. Wymóg 278 suplementu 1B do załącznika do AETR przewiduje obecnie pojedynczy właściwy organ odpowiedzialny za wydawanie świadectw interoperacyjności.

(8) Komisja jest również odpowiedzialna za zadania związane z generowaniem i utrzymywaniem pary kluczy europejskich oraz zarządzaniem nią w ramach infrastruktury klucza publicznego systemu tachografu cyfrowego AETR. Tę parę kluczy wykorzystuje się do certyfikacji krajowych kluczy publicznych Umawiających się Stron, które są z kolei wykorzystywane do certyfikacji kluczy umieszczonych w każdym urządzeniu. Wymóg CSM_007 w suplemencie uzupełniającym XI do suplementu 1B do AETR przewiduje obecnie organ uznany na szczeblu międzynarodowym za odpowiedzialny za działania w zakresie certyfikacji głównej.

(9) W następstwie decyzji Komisji o zawieszeniu tych działań w zakresie certyfikacji wobec Rosji i Białorusi w wyniku wojny napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie, przy ciągłym wsparciu wojskowym ze strony Białorusi, rola Komisji we wdrażaniu AETR została zakwestionowana przez oba te państwa. Nowe porozumienie administracyjne jest zatem bardzo mało prawdopodobne, co zagraża działaniom w zakresie certyfikacji prowadzonym przez Komisję wobec czternastu Umawiających się Stron AETR spoza UE.

(10) Unia powinna zatem poprzeć wniosek dotyczący zmiany suplementu 1B do załącznika do AETR, aby rola Komisji została uznana w samej umowie, tak aby mogła ona nadal wspierać wdrażanie AETR i prowadzić wyżej wymienione działania w zakresie certyfikacji na rzecz państw trzecich pod pewnymi warunkami.

(11) Stanowisko Unii w ramach grupy ekspertów ds. AETR ma zostać wyrażone przez Komisję, a stanowisko Unii w ramach Grupy Roboczej ds. Transportu Drogowego ma zostać wyrażone przez państwa członkowskie działające solidarnie w interesie Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 36. posiedzeniu grupy ekspertów ds. Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR) oraz na 119. posiedzeniu Grupy Roboczej ds. Transportu Drogowego Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) lub na kolejnych posiedzeniach w odniesieniu do zmiany suplementu 1B do załącznika do AETR, jest dołączone do niniejszej decyzji.
2. 
Niewielkie zmiany w stanowisku, o którym mowa w ust. 1, mogą zostać uzgodnione bez kolejnej decyzji Rady.
Artykuł  2

Stanowisko, o którym mowa w art. 1, jest wyrażane przez Komisję w ramach grupy ekspertów ds. AETR oraz przez państwa członkowskie działające wspólnie w interesie Unii, na forum Grupy Roboczej EKG ONZ ds. Transportu Drogowego.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 września 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

W art. 2 ust. 2 suplementu 1B do załącznika do AETR wprowadza się następujące zmiany:
1)
pkt 2.4.5 otrzymuje brzmienie:

"2.4.5. Wymóg 278 otrzymuje brzmienie:

»W odniesieniu do producentów mających siedzibę na terytorium Umawiających się Stron, wobec których Unia Europejska nie przyjęła środków, które uważa za niezbędne do ochrony jej podstawowych interesów bezpieczeństwa, oraz w zakresie, w jakim zezwalają na to przepisy Unii Europejskiej, badania interoperacyjności przeprowadza jeden właściwy organ pod nadzorem i na odpowiedzialność Komisji Europejskiej Unii Europejskiej.«";

2)
dodaje się punkt w brzmieniu:

"2.4.8. W suplemencie 11/suplemencie uzupełniającym XI do AETR (Wspólne mechanizmy zabezpieczenia), 3.3.1, wymóg CSM_007 otrzymuje brzmienie:

»Na poziomie europejskim generuje się jedną parę kluczy europejskich (EUR.SK i EUR.PK). Do poświadczania kluczy publicznych Umawiających się Stron służy europejski klucz prywatny. Należy prowadzić rejestry wszystkich certyfikowanych kluczy. W odniesieniu do Umawiających się Stron, wobec których Unia Europejska nie przyjęła środków, które uważa za niezbędne do ochrony jej podstawowych interesów bezpieczeństwa, oraz w zakresie, w jakim zezwalają na to przepisy Unii Europejskiej, zadania te wykonuje Komisja Europejska Unii Europejskiej działająca jako europejski organ certyfikacji.«"

1 Dz.U. L 95 z 8.4.1978, s. 1.
2 Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.U. L 60 z 28.2.2014, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2566

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/2566 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach grupy ekspertów ds. Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR) oraz w ramach Grupy Roboczej ds. Transportu Drogowego Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (EKG ONZ) oraz w odniesieniu do zmian suplementu 1B do załącznika do AETR
Data aktu: 23/09/2024
Data ogłoszenia: 30/09/2024