uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 137 ust. 3,
(1) Należy ustanowić roczną opłatę nadzorczą w celu pokrycia rzeczywistych i szacunkowych kosztów ponoszonych przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) podczas wykonywania zadań nadzorczych w kontekście rozporządzenia (UE) 2023/1114, w tym kosztów pośrednich. Roczna opłata nadzorcza powinna również pokrywać koszty ponoszone przez właściwe organy, którym EUNB powierza zadania.
(2) Rynek kryptoaktywów jest dynamiczny i często szybko się zmienia, w związku z czym oszacowanie liczby emitentów, którzy mogą być objęci zakresem zadań nadzorczych EUNB, jest z natury niepewne. Ponadto priorytety w zakresie nadzoru mogą z czasem się zmieniać w zależności od rozwoju sytuacji. W tym kontekście niezmiernie ważne jest, aby EUNB i właściwe organy, którym EUNB może przekazać zadania, dysponowały niezbędną swobodą umożliwiającą oszacowanie ich prawdopodobnych wydatków z roku na rok, w tym możliwość ponownego określenia, z roku na rok, wysokości opłat, które mają być pobierane w związku z zadaniami nadzorczymi EUNB.
(3) Opłaty pobierane z tytułu działań EUNB związanych z emitentami znaczących tokenów powiązanych z aktywami (ART) i emitentami znaczących tokenów będących e-pieniądzem (EMT) powinny być ustalone na takim poziomie, aby uniknąć deficytu lub znacznej akumulacji nadwyżki. W przypadku gdy znacząco pozytywny lub negatywny wynik budżetowy powtarza się, poziom opłat należy poddać przeglądowi.
(4) Liczba znaczących ART i znaczących EMT podlegających nadzorowi EUNB zostanie określona dopiero po rozpoczęciu stosowania tytułów III i IV rozporządzenia (UE) 2023/1114. Nie jest zatem jeszcze możliwe ustalenie stałych rocznych opłat nadzorczych, ponieważ ani dokładna kwota wydatków związanych z zadaniami nadzorczymi, ani dokładna liczba znaczących ART lub znaczących EMT nie będą znane przed pełnym ustanowieniem ram. Ponadto liczba emitentów znaczących tokenów może z czasem zmieniać się, a zatem nie jest możliwe wcześniejsze określenie dokładnej kwoty opłat w akcie delegowanym.
(5) Zgodnie z zasadą jednoroczności i zasadą pełnego zwrotu kosztów roczne opłaty nadzorcze powinny być obliczane na podstawie szacowanych bezpośrednich i pośrednich kosztów ponoszonych przez EUNB w związku z wykonywaniem powierzonych mu zadań nadzorczych. Roczne opłaty nadzorcze powinny być dostosowywane co roku, aby odzwierciedlały oszacowane koszty. Na poziomie podmiotu roczną opłatę nadzorczą należy obliczać na podstawie w pełni proporcjonalnego podejścia.
(6) Ponieważ koszty zadań nadzorczych zależą od intensywności nadzoru, nie oczekuje się, że opłaty pobierane od emitentów znaczących ART i emitentów znaczących EMT będą w pełni zbieżne. W związku z tym, zgodnie z zasadą proporcjonalności, należy ustanowić system szacowania i monitorowania oparty na zakresie działalności, umożliwiający przypisywanie szacunkowych kosztów, odpowiednio, emitentom znaczących ART i emitentom znaczących EMT,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 lutego 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1503 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/1503 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 przez określenie opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego od emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami i emitentów znaczących tokenów będących e-pieniądzem |
| Data aktu: | 22/02/2024 |
| Data ogłoszenia: | 30/05/2024 |
| Data wejścia w życie: | 19/06/2024 |