Decyzja 2024/1954 w sprawie ustalenia stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej we Wspólnym Komitecie ustanowionym Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej w odniesieniu do zmiany decyzji nr 1/2023 Wspólnego Komitetu z dnia 24 marca 2023 r. w sprawie ustaleń dotyczących ram windsorskich

DECYZJA RADY (UE) 2024/1954
z dnia 13 maja 2024 r.
w sprawie ustalenia stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej we Wspólnym Komitecie ustanowionym Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej w odniesieniu do zmiany decyzji nr 1/2023 Wspólnego Komitetu z dnia 24 marca 2023 r. w sprawie ustaleń dotyczących ram windsorskich

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 50 ust. 2,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 1  (zwana dalej "umową o wystąpieniu") została zawarta przez Unię decyzją Rady (UE) 2020/135 2  i weszła w życie w dniu 1 lutego 2020 r.

(2) Zgodnie z art. 166 ust. 2 umowy o wystąpieniu decyzje przyjmowane przez Wspólny Komitet ustanowiony na mocy art. 164 ust. 1 tej umowy (zwany dalej "Wspólnym Komitetem") są wiążące dla Unii i Zjednoczonego Królestwa. Unia i Zjednoczone Królestwo są zobowiązane wykonywać takie decyzje, a decyzje te wywierają takie same skutki prawne, jak umowa o wystąpieniu.

(3) Zgodnie z art. 182 umowy o wystąpieniu ramy windsorskie 3  stanowią integralną część tej umowy.

(4) Jeśli chodzi o przemieszczanie towarów, art. 5 ust. 2 ram windsorskich upoważnia Wspólny Komitet do przyjmowania decyzji określających warunki, na jakich uznaje się, że przetwarzanie nie jest przetwarzaniem komercyjnym, oraz określających kryteria uznawania, że nie istnieje ryzyko, że towar przywieziony do Irlandii Północnej spoza Unii zostanie następnie przemieszczony do Unii.

(5) Pożądane jest usprawnienie funkcjonowania systemów przewidzianych w decyzji nr 1/2023 Wspólnego Komitetu z dnia 24 marca 2023 r. w sprawie ustaleń dotyczących ram windsorskich 4  (zwanej dalej "decyzją nr 1/2023"), w odniesieniu do stosowania kontyngentów taryfowych Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do przywozu do Irlandii Północnej towarów określonych w proponowanym załączniku V do decyzji nr 1/2023.

(6) Na swoim następnym posiedzeniu Wspólny Komitet powinien przyjąć decyzję na podstawie art. 164 ust. 4 lit. e) umowy o wystąpieniu w związku z art. 5 ust. 2 ram windsorskich w celu zmiany decyzji nr 1/2023 (zwanej dalej "decyzją zmieniającą")

(7) Mając na uwadze nowość w odniesieniu do stosowania kontyngentów taryfowych Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do przywozu do Irlandii Północnej towarów wymienionych w załączniku do decyzji zmieniającej, oraz w celu ciągłego monitorowania zgodności z warunkami przywozu tych towarów do Irlandii Północnej, w tym z uwagi na potencjalne zagrożenia dla integralności rynku wewnętrznego, Komisja powinna poinformować Radę o wdrożeniu decyzji zmieniającej.

(8) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno być zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu, w odniesieniu do decyzji zmieniającej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy art. 164 ust. 1 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (zwanego dalej "Wspólnym Komitetem") w odniesieniu do zmiany decyzji nr 1/2023 Wspólnego Komitetu z dnia 24 marca 2023 r. w sprawie ustaleń dotyczących ram windsorskich (zwanej dalej "decyzją nr 1/2023"), przedstawiono w projekcie decyzji Wspólnego Komitetu dołączonym do niniejszej decyzji (zwanej dalej "decyzją zmieniającą").

Artykuł  2
1. 
Komisja przekazuje Radzie, w stosownych przypadkach, co najmniej raz w roku, informacje na temat wykonywania decyzji zmieniającej, w tym:
a)
informacje w formie zagregowanej na temat liczby pozwoleń udzielonych na podstawie art. 9 i 11 decyzji nr 1/2023, zmienionej decyzją zmieniającą, w odniesieniu do przywozu towarów wymienionych w załączniku do decyzji zmieniającej;
b)
informacje na temat ilości wykorzystanych w okresie obowiązywania rocznego kontyngentu na towary wymienione w załączniku do decyzji zmieniającej.
2. 
Wraz z przekazaniem informacji zgodnie z ust. 1, Komisja przedstawia Radzie ocenę ogólnej zgodności z warunkami przywozu do Irlandii Północnej towarów wymienionych w załączniku do decyzji zmieniającej, w tym z uwagi na zarządzanie potencjalnymi zagrożeniami dla integralności rynku wewnętrznego.
Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 maja 2024 r.
1 Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7.
2 Decyzja Rady (UE) 2020/135 z dnia 30 stycznia 2020 r. w sprawie zawarcia Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 1).
3 Wspólna deklaracja nr 1/2023 Unii i Zjednoczonego Królestwa w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej z dnia 24 marca 2023 r. (Dz.U. L 102 z 17.4.2023, s. 87).
4 Dz.U. L 102 z 17.4.2023, s. 61.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1954

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/1954 w sprawie ustalenia stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej we Wspólnym Komitecie ustanowionym Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej w odniesieniu do zmiany decyzji nr 1/2023 Wspólnego Komitetu z dnia 24 marca 2023 r. w sprawie ustaleń dotyczących ram windsorskich
Data aktu: 13/05/2024
Data ogłoszenia: 11/07/2024