Decyzja wykonawcza 2024/2150 ustanawiająca zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1348 w odniesieniu do odpowiedniej zdolności państw członkowskich oraz maksymalnej liczby wniosków, które państwo członkowskie zobowiązane jest rozpatrzyć rocznie w ramach procedury granicznej

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/2150
z dnia 5 sierpnia 2024 r.
ustanawiająca zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1348 w odniesieniu do odpowiedniej zdolności państw członkowskich oraz maksymalnej liczby wniosków, które państwo członkowskie zobowiązane jest rozpatrzyć rocznie w ramach procedury granicznej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1348 z dnia 14 maja 2024 r. w sprawie ustanowienia wspólnej procedury ubiegania się o ochronę międzynarodową w Unii i uchylenia dyrektywy 2013/32/UE 1 , w szczególności jego art. 47 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konieczne jest określenie odpowiedniej zdolności państwa członkowskiego oraz maksymalnej liczby wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej, które państwo członkowskie zobowiązane jest rozpatrzyć rocznie w ramach procedury granicznej. Zgodnie z art. 47 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2024/1348 pierwszy z aktów wykonawczych określających obie te liczby zostaje przyjęty przez Komisję dnia 12 sierpnia 2024 r., drugi z aktów wykonawczych zostaje przyjęty przez Komisję dnia 15 października 2027 r., a następnie co trzy lata w dniu 15 października.

(2) Odpowiednie zdolności państwa członkowskiego oraz maksymalne liczby wniosków, które są one zobowiązane rozpatrzyć rocznie w ramach procedury granicznej, oblicza się na podstawie danych obejmujących przypadki niedozwolonego przekroczenia granicy, zgłoszone przez państwa członkowskie Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej ustanowionej rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1896 2  ("Frontex"), w tym również liczbę osób przybyłych w następstwie operacji poszukiwawczo-ratowniczych oraz przypadki odmowy wjazdu na granicy zewnętrznej, zgodnie z danymi Eurostatu, obliczone za okres trzech lat od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.

(3) Zgodnie z art. 4 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej ("TUE") i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE"), Irlandia powiadomiła o chęci przyjęcia rozporządzenia (UE) 2024/1348 oraz związania się jego przepisami. Uczestnictwo to potwierdzono w decyzji Komisji (UE) 2024/2089 3 . Irlandia jest zatem związana niniejszą decyzją.

(4) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do TUE i do TFUE, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Liczbę odpowiadającą odpowiedniej zdolności każdego państwa członkowskiego określono w załączniku I.

Artykuł  2

Maksymalną liczbę wniosków, które państwo członkowskie zobowiązane jest rozpatrzyć rocznie w ramach procedury granicznej, określono w załączniku II.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 12 sierpnia 2024 r.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 12 czerwca 2026 r. do dnia 14 października 2027 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 sierpnia 2024 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Odpowiednia zdolność poszczególnych państw członkowskich

Państwo członkowskie Przypadki niedozwolonego przekroczenia granicy (1) + przypadki odmowy wjazdu Udział na podstawie liczby przypadków niedozwolonego przekroczenia granicy + przypadków odmowy wjazdu Odpowiednia zdolność przeprowadzania procedur granicznych
Belgia 4 668 0,4% 106
Bułgaria 25 709 2,0% 585
Czechy 1 035 0,1 % 24
Niemcy 16 425 1,2% 374
Estonia 12 165 0,9% 277
Irlandia 20 370 1,5% 464
Grecja 96 130 7,3% 2 188
Hiszpania 145009 11,0% 3 301
Francja 27 040 2,1 % 615
Chorwacja 64 106 4,9% 1 459
Włochy 352191 26,7 % 8 016
Cypr 41 808 3,2% 952
Łotwa 7 928 0,6% 180
Litwa 17 737 1,3% 404
Luksemburg 25 0,002 % 1
Węgry 338 978 25,7 % 7 716
Malta 2 638 0,2% 60
Niderlandy 9 290 0,7% 211
Austria 1 810 0,1 % 41
Polska 68 705 5,2% 1 564
Portugalia 4 460 0,3% 102
Rumunia 37 404 2,8 % 851
Słowenia 8 665 0,7% 197
Słowacja 3 936 0,3% 90
Finlandia 7 448 0,6% 170
Szwecja 2 360 0,2% 54
Ogółem 1 318 040 100,0 % (2) 30 000 (3)
(1) Dane dotyczące przypadków niedozwolonego przekroczenia granicy dostarczone przez Frontex obejmują również osoby, które

przybyły w następstwie operacji poszukiwawczo-ratowniczych.

(2) Wartość "ogółem" odbiega nieznacznie od sumy poszczególnych liczb ze względu na zaokrąglenia.

(3) Wartość "ogółem" odbiega nieznacznie od sumy poszczególnych liczb ze względu na zaokrąglenia.

ZAŁĄCZNIK  II

Maksymalna liczba wniosków, które państwo członkowskie zobowiązane jest rozpatrzyć rocznie w ramach procedury granicznej (1)

Państwo członkowskie 12 czerwca 2026-12 czerwca 2027 13 czerwca 2027-14 października 2027
Belgia 212 318
Bułgaria 1 170 1 755
Czechy 48 72
Niemcy 748 1 122
Estonia 554 831
Irlandia 928 1 392
Grecja 4 376 6 564
Hiszpania 6 602 9 903
Francja 1 230 1 845
Chorwacja 2 918 4 377
Włochy 16 032 24 048
Cypr 1 904 2 856
Łotwa 360 540
Litwa 808 1 212
Luksemburg 2 3
Węgry 15 432 23 148
Malta 120 180
Niderlandy 422 633
Austria 82 123
Polska 3 128 4 692
Portugalia 204 306
Rumunia 1 702 2 553
Słowenia 394 591
Słowacja 180 270
Finlandia 340 510
Szwecja 108 162
(1) Odpowiednio dwukrotność lub trzykrotność zaokrąglonej wartości odpowiedniej zdolności przeprowadzania procedur granicznych, określonej w załączniku I.
1 Dz.U. L, 2024/1348, 22.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1348/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1896 z dnia 13 listopada 2019 r. w sprawie Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej oraz uchylenia rozporządzeń (UE) nr 1052/2013 i (UE) 2016/1624 (Dz.U. L 295 z 14.11.2019, s. 1, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg/2019/1896/oj).
3 Decyzja Komisji (UE) 2024/2089 z dnia 31 lipca 2024 r. potwierdzająca uczestnictwo Irlandii w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1348 w sprawie ustanowienia wspólnej procedury ubiegania się o ochronę międzynarodową w Unii (Dz.U. L, 2024/2089, 2.8.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/2089/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2150

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/2150 ustanawiająca zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1348 w odniesieniu do odpowiedniej zdolności państw członkowskich oraz maksymalnej liczby wniosków, które państwo członkowskie zobowiązane jest rozpatrzyć rocznie w ramach procedury granicznej
Data aktu: 05/08/2024
Data ogłoszenia: 09/08/2024
Data wejścia w życie: 12/08/2024, 12/06/2026