Rozporządzenie wykonawcze 2024/2197 w sprawie niezatwierdzenia sproszkowanych skorup jaj jako substancji podstawowej zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2197 z dnia 4 września 2024 r.
w sprawie niezatwierdzenia sproszkowanych skorup jaj jako substancji podstawowej zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 2 w związku z art. 23 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 25 czerwca 2020 r. Komisja otrzymała od SAMO ("wnioskodawca") wniosek o zatwierdzenie sproszkowanych skorup jaj jako substancji podstawowej do stosowania w ochronie roślin w charakterze repelenta grzybów na winorośli.

(2) Pierwsza zmiana wniosku wpłynęła do Komisji w dniu 12 września 2021 r. Przy ostatecznej kontroli dopuszczalności wniosku otrzymanego w dniu 4 marca 2022 r. zostały do niego dołączone informacje wymagane na podstawie art. 23 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.

(3) Dostępnych było też szereg stosownych ocen przeprowadzonych zgodnie z innymi przepisami unijnymi, o których mowa w art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Udostępniono szereg konkluzji Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("urząd") z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, a także różne opinie naukowe opracowane przez panel ANS, panel CEP, panel CONTAM, panel FAF i panel NDA urzędu 2 . Wyniki tych ocen zostały uwzględnione zarówno przez urząd, jak i przez Komisję.

(4) Komisja zwróciła się do urzędu o pomoc naukową zgodnie z art. 23 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. W dniu 31 października 2023 r. urząd przedstawił Komisji sprawozdanie techniczne dotyczące sproszkowanych skorup jaj 3 .

(5) W odniesieniu do tożsamości produktu urząd stwierdził, że dokładne parametry procesu produkcji są niejasne. Urząd zauważył, że w zależności od zastosowanej temperatury i czasu ogrzewania wytworzony materiał będzie miał różny skład i właściwości (np. pH). Głównymi składnikami (ok. 50 %) zamierzonej substancji podstawowej są węglan wapnia i tlenek wapnia (CaCO3/CaO), w różnych proporcjach w zależności od warunków procesu produkcyjnego. CaCO3 jest substancją czynną 4  zatwierdzoną zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1107/2009. CaO klasyfikuje się jako powodujące poważne uszkodzenie oczu kategorii 1 w zależności od pH, powodujące podrażnienie skóry i mogące powodować podrażnienie dróg oddechowych.

(6) W odniesieniu do zdrowia ludzi urząd stwierdził, że zawartość ołowiu w sproszkowanych skorupach jaj wskazana w specyfikacji przedstawionej przez wnioskodawcę może budzić obawy związane ze negatywnymi skutkami neuro- rozwojowymi w kontekście szacunków narażenia z dietą dla konsumentów (w przypadku konsumentów dużych ilości winogron stołowych (dzieci) i winogron do produkcji wina (dorośli)). W związku z tym urząd stwierdził, że zamierzonego zastosowania sproszkowanych skorup jaj o proponowanym w specyfikacji poziomie ołowiu nie można uznać za bezpieczne. Według urzędu istnieje też duże prawdopodobieństwo obecności pozostałości sproszkowanych skorup jaj na gronach z powodu zamierzonego ostatniego zastosowania ich w czasie, gdy grona są dojrzałe do zbioru. Urząd zauważył również, że zgodnie z prawem żywnościowym UE 5 jaja i ich produkty pochodne wymagają informowania o alergenach na etykietach. Spowodowałoby to obowiązek etykietowania gotowych środków spożywczych.

(7) Jeżeli chodzi o wpływ sproszkowanych skorup jaj na środowisko, urząd zauważył, że dokumentacja zawiera niewiele danych dotyczących narażenia i oceny zagrożeń w odniesieniu do organizmów niebędących przedmiotem zwalczania. Ponadto w odniesieniu do żadnej grupy organizmów niebędących przedmiotem zwalczania nie były dostępne ani ilościowa ocena ryzyka, ani ocena ryzyka oparta na solidnych dowodach.

(8) W dniu 22 maja 2024 r. Komisja przedstawiła Stałemu Komitetowi ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz sprawozdanie z przeglądu 6 , a w dniu 10 lipca 2024 r. - projekt niniejszego rozporządzenia wykonawczego.

(9) Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o przedstawienie uwag do sprawozdania technicznego urzędu i do sprawozdania z przeglądu sporządzonego przez Komisję. Wnioskodawca przedstawił swoje uwagi, które zostały należycie uwzględnione.

(10) Argumenty przedstawione przez wnioskodawcę nie pozwoliły jednak wyeliminować obaw związanych z bezpieczeństwem stosowania przedmiotowej substancji w odniesieniu do ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska.

(11) W związku z tym nie stwierdzono, że warunki określone w art. 23 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 zostały spełnione. Nie należy zatem zatwierdzać sproszkowanych skorup jaj jako substancji podstawowej.

(12) Niniejsze rozporządzenie nie wyklucza złożenia nowego wniosku o zatwierdzenie sproszkowanych skorup jaj jako substancji podstawowej zgodnie z art. 23 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Substancji sproszkowane skorupy jaj nie zatwierdza się jako substancji podstawowej.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 września 2024 r.

1 Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/1107/oj.
2 Odniesienia do tych ocen są dostępne w konkluzjach EFSA. Panel EFSA ds. dodatków do żywności i składników pokarmowych dodawanych do żywności (ANS); panel EFSA ds. materiałów pozostających w kontakcie z żywnością, enzymów oraz substancji pomocniczych w przetwórstwie (CEP); panel EFSA ds. zanieczyszczeń w łańcuchu żywnościowym (CONTAM); panel EFSA ds. dodatków do żywności i środków aromatyzujących (FAF); panel EFSA ds. żywienia, nowej żywności i alergenów pokarmowych (NDA). Publikacja dodatkowa EFSA 2023:EN-8434. 20 s. doi:10.2903/sp.efsa.2023.EN-8434.
3 EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności), 2023. Ogólne konkluzje dotyczące wniosku o zatwierdzenie sproszkowanych skorup jaj jako substancji podstawowej do stosowania w ochronie roślin jako repelenta grzybów na winorośli. Publikacja dodatkowa EFSA 2023:EN-8434. 20 s. doi:10.2903/sp.efsa.2023.EN-8434.
4 Dz.U. L 313 z 6.9.2021, s. 15.
5 Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2002/178/oj).
6 Final Review report for the basic substance eggshell powder finalised by the Standing Committee on Plants, Animals, Food and Feed on 11 July 2024 in view of the non-approval of eggshell powder as basic substance in accordance with Regulation (EC) No 1107/2009 (Końcowe sprawozdanie z przeglądu dotyczące substancji podstawowej sproszkowanych skorup jaj, sfinalizowane przez Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz na posiedzeniu w dniu 11 lipca 2024 r. w związku z niezatwierdzeniem sproszkowanych skorup jaj jako substancji podstawowej zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2197

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/2197 w sprawie niezatwierdzenia sproszkowanych skorup jaj jako substancji podstawowej zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin
Data aktu: 04/09/2024
Data ogłoszenia: 05/09/2024
Data wejścia w życie: 25/09/2024