uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 1 , w szczególności jego art. 43 ust. 2,
(1) Należy ustanowić roczną opłatę nadzorczą, aby w pełni pokryć niezbędne wydatki ponoszone przez wiodący organ nadzorczy i pozostałe Europejskie Urzędy Nadzoru podczas wykonywania zadań nadzorczych w kontekście rozporządzenia (UE) 2022/2554. Roczna opłata nadzorcza powinna również pokrywać szacunkowe koszty ponoszone przez właściwe organy, którym Europejskie Urzędy Nadzoru powierzają zadania.
(2) Zgodnie z zasadą jednoroczności i zasadą pełnego zwrotu kosztów roczne opłaty nadzorcze powinny być obliczane na podstawie oszacowanych przez EUN bezpośrednich i pośrednich kosztów ponoszonych w związku z wykonywaniem zadań nadzorczych. Roczne opłaty nadzorcze powinny być dostosowywane co roku, aby odzwierciedlały oszacowane koszty.
(3) Aby zapewnić sprawiedliwy podział opłat nadzorczych, który jednocześnie odzwierciedla faktyczny nakład pracy administracyjnej wykonanej w odniesieniu do każdego dostawcy objętego nadzorem, roczna opłata nadzorcza powinna być proporcjonalna do obrotu uzyskanego przez zewnętrznego dostawcę usług ICT w Unii z tytułu świadczenia usług ICT na rzecz klientów z sektora usług finansowych.
(4) Aby zapewnić dokładność informacji finansowych niezbędnych do obliczenia właściwego obrotu, wszystkie dane liczbowe przekazywane przez zewnętrznych dostawców usług ICT powinny być zweryfikowane przez biegłego rewidenta. Biorąc pod uwagę, że informacje na temat właściwego obrotu są niezbędne, aby wiodący organ nadzorczy mógł ustalić wysokość opłaty nadzorczej pobieranej corocznie od każdego kluczowego zewnętrznego dostawcy usług ICT w celu pokrycia kosztów nadzoru, wiodący organ nadzorczy powinien uwzględnić światowe przychody zewnętrznego dostawcy usług ICT uzyskane niezależnie od rodzaju klientów, w przypadku gdy kluczowy zewnętrzny dostawca usług ICT nie zapewnia dostosowanych do potrzeb informacji na temat przychodów uzyskanych w Unii z tytułu świadczenia usług ICT na rzecz podmiotów finansowych.
(5) Na każdego kluczowego zewnętrznego dostawcę usług ICT należy nałożyć minimalną roczną opłatę nadzorczą, bio- rąc pod uwagę fakt, że w odniesieniu do nadzoru nad wszystkimi kluczowymi zewnętrznymi dostawcami usług ICT zastosowanie mają pewne stałe koszty administracyjne, niezależnie od kwoty uzyskanego obrotu.
(6) Aby pokryć konkretne koszty poniesione w pierwszym roku wyznaczenia kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT i nadzoru nad nimi, związane między innymi z procesem ich wyznaczenia i wyznaczeniem wiodącego organu nadzorczego, należy ustanowić stałą opłatę. Aby odzwierciedlić koszty poniesione w związku z nadzorem po wyznaczeniu kluczowego zewnętrznego dostawcy usług ICT, opłatę tę należy dostosować do długości okresu w tym pierwszym roku, przez który to okres kluczowy zewnętrzny dostawca usług ICT pozostawał wyznaczony. Powinna ona zastąpić roczną opłatę nadzorczą za ten rok.
(7) W celu pokrycia dodatkowych kosztów związanych z wyznaczeniem kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT, którzy dobrowolnie wnoszą o wyznaczenie ich jako kluczowych zgodnie z art. 31 ust. 11 rozporządzenia (UE) 2022/2554, należy ustanowić dodatkową stałą opłatę. Aby zniechęcić do składania bezzasadnych wniosków, taka dodatkowa stała opłata nie powinna być zwracana, jeżeli zewnętrzny dostawca usług ICT wycofa swój wniosek w trakcie procesu rejestracji lub jeżeli wniosek zostanie odrzucony.
(8) Aby zapewnić terminowe uiszczanie opłat nadzorczych, opłaty te należy uiścić w terminie 30 dni od daty wystawienia noty debetowej przez wiodący organ nadzorczy. Aby uprościć przepływy opłat oraz zapewnić EUN środki niezbędne do prowadzenia planowanych działań nadzorczych, roczne opłaty nadzorcze powinny być uiszczane w jednej racie w ciągu pierwszych czterech miesięcy roku kalendarzowego, za który takie opłaty są należne od kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT podlegających działaniom nadzorczym w dniu 1 stycznia tego roku lub, w przypadku kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT wyznaczonych w ciągu tego roku, najpóźniej do końca tego roku.
(9) Wszystkie pobierane opłaty powinny być ustalone na takim poziomie, aby uniknąć deficytu lub znacznej akumulacji nadwyżki. W przypadku gdy znacząco pozytywny lub negatywny wynik budżetowy powtarza się, poziom opłat należy poddać przeglądowi,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 lutego 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1505 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/1505 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 przez określenie wysokości opłat nadzorczych pobieranych przez wiodący organ nadzorczy od kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT oraz sposobu uiszczania tych opłat |
| Data aktu: | 22/02/2024 |
| Data ogłoszenia: | 30/05/2024 |
| Data wejścia w życie: | 19/06/2024 |