(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 19 stycznia 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 11 maja 2023 r. Francja przedłożyła Komisji, zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797, wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2 (TSI "Sterowanie") w odniesieniu do czterech pojazdów V300 Zefiro I-F oznaczonych numerami ERT1000 23, ERT1000 28, ERT1000 31 i ERT1000 47.
(2) Wniosek dotyczy pojazdów V300 Zefiro I-F, które zostały pierwotnie zakupione przez przedsiębiorstwo Trenitalia S.p.A. (na mocy umowy nr 14625 z 30 września 2010 r.) w ramach floty 50 pojazdów przeznaczonych do eksploatacji we włoskiej sieci kolejowej. W dniu 22 października 2021 r. przedsiębiorstwo Trenitalia S.p.A. (na mocy umowy nr 4669) zwróciło się o modernizację trzech pojazdów z pierwotnej floty na potrzeby ich eksploatacji w ramach przewozów transgranicznych między Francją a Włochami. W dniu 7 listopada 2021 r. przedsiębiorstwo Trenitalia S.p.A., pismem intencyjnym o numerze referencyjnym TRNIT-DACQ.ACQR \P \2022 \0040367, zwróciło się o modernizację jeszcze jednego pojazdu do tych samych celów. Zmodernizowany typ pojazdu określa się mianem V300 Zefiro I-F. Wniosek złożono na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, a mianowicie w związku z brakiem ekonomicznej opłacalności przeprowadzania dalszej modernizacji do ETCS ("europejski system sterowania pociągiem") wzorca 3, jak określono w pkt 7.4.2.3 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919.
(3) Po przedłożeniu wniosku rozporządzenie (UE) 2016/919 zostało uchylone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695 3 . W istocie wymóg dotyczący zainstalowania ETCS (wzorca 3), który ustanowiono w pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919, jest obecnie określony w pkt 7.4.2.1 i 7.4.2.4 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695. W rezultacie należy uznać pierwotny wniosek za wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.1 i 7.4.2.4 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695.
(4) W przypadku czterech nowych pojazdów V300 Zefiro I-F przedsiębiorstwo Trenitalia wystąpi o zezwolenie zgodnie z typem już dopuszczonym do eksploatacji (NIE EU8020210113) i rozszerzy obszar użytkowania z sieci włoskiej na sieć francuską. Cztery pojazdy są już eksploatowane w sieci włoskiej z wykorzystaniem ETCS wzorca 2.
(5) Na potrzeby rozszerzenia ich eksploatacji na francuską sieć krajową pojazdy V300 Zefiro I-F są wyposażane w dodatkowy system automatycznej kontroli pociągu (system "ATP"): dwustandardowy podsystem ERTMS/TVM w konfiguracji "ograniczonej krajowej" połączony z podsystemem kontroli pociągu KVB, wraz z podsystemem ATESS 3G połączonym z KVB. Przedmiotowy ATP jest jedynym systemem dopuszczonym do eksploatacji na tych liniach francuskiej sieci kolei dużych prędkości, które nie są wyposażone w ERTMS.
(6) Zgodnie z pkt 7.4.2.1 i 7.4.2.4 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 cztery przedmiotowe pojazdy powinny zostać wyposażone w dwustandardowy system ERTMS/TVM kompatybilny z wzorcem 3 ETCS.
(7) Zobowiązałoby to jednak operatora Trenitalia i dostawcę Bombardier-Hitachi do modyfikacji i modernizacji pojazdów, zwiększając tym samym koszty projektu do poziomu, na którym jego ekonomiczna opłacalność byłaby zagrożona, a także wpłynęłoby na dostępność pojazdów na potrzeby ich komercyjnego wykorzystania na innych trasach. Pociągałoby to za sobą skutek gospodarczy w postaci utraty zysku z powodu niedostępności pociągów i dodatkowych kosztów utrzymania, zwiększonych ze względu na konieczność szkolenia personelu odpowiedzialnego za utrzymanie oraz brak synergii między pierwszą flotą pięciu pojazdów wyposażonych w ETCS wzorca 2 i wykorzystywanych w ramach przewozów transgranicznych a nową flotą czterech pojazdów wyposażonych w system zgodny z wzorcem 3.
(8) Producent tych czterech pojazdów oraz ich właściciel (Trenitalia S.p.A.) zobowiązali się do opracowania planu prac inżynieryjnych i instalacyjnych w celu modernizacji pojazdów poprzez wyposażenie ich w nowy ETCS wzorca 3 dla urządzeń pokładowych. Zgodnie z najnowszymi harmonogramami przekazanymi przez wnioskodawcę modernizacja z ETCS wzorca 2 do ETCS wzorca 3 powinna rozpocząć się w grudniu 2026 r. i zakończyć się do 31 sierpnia 2027 r. ETCS pozostałych pięciu pociągów Zefiro, które składają się na przedmiotową flotę, zostanie także zaktualizowany do wzorca 3 w tych samych terminach.
(9) Brak pozytywnej decyzji przyniósłby czteroletnie opóźnienie w dostępności nowych pociągów zdolnych do świadczenia tej samej usługi, wraz z powiązanymi skutkami gospodarczymi, przejście na mniej ekologiczne środki transportu, a także rezygnację z synergii między pięcioma eksploatowanymi pociągami Zefiro a pojazdami będącymi przedmiotem niniejszego wniosku.
(10) Z analizy przeprowadzonej przez Komisję wynika, że alternatywne specyfikacje, które zostałyby zastosowane w celu zagwarantowania bezpieczeństwa i interoperacyjności pojazdów, są wystarczające.
(11) Opierając się na argumentach przedstawionych przez wnioskodawcę i powtórzonych w motywach 7, 8 i 9, należy uznać, że warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 zostały spełnione w odniesieniu do czterech przedmiotowych pojazdów. Należy zatem zaakceptować złożony przez Francję wniosek o niestosowanie, do dnia 31 sierpnia 2027 r., pkt 7.4.2.1 i 7.4.2.4 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 w odniesieniu do tych pojazdów do czasu ich wyposażenia w ETCS wzorca 3.
(12) Francja powinna zapewnić Komisji wgląd w rozwój sytuacji, jeśli chodzi o plan odnowienia pojazdów i postępy w jego wdrażaniu, przekazując jej odpowiednie informacje do dnia 31 grudnia każdego roku, aby zagwarantować terminową realizację projektu.
(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.255 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/255 w sprawie akceptacji wniosku złożonego przez Republikę Francuską na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, dotyczącego tymczasowego niestosowania pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 w odniesieniu do czterech pojazdów V300 Zefiro I-F |
| Data aktu: | 17/01/2024 |
| Data ogłoszenia: | 19/01/2024 |