Decyzja 2024/2193 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej w odniesieniu do przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2024

DECYZJA RADY (UE) 2024/2193
z dnia 8 grudnia 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej w odniesieniu do przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2024

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 i art. 100 ust. 2, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Traktat ustanawiający Wspólnotę Transportową 1  (TWT) został zatwierdzony w imieniu Unii decyzją Rady (UE) 2019/392 2  i wszedł w życie w dniu 1 maja 2019 r.

(2) Zgodnie z art. 35 TWT Regionalny Komitet Sterujący Wspólnoty Transportowej (zwany dalej "Komitetem Sterującym") przyjmuje corocznie budżet Wspólnoty Transportowej. Art. 35 TWT uprawnia również Komitet Sterujący do przyjmowania decyzji określających procedurę na potrzeby wykonania budżetu.

(3) Komitet Sterujący ma przyjąć decyzję w sprawie budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2024 na ostatnim posiedzeniu w 2023 r.

(4) Proponowany budżet Wspólnoty Transportowej na rok 2024 jest niezbędny do właściwego funkcjonowania organów Wspólnoty Transportowej. Pokrywa on koszty zasobów ludzkich, podróży, sprzętu informatycznego i oprogramowania komputerowego, a także wydatki operacyjne, jak na przykład na analizy, budowanie zdolności, pomoc techniczną oraz organizację konferencji i spotkań.

(5) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Sterującego dotyczące decyzji w sprawie przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2024, ponieważ przedmiotowa decyzja, która jest niezbędna do właściwego funkcjonowania Stałego Sekretariatu oraz organów Wspólnoty Transportowej, będzie wiążąca dla Unii.

(6) Stanowisko Unii w ramach Komitetu Sterującego powinno zatem być oparte na dołączonym projekcie decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej (zwanego dalej "Komitetem Sterującym") w sprawie przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2024, oparte jest na projekcie decyzji Komitetu Sterującego dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 grudnia 2023 r.

PROJEKT

DECYZJA REGIONALNEGO KOMITETU STERUJĄCEGO WSPÓLNOTY TRANSPORTOWEJ nr 2023/...

z dnia ...

w sprawie przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2024

REGIONALNY KOMITET STERUJĄCY WSPÓLNOTY TRANSPORTOWEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Transportową 3 , w szczególności jego art. 24 ust. 1 i art. 35,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł

Budżet Wspólnoty Transportowej na rok 2024, załączony do niniejszej decyzji, zostaje niniejszym przyjęty.

Sporządzono w ...

ZAŁĄCZNIK

BUDŻET WSPÓLNOTY TRANSPORTOWEJ NA ROK 2024

Linia budżetowa Kwota (w EUR)
1. Stały Sekretariat
1.1. Zasoby ludzkie 1 442670
1.2. Koszty podróży 138 836
1.3. Koszty biurowe, sprzęt i oprogramowanie 48 020
1.4. Inne koszty i usługi, w tym:

- usługi zlecane na zewnątrz i inne usługi (audyt, eksponowanie, szkolenie pracowników, opłaty bankowe)

- budowanie zdolności

- koszty posiedzeń i konferencji

- koszty technologii informacyjnych i komunikacji

- koszty rekrutacji personelu

799 857
1.5. Analizy, pomoc techniczna na rzecz wspierania wdrażania dorobku prawnego UE i planów działania 370 000
2. Rada Ministerialna
2.1. Koszty posiedzeń i konferencji 15 000
3. Regionalny Komitet Sterujący
3.1. Koszty posiedzeń i konferencji 12 353
4. Komitety techniczne
4.1. Koszty posiedzeń i konferencji 218084
5. Forum socjalne
5.1. Koszty posiedzeń i konferencji 9 808
6. Komitet Budżetowy
6.1. Koszty posiedzeń i konferencji 5 286
Suma cząstkowa (bez rezerwy budżetowej) 3059914
Rezerwa budżetowa (ok. 2 %) 61 286
Suma całkowita 3 121 200
Linia budżetowa Kwota (w EUR)
Wkład UE (80 % sumy całkowitej) 2496 960
Wkład Stron z Europy Południowo-Wschodniej (20 % sumy całkowitej: załącznik V do TWT określa wkłady poszczególnych państw) 624 240
Środki przeniesione z 2023 r. (oszacowanie) 4
Analizy, pomoc techniczna na rzecz wspierania wdrażania dorobku prawnego UE i planów działania 5 510 000
1 Dz.U. L 278 z 27.10.2017, s. 3.
2 Decyzja Rady (UE) 2019/392 z dnia 4 marca 2019 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową (Dz.U. L 71 z 13.3.2019, s. 1).
3 Dz.U. UE L 278 z 27.10.2017, s. 3.
4 Zgodnie z mającymi zastosowanie zasadami finansowymi Wspólnoty Transportowej. Kwoty przeniesione nie stanowią części kwot zapisanych w budżecie na rok 2024.
5 Kwota ogółem ma zostać określona po zakończeniu postępowań o udzielenie zamówienia i umów o świadczenie usług podpisanych w czwartym kwartale 2023 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2193

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/2193 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej w odniesieniu do przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2024
Data aktu: 08/12/2023
Data ogłoszenia: 03/09/2024