(Jedynie tekst w języku rumuńskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 30 lipca 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 259 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zakażenie wirusem pomoru małych przeżuwaczy jest zakaźną chorobą wirusową występującą u owiec i kóz, która może mieć poważny wpływ na odnośną populację zwierząt i rentowność hodowli, powodując zakłócenia w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt i pozyskanych od nich lub z nich produktów w Unii oraz w wywozie do państw trzecich.
(2) W przypadku wystąpienia ogniska zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy u owiec lub kóz istnieje poważne ryzyko rozprzestrzenienia się tej choroby na inne zakłady, w których utrzymywane są owce lub kozy.
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 2 uzupełnia przepisy dotyczące zwalczania chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2016/429, i zdefiniowanych jako choroby kategorii A, B i C w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1882 3 . W szczególności w art. 21 i 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 przewidziano ustanowienie obszaru objętego ograniczeniami w przypadku wystąpienia ogniska choroby kategorii A, w tym zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy, oraz przewidziano stosowanie na nim niektórych środków. Ponadto art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia delegowanego stanowi, że obszar objęty ograniczeniami obejmuje obszar zapowietrzony, obszar zagrożony oraz, w razie potrzeby, obszary buforowe wokół lub w sąsiedztwie obszarów zapowietrzonego i zagrożonego.
(4) Rumunia poinformowała Komisję o obecnej sytuacji na swoim terytorium w odniesieniu do zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy w związku z wystąpieniem ogniska tej choroby u utrzymywanych owiec w miejscowości Baia w okręgu Tulcza, potwierdzonego w dniu 19 lipca 2024 r., oraz, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, ustanowiła obszar objęty ograniczeniami obejmujący obszar zapowietrzony i zagrożony, na którym stosuje się środki zwalczania chorób określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687. Następnie Rumunia poinformowała Komisję o pięciu dodatkowych ogniskach zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy, z których trzy potwierdzono 22 lipca 2024 r., a kolejne dwa potwierdzono w dniu 23 lipca. Dwa z tych dodatkowych ognisk znajdowały się na obszarze zapowietrzonym ustanowionym już przez to państwo członkowskie wokół pierwszego ogniska choroby, natomiast pozostałe trzy ogniska znajdowały się poza obszarem objętym ograniczeniami wokół pierwszego ogniska choroby. Ponadto ostatnie ognisko choroby znajdowało się w okręgu Konstanca.
(5) Aby kontrolować rozprzestrzenianie się choroby, zapobiec niepotrzebnym zakłóceniom w handlu wewnątrz Unii oraz uniknąć wprowadzenia przez państwa trzecie nieuzasadnionych barier w handlu, konieczne jest szybkie określenie na poziomie Unii obszaru objętego ograniczeniami w Rumunii w odniesieniu do zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy, który obejmuje obszar zapowietrzony i zagrożony, a także obszar buforowy.
(6) Wielkość tych obszarów i okres obowiązywania środków, które mają być stosowane na obszarze zapowietrzonym, zagrożonym i buforowym, powinny opierać się na kryteriach określonych w art. 64 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 oraz przepisach określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687, w tym sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy na obszarach dotkniętych tą chorobą oraz ogólnej sytuacji epidemiologicznej w zakresie zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy w danym państwie członkowskim, a także na poziomie ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się tej choroby. Okres obowiązywania środków powinien również uwzględniać normy międzynarodowe Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (WOAH). W obecnej sytuacji istnieje bardzo wysokie ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się choroby, zwłaszcza ze względu na fakt, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez właściwy organ pierwszy zakład dotknięty chorobą utrzymuje ponad pięćdziesiąt tysięcy owiec i specjalizuje się w nabywaniu owiec rzeźnych przeznaczonych na wywóz lub handel wewnątrzunijny, a kolejne zakłady dotknięte chorobą utrzymują łącznie ponad czterdzieści sześć tysięcy zwierząt. Ponadto choroba rozprzestrzeniła się w ciągu kilku dni na odległość 15 kilometrów od pierwszego ogniska choroby, a dostępne informacje epidemiologiczne wskazują, że choroba ta występowała na tym obszarze przez pewien czas, zanim została zdiagnozowana.
(7) W związku z tym w załączniku do niniejszej decyzji należy określić obszary wskazane jako obszary zapowietrzone, zagrożone i buforowe w Rumunii oraz ustalić czas trwania tej regionalizacji.
(8) Ze względu na powagę i pilny charakter sytuacji oraz w celu natychmiastowego ograniczenia rozprzestrzeniania się choroby po tym pierwszym wystąpieniu w tym państwie członkowskim konieczne jest zapewnienie, aby nie odbywało się przemieszczanie zwierząt z obszaru zapowietrzonego, zagrożonego i buforowego do miejsc przeznaczenia poza zewnętrzny obwód obszaru buforowego, a także wykluczenie na pewien okres ewentualnych odstępstw od zakazu przemieszczania zwierząt przewidzianego w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się choroby na duże odległości.
(9) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy oraz potrzebę zapobieżenia rozprzestrzenianiu się choroby z zakładów, w których wystąpiła choroba, w Rumunii do innych części tego państwa członkowskiego lub do innych państw członkowskich środki określone w niniejszej decyzji wykonawczej powinny mieć zastosowanie jak najszybciej.
(10) W związku z tym w załączniku do niniejszej decyzji należy bezzwłocznie ustanowić i wymienić obszary wskazane jako obszary zapowietrzone, zagrożone i buforowe w Rumunii, ustalić czas trwania tej regionalizacji oraz ograniczyć przemieszczanie zwierząt.
(11) Ponadto, biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiologiczną w Unii w odniesieniu do zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy, niniejszą decyzję należy stosować do dnia 30 listopada 2024 r.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 lipca 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2024/2154 z dnia 6 sierpnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2154) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2024/2832 z dnia 31 października 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2832) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2024/2154 z dnia 6 sierpnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2154) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/2169 z dnia 19 sierpnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2169) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/2203 z dnia 29 sierpnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2203) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/2523 z dnia 23 września 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2523) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 września 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2024/2832 z dnia 31 października 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2832) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/2927 z dnia 20 listopada 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2927) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2119 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/2119 dotycząca niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy w Rumunii |
| Data aktu: | 29/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 30/07/2024 |