Rozporządzenie wykonawcze 2024/1855 ustanawiające zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/103/WE w odniesieniu do wzorca zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/1855
z dnia 3 lipca 2024 r.
ustanawiające zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/103/WE w odniesieniu do wzorca zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/103/WE z dnia 16 września 2009 r. w sprawie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych i egzekwowania obowiązku ubezpieczania od takiej odpowiedzialności 1 , w szczególności jej art. 16 akapit szósty,

po zasięgnięciu opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych zgodnie z art. 42 rozporządzenia (UE) 2018/1725 2 ,

po zasięgnięciu opinii Europejskiego Komitetu ds. Ubezpieczeń i Emerytur Pracowniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Posiadacze polis ubezpieczeniowych od odpowiedzialności cywilnej w związku z ruchem pojazdów mechanicznych mają prawo do wystąpienia w dowolnym czasie z wnioskiem o wystawienie zaświadczenia o roszczeniach odszkodowawczych z tytułu odpowiedzialności cywilnej dotyczących dowolnego pojazdu objętego umową ubezpieczenia w okresie co najmniej pięciu ostatnich lat trwania stosunku umownego lub o braku takich roszczeń ("zaświadczenie o przebiegu ubezpieczenia").

(2) Dyrektywa 2009/103/WE została zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2118 3  między innymi w celu wprowadzenia uprawnienia Komisji do określenia, za pomocą wzorca, formatu i treści zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia.

(3) Zaświadczenie o przebiegu ubezpieczenia powinno mieć format i treść umożliwiające łatwą rozpoznawalność tych zaświadczeń w całej Unii, z korzyścią zarówno dla zakładów ubezpieczeń, jak i ubezpieczających. Powinno ono zawierać informacje, o których mowa w art. 16 dyrektywy 2009/103/WE, a jednocześnie ograniczać się do informacji niezbędnych do celów, do których zostało wystawione. Ponieważ państwa członkowskie zachowują swobodę w przyjmowaniu przepisów krajowych dotyczących zniżek, takich jak systemy bonus-malus, forma i treść zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia powinny umożliwiać odzwierciedlenie takich rozwiązań krajowych.

(4) Aby ustalić treść zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia, Komisja przeprowadziła konsultacje z zainteresowanymi stronami, w tym poprzez warsztaty z udziałem zainteresowanych stron i otwarte konsultacje. Ponadto Komisja skonsultowała się z ekspertami z państw członkowskich za pośrednictwem specjalnej Grupy Ekspertów ds. Bankowości, Płatności i Ubezpieczeń. Komisja przeanalizowała zebrane w wyniku tych konsultacji ustalenia dotyczące przepisów i praktyk w państwach członkowskich pod kątem ich znaczenia dla ustanowienia zharmonizowanego wzorca. Przeprowadzono również konsultacje z ekspertami i przedstawicielami państw członkowskich w sprawie wniosków wyciągniętych przez Komisję z informacji, które wstępnie zgromadzono. Komisja uwzględniła zatem uwagi wszystkich zainteresowanych stron.

(5) W celu wzięcia pod uwagę problemów środowiskowych i zmniejszenia kosztów administracyjnych zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia powinny być domyślnie wystawiane drogą elektroniczną. Na wniosek ubezpieczającego należy je jednak przekazać również w formie papierowej.

(6) W celu zapewnienia zakładom ubezpieczeń i organom, które zostały wyznaczone przez państwa członkowskie do zapewnienia obowiązkowego ubezpieczenia lub dostarczenia zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia, czasu na dostosowanie ich obecnych praktyk związanych z zaświadczeniami o przebiegu ubezpieczenia należy odroczyć stosowanie niniejszego rozporządzenia.

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zaświadczenie o przebiegu ubezpieczenia wystawia się w formie zgodnej ze wzorcem określonym w części A załącznika i wypełnia się zgodnie z instrukcjami zawartymi w części B załącznika.

