Decyzja wykonawcza 2024/2165 w sprawie publikacji wykazu podającego niektóre poziomy emisji CO2 przypadające na producenta oraz średnie indywidualne poziomy emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 na okres sprawozdawczy roku 2021

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/2165
z dnia 1 lipca 2024 r.
w sprawie publikacji wykazu podającego niektóre poziomy emisji CO2 przypadające na producenta oraz średnie indywidualne poziomy emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 na okres sprawozdawczy roku 2021

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 4474)

(Jedynie teksty w języku angielskim, francuskim, niderlandzkim, niemieckim, szwedzkim i włoskim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 21 sierpnia 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 1 akapit pierwszy lit. a), b), d) i f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Średni indywidualny poziom emisji CO2 producenta należy określić na podstawie danych zgłoszonych przez państwa członkowskie i producentów na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 2  w odniesieniu do pojazdów tego producenta.

(2) Średni indywidualny poziom emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii powinien opierać się na danych zgłoszonych w odniesieniu do pojazdów wszystkich producentów.

(3) Wskaźnik emisji zerowej i niskiej dla każdego producenta należy określić z uwzględnieniem zgłoszonych w ten sposób bezemisyjnych i niskoemisyjnych pojazdów ciężkich.

(4) Ścieżkę redukcji emisji CO2 oraz jednostki emisji przypadające na producenta należy określić na podstawie liczby zgłoszonych w ten sposób nowych pojazdów ciężkich z wyłączeniem pojazdów specjalistycznych. Pojazdy te, które zostały certyfikowane jako pojazdy specjalistyczne, ale nie zostały zarejestrowane jako takie, zostały zidentyfikowane i zastosowano do nich niezbędne korekty średniego rocznego indywidualnego poziomu emisji CO2 producenta zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/941 3 .

(5) Dane przedstawione w załączniku do niniejszej decyzji opierają się na danych dostępnych Komisji w dniu 20 marca 2024 r.

(6) Jeżeli Komisja otrzyma dodatkowe dane, które mogłyby mieć wpływ na wyniki tych obliczeń, może być zmuszona do zaktualizowania danych opublikowanych w niniejszym dokumencie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Średni indywidualny poziom emisji CO2 producenta

Średni indywidualny poziom emisji CO2 producenta, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1242, w okresie sprawozdawczym roku 2021 podano w drugiej kolumnie tabeli w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Wskaźnik emisji zerowej i niskiej na producenta

Wskaźnik emisji zerowej i niskiej na producenta, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1242, w okresie sprawozdawczym roku 2021 podano w trzeciej kolumnie tabeli w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Ścieżka redukcji emisji CO2 oraz jednostki emisji przypadające na producenta

Ścieżkę redukcji emisji CO2 oraz jednostki emisji przypadające na producenta, o których mowa w art. 7 rozporządzenia (UE) 2019/1242, w okresie sprawozdawczym roku 2021 podano odpowiednio w czwartej i piątej kolumnie tabeli w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  4

Średni indywidualny poziom emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich

Średni indywidualny poziom emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii w okresie sprawozdawczym roku 2021, obliczony za pomocą wzoru z pkt 2.7 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/1242, z uwzględnieniem nowych pojazdów ciężkich wszystkich producentów, wynosi: 52,3 g/tkm.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do następujących producentów:

1) DAIMLER TRUCK AG

Fasanenweg 10

70771 Leinfelden-Echterdingen

Niemcy

2) DAF NV

Hugo van der Goeslaan 1

5643 TW Eindhoven

Niderlandy

3) FORD OTOMOTIV SANAYI AS

Akpinar Mah. Hasan Basri Cad No 2

34885 Sancaktepe Istanbul

Turcja

4) Iveco Magirus AG

Nicolaus-Otto-Straße 27

89079 Ulm

Niemcy

5) IVECO S.p.A.

Via Puglia 35

10156 Torino

Włochy

6) MAN TRUCK AND BUS SE

Dachauer Str 667

80995 Munich

Niemcy

7) RENAULT TRUCKS SA

99 route de Lyon

69800 Saint-Priest

Francja

8) SCANIA CV AB

Vagnmakarvägen 1 SE-151 87 Södertälje

Szwecja

9) VOLVO TRUCK CORPORATION

Herkulesgatan 75

SE-405 08 Göteborg

Szwecja.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 lipca 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Wszystkie wpisy odnoszą się do okresu sprawozdawczego roku 2021 zgodnie z definicją w art. 3 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2019/1242.
Producent Średni indywidualny poziom emisji CO2, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1242, w g/tkm Wskaźnik emisji zerowej i niskiej, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1242 Ścieżka redukcji emisji CO2, o której mowa w art. 7 rozporządzenia (UE) 2019/1242, w g/tkm Jednostki emisji, o których mowa w art. 7 rozporządzenia (UE) 2019/1242, w g/tkm
DAIMLER TRUCK AG 53,23 0,999 50,75 -
DAF NV 54,26 1,000 52,57 -
IVECO MAGIRUS AG 54,42 1,000 50,34 -
IVECO S.p.A 32,00 0,985 28,93 -
FORD OTOMOTIV

SANAYI AS

56,32 1,000 51,58 -
MAN TRUCK AND BUS SE 49,74 0,999 49,45 -
RENAULT TRUCKS SA 50,85 0,995 48,49 -
SCANIA CV AB 49,23 0,997 50,36 27 392
VOLVO TRUCK CORPORATION 52,94 0,998 51,71 -
1 Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 202, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1242/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy (Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/956/oj).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/941 z dnia 10 czerwca 2021 r. ustanawiające szczególną procedurę identyfikacji pojazdów ciężkich certyfikowanych jako pojazdy specjalistyczne, ale niezarejestrowanych jako takie, oraz stosowanie korekt do średnich rocznych indywidualnych poziomów emisji CO2 producenta w celu uwzględnienia tych pojazdów (Dz.U. L 205 z 11.6.2021, s. 77, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2021/941/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2165

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/2165 w sprawie publikacji wykazu podającego niektóre poziomy emisji CO2 przypadające na producenta oraz średnie indywidualne poziomy emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 na okres sprawozdawczy roku 2021
Data aktu: 01/07/2024
Data ogłoszenia: 21/08/2024