Rozporządzenie 2024/2166 w sprawie wprowadzenia kontyngentu taryfowego na miód wynikającego z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1392 w sprawie środków tymczasowej liberalizacji handlu będących uzupełnieniem koncesji handlowych mających zastosowanie do ukraińskich produktów na podstawie Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Ukrainą i zarządzania tym kontyngentem

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2024/2166
z dnia 20 sierpnia 2024 r.
w sprawie wprowadzenia kontyngentu taryfowego na miód wynikającego z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1392 w sprawie środków tymczasowej liberalizacji handlu będących uzupełnieniem koncesji handlowych mających zastosowanie do ukraińskich produktów na podstawie Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Ukrainą i zarządzania tym kontyngentem

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1392 z dnia 14 maja 2024 r. w sprawie środków tymczasowej liberalizacji handlu będących uzupełnieniem koncesji handlowych mających zastosowanie do ukraińskich produktów na podstawie Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 7 akapit pierwszy lit. a) i b),

po konsultacji z Komitetem ds. Środków Ochronnych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (UE) 2024/1392 Parlament Europejski i Rada przyjęły środki tymczasowej liberalizacji handlu będące uzupełnieniem koncesji handlowych mających zastosowanie do ukraińskich produktów. W art. 1 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia zawieszono wszystkie kontyngenty taryfowe ustanowione na podstawie załącznika I-A do Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony, pod warunkiem że produkty objęte tymi kontyngentami mają zostać dopuszczone do przywozu z Ukrainy do Unii bez żadnych ceł.

(2) W art. 4 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2024/1392 przewidziano automatyczny środek ochronny w odniesieniu do jaj, drobiu, cukru, owsa, kukurydzy, kaszy i miodu, który ma być uruchomiony, jeżeli w określonym okresie łączna wielkość przywozu któregokolwiek z tych produktów od dnia 1 stycznia 2024 r. osiągnie odpowiednią średnią arytmetyczną wielkości przywozu odnotowanej w okresie między dniem 1 lipca a dniem 31 grudnia 2021 r., w 2022 r. i w 2023 r.

(3) Łączna wielkość przywozu miodu od dnia 1 stycznia 2024 r. osiągnęła odpowiednią średnią arytmetyczną, o której mowa w art. 4 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2024/1392, która jest wyższa niż wielkość odpowiedniego kontyngentu taryfowego zawieszonego zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia. Należy zatem ponownie wprowadzić zawieszony kontyngent taryfowy o numerze porządkowym 09.6701 do dnia 31 grudnia 2024 r., a od dnia 1 stycznia 2025 r. należy wprowadzić kontyngent taryfowy równy pięciu dwunastym tej średniej arytmetycznej.

(4) Kontyngentem taryfowym określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia należy zarządzać według chronologicznego porządku dat przyjęcia zgłoszeń celnych do dopuszczenia do obrotu miodu zgodnie z zasadami zarządzania kontyngentami taryfowymi ustanowionymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 2 .

(5) Zgodnie z art. 4 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2024/1392 ilość przywiezioną w roku kalendarzowym 2024 należy uwzględnić przy zarządzaniu kontyngentem taryfowym o numerze porządkowym 09.6701 do dnia 31 grudnia 2024 r.

(6) Aby możliwe było podjęcie działań w terminie określonym w art. 4 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2024/1392, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(7) Rozporządzenie (UE) 2024/1392 stosuje się do dnia 5 czerwca 2025 r., w związku z czym niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do tej samej daty,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Kontyngent taryfowy o numerze porządkowym 09.6701, zawieszony na mocy art. 1 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2024/1392, wprowadza się ponownie do dnia 31 grudnia 2024 r.

Artykuł  2

Kontyngent taryfowy określony w załączniku zostaje wprowadzony od dnia 1 stycznia 2025 r. zgodnie z art. 4 ust. 7 lit. b) rozporządzenia (UE) 2024/1392 i ma zastosowanie w ramach limitu ilościowego określonego w tym załączniku w odniesieniu do produktów w nim wymienionych.

Artykuł  3

Kontyngentem taryfowym określonym w załączniku Unia zarządza zgodnie z chronologicznym porządkiem dat przyjęcia zgłoszeń celnych do dopuszczenia do obrotu miodu, jak określono w art. 49-54 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447.

Artykuł  4

Aby móc korzystać z kontyngentu taryfowego określonego w załączniku, produkty muszą być zgodne z regułami pochodzenia produktów przewidzianymi w protokole I do Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do dnia 5 czerwca 2025 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 sierpnia 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Nr porządkowy 09.6730
Opis produktu Miód
Kody CN 0409
Pochodzenie Ukraina
Ilość 18 507 320 kg masy netto
Okres obowiązywania kontyngentu taryfowego 1 stycznia 2025 r. - 5 czerwca 2025 r.
Podokresy obowiązywania kontyngentu taryfowego Nie dotyczy
Dowód pochodzenia Tak. Wniosek o preferencyjne traktowanie zgodnie z protokołem I do Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony
Cło w ramach kontyngentu 0 EUR
1 Dz.U. L, 2024/1392, 29.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1392/oj.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2015/2447/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2166

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2024/2166 w sprawie wprowadzenia kontyngentu taryfowego na miód wynikającego z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1392 w sprawie środków tymczasowej liberalizacji handlu będących uzupełnieniem koncesji handlowych mających zastosowanie do ukraińskich produktów na podstawie Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Ukrainą i zarządzania tym kontyngentem
Data aktu: 20/08/2024
Data ogłoszenia: 21/08/2024
Data wejścia w życie: 05/06/2025, 21/08/2024