Zaświadczenie o przebiegu ubezpieczenia przekazuje się drogą elektroniczną. Na wniosek ubezpieczającego zaświadczenie o przebiegu ubezpieczenia przekazuje się również nieodpłatnie w formie papierowej.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 24 lipca 2025 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 lipca 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

CZĘŚĆ  A

ZAŚWIADCZENIE O PRZEBIEGU UBEZPIECZENIA

Niniejsze zaświadczenie o przebiegu ubezpieczenia zostało wystawione zgodnie z art. 16 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/103/WE z dnia 16 września 2009 r. w sprawie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych i egzekwowania obowiązku ubezpieczania od takiej odpowiedzialności.
A. Dane identyfikacyjne wystawcy zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia
1. Nazwa prawna
2. Państwo członkowskie
3. Numer wpisu do rejestru lub podstawa prawna
4. Dane kontaktowe Adres
Adres e-mail
Telefon
B. Dane identyfikacyjne i kontaktowe ubezpieczającego
5. Imię i nazwisko(-a) lub nazwa prawna
6. Data urodzenia

(DD/MM/RRRR)

7. Numer identyfikacyjny
8. Dane kontaktowe
C. Pojazd(-y) ubezpieczony(-e)
9. Kategoria pojazdu 10. Marka pojazdu 11. Numer identyfikacyjny pojazdu 12. Numer rejestracyjny pojazdu lub inny identyfikator pojazdu
D. Umowa(-y) ubezpieczenia
13. Zakład ubezpieczeń 14. Numer polisy 15. Data rozpoczęcia ochrony (DD/MM/RRRR) 16. Data końcowa

ochrony (DD/MM/RRRR)

E. Szkoda(-y)
17. Data(-y) wypadku (-ów) (DD/MM/RRRR) 18. Liczba szkód 19. Liczba rozliczonych szkód 20. Współodpowiedzialność (TAK NIE)
F. Dodatkowe informacje zgodnie z przepisami lub praktykami mającymi zastosowanie w państwach członkowskich w odniesieniu do zniżek lub zwyżek wpływających na wysokość składki oraz na temat ustaleń umownych, które mają wpływ na obliczanie składek
21.
H. Data i podpis
22. Imię i nazwisko osoby składającej podpis
23. Miejsce i data

(DD/MM/RRRR)

24. Podpis

CZĘŚĆ  B

INSTRUKCJA WYPEŁNIANIA ZAŚWIADCZENIA O PRZEBIEGU UBEZPIECZENIA

Sekcja A: Dane identyfikacyjne wystawcy zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia

Podmiot wystawiający zaświadczenie podaje w sekcji A informacje istotne dla jego identyfikacji.

W pozycji 1 wystawca wskazuje również, czy jest zakładem ubezpieczeń czy innym organem uprawnionym do wystawiania zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia.

W pozycji 2 wystawca podaje kod państwa w formie kodu państwa ISO-alfa-2, określający państwo członkowskie, w którym ma siedzibę.

W pozycji 3 ubezpieczyciel podaje swój numer wpisu do rejestru nadany zgodnie z prawem krajowym lub w sposób zwyczajowo przyjęty w państwie członkowskim, w którym wystawca ma siedzibę, natomiast organ podaje odpowiednią podstawę prawną uprawniającą go do wystawiania zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia.

Sekcja B: Dane identyfikacyjne i kontaktowe ubezpieczającego

W przypadku informacji o ubezpieczającym wypełnia się wyłącznie pola odpowiadające odpowiednim pozycjom.

W pozycji 5 podaje się imię i nazwisko w przypadku ubezpieczających będących osobami fizycznymi lub nazwę prawną w przypadku ubezpieczających będących osobami prawnymi.

Pozycję 6 wypełnia się w przypadku osób fizycznych. Informacja ta może zostać pominięta, jeżeli numer identyfikacyjny osób fizycznych jest zwyczajowo używany w państwie członkowskim, w którym wystawca ma siedzibę, a numer ten podano w pozycji 7.

Pozycję 7 wypełnia się wyłącznie w przypadku osób prawnych posiadających identyfikator nadany zgodnie z prawem krajowym lub w sposób zwyczajowo przyjęty w państwie członkowskim, w którym wystawca ma siedzibę. Pozycję tę można również wypełnić w przypadku osób fizycznych, jeżeli numer identyfikacyjny jest zwyczajowo używany w państwie członkowskim, w którym wystawca ma siedzibę, zgodnie ze szczegółowymi warunkami przetwarzania krajowego numeru identyfikacyjnego lub innego powszechnie stosowanego identyfikatora.

W pozycji 8 wystawca podaje dane kontaktowe przekazane przez ubezpieczającego, jeżeli został o to poproszony.

Sekcja C: Pojazd(-y) ubezpieczony(-e)

Sekcja C zawiera informacje istotne dla identyfikacji pojazdu lub pojazdów, których użytkowanie jest objęte umową ubezpieczenia lub umowami ubezpieczenia. Każdy pojazd należy wpisać w odrębnym wierszu.

W pozycji 9 podaje się kategorię pojazdu:

A: Samochód

B: Motocykl

C: Samochód ciężarowy lub ciągnik

D: Motorower

E: Autobus

F: Przyczepa

G: Pozostałe

W pozycji 10 podaje się markę pojazdu. Można również podać model.

W pozycji 11 podaje się numer identyfikacyjny pojazdu (VIN), jeżeli jest on znany wystawcy.

W pozycji 12 podaje się numer rejestracyjny pojazdu, jeżeli jest on znany wystawcy. Jeżeli ani numer rejestracyjny pojazdu, ani numer identyfikacyjny pojazdu nie są znane wystawcy, podaje się inne identyfikatory pojazdu, takie jak numer podwozia, numer silnika lub numer seryjny.

Sekcja D: Umowa(-y) ubezpieczenia

W pozycjach w sekcji D podaje się niektóre kluczowe informacje na temat umowy (umów). Informacje te mogą obejmować kilka umów w zależności od tego, czy wystawca posiada na ich temat wiedzę. Każdą umowę należy wpisać w odrębnym wierszu. W przypadku gdy wystawca zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia nie jest zakładem ubezpieczeń, w pozycji 13 podaje się nazwę odnośnego ubezpieczyciela.

Data rozpoczęcia oznacza dzień, w którym rozpoczyna się ochrona ubezpieczeniowa przewidziana w umowie. Data końcowa umowy oznacza dzień, w którym ustaje ochrona ubezpieczeniowa. W przypadku gdy data końcowa umowy nie jest znana, w pozycji 16 wpisuje się słowo "nieznana".

Sekcja E: Szkody

W pozycji 17 wystawca podaje datę(-y) wypadku(-ów), jeżeli miały miejsce.

W pozycji 18 wystawca podaje liczbę szkód w odniesieniu do poszczególnych wypadków. W przypadku braku szkód należy to wyraźnie wskazać.

W pozycji 19 wystawca podaje liczbę rozliczonych szkód w odniesieniu do poszczególnych wypadków.

Pozycja 20 zawiera informacje o tym, czy ubezpieczający nie ponosi pełnej odpowiedzialności za szkodę spowodowaną w wypadku (tj. współczynnik odpowiedzialności jest niższy niż 100 %), jeżeli ubezpieczyciel posiada takie informacje.

Sekcja F: Inne istotne czynniki

Pozycja 21 umożliwia wystawcom uszczegółowienie dodatkowych informacji istotnych zgodnie z przepisami lub praktykami mającymi zastosowanie w danym państwie członkowskim. W pozycji tej podaje się wszelkie informacje dostępne wystawcy, które są istotne do celów uwzględnienia zniżek lub zwyżek wpływających na wysokość składki zgodnie z obowiązującym prawem krajowym, praktykami krajowymi lub szczególnymi ustaleniami umownymi mającymi wpływ na sposób obliczania składek. Może to również obejmować informacje o wyznaczonych kierowcach i o tym, czy spowodowali oni wypadek.

1 Dz.U. L 263 z 7.10.2009, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/103/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2118 z dnia 24 listopada 2021 r. zmieniająca dyrektywę 2009/103/WE w sprawie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych i egzekwowania obowiązku ubezpieczania od takiej odpowiedzialności (Dz.U. L 430 z 2.12.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/ 2021/2118/oj)

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1855

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/1855 ustanawiające zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/103/WE w odniesieniu do wzorca zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia
Data aktu: 03/07/2024
Data ogłoszenia: 04/07/2024
Data wejścia w życie: 24/07/2025, 24/07/2024