uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 212,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
(1) Zgodnie z art. 4 ust. 3 Umowy o utworzeniu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju 2 (zwanej dalej "umową o utworzeniu EBOR") oraz aby dysponować odpowiednio wysokim kapitałem umożliwiającym utrzymanie w średnim okresie odpowiedniego poziomu działań w państwach, w których Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) prowadzi działalność, w granicach statutowych, Rada Gubernatorów EBOR postanowiła w swojej uchwale nr 265 z dnia 15 grudnia 2023 r. (zwanej dalej "uchwałą nr 265") o podwyższeniu statutowego kapitału akcyjnego EBOR o 4 000 000 000 EUR.
(2) Przed podwyższeniem kapitału Unia posiada 90 044 udziały, z których każdy ma wartość nominalną 10 000 EUR.
(3) Zgodnie z uchwałą nr 265 statutowy kapitał akcyjny EBOR zostaje podwyższony o 400 000 udziałów wpłaconych, a członkowie EBOR mogą do dnia 30 czerwca 2025 r., lub w późniejszym terminie przypadającym nie później niż dnia 31 grudnia 2025 r., który może zostać określony przez Zarząd EBOR do dnia 30 czerwca 2025 r., dokonać subskrypcji pewnej liczby pełnych udziałów, proporcjonalnie do posiadanych udziałów. Podwyższenie kapitału jest wpłacane przez każdego członka w pięciu równych ratach, z których pierwsza ma być wpłacona w późniejszym z następujących terminów: (i) do dnia 30 kwietnia 2025 r.; lub (ii) w terminie 60 dni po wejściu w życie dokumentu subskrypcji. Pozostałe cztery raty mają być wpłacane odpowiednio do dnia 30 kwietnia 2026 r., dnia 30 kwietnia 2027 r., dnia 30 kwietnia 2028 r. i dnia 30 kwietnia 2029 r. W związku z tym Unia będzie mogła subskrybować 12 102 nowych udziałów, każdy o wartości nominalnej 10 000 EUR, na łączną kwotę 121 020 000 EUR, przez co liczba udziałów wpłaconych posiadanych przez Unię wzrośnie do 102 146.
(4) Podwyższenie kapitału jest konieczne, aby umożliwić EBOR kontynuowanie działalności i inwestycji w Ukrainie podczas wojny napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie, a w szczególności w przyszłym okresie powojennym, w celu wsparcia odbudowy Ukrainy. Zapewniając wsparcie tej działalności i inwestycji, podwyższenie kapitału gwarantuje również, że takie wsparcie nie ogranicza zdolności EBOR do zaspokajania potrzeb w innych państwach, w których prowadzi on działalność. Ponadto podwyższenie kapitału jest zgodne z wymogiem zawartym w art. 13 pkt v) umowy o utworzeniu EBOR, zgodnie z którym EBOR ma starać się rozsądnie różnicować wszystkie swoje inwestycje. W rezultacie podwyższenie kapitału wpłaconego pozwoliłoby utrzymać silną pozycję finansową EBOR, aby był on w stanie realizować swój mandat i osiągać cele udziałowców we wszystkich państwach, w których prowadzi działalność.
(5) Właściwe jest, aby Unia dokonała subskrypcji tych dodatkowych udziałów w celu osiągnięcia celów Unii w zakresie zewnętrznych stosunków gospodarczych oraz w celu utrzymania swojego dotychczasowego udziału w prawach głosu w EBOR.
(6) W swojej uchwale nr 259z dnia 18 maja 2023 r. (zwanej dalej "uchwałą nr 259"), Rada Gubernatorów EBOR zagłosowała za wprowadzeniem zmian do umowy o utworzeniu EBOR, które są niezbędne, aby umożliwić EBRD rozszerzenie w ograniczony i stopniowy sposób zakresu geograficznego jego działalności na Afrykę Subsaharyjską i Irak, przy utrzymaniu jego zobowiązań wobec Ukrainy i państw, w których obecnie prowadzi on działalność. W uchwale tej potwierdzono, że rozszerzenie mandatu EBOR powinno nastąpić bez konieczności wnoszenia dodatkowych wkładów kapitałowych przez jego udziałowców.
(7) Geograficzny zakres działalności EBOR powinien zostać rozszerzony w sposób ograniczony i stopniowy na Afrykę Subsaharyjską i Irak oraz być w pełni zgodny z wartościami EBOR polegającymi na wspieraniu tych państw, które zobowiązały się do przestrzegania zasad wielopartyjnej demokracji, rządów prawa, poszanowania praw człowieka, pluralizmu i gospodarki rynkowej, oraz stosują te zasady. EBOR opracował etapowe podejście do rozpoczęcia działalności w odnośnych regionach, uwzględniające specyfikę regionalną i krajową. Przewiduje się, że pierwsze inwestycje w Afryce Subsaharyjskiej będą realizowane począwszy od 2025 r. w Beninie, Ghanie, Kenii, Nigerii, Senegalu i Wybrzeżu Kości Słoniowej, z zastrzeżeniem złożenia przez nie wniosku i zatwierdzenia ich jako krajów-odbiorców EBOR. Biorąc pod uwagę koncentrowanie się przez EBOR na rozwoju sektora prywatnego i jego mandat w zakresie transformacji, wartość, jaką EBOR może wnieść w Afryce Subsaharyjskiej i Iraku, jest istotna i ma znaczenie geostrategiczne dla Unii.
(8) Przedstawiciele Unii w organach zarządzających EBOR powinni zachęcać EBOR do kontynuowania ścisłej współpracy z Unią i współpracy ze społeczeństwem obywatelskim, a także do dalszego zacieśniania współpracy z innymi europejskimi i międzynarodowymi publicznymi instytucjami finansowymi, aby w pełni wykorzystać ich przewagę komparatywną przy rozszerzaniu działalności na Afrykę Subsaharyjską i Irak.
(9) Zgodnie z dotychczasową praktyką, zanim EBOR zatwierdzi nowe państwo, w którym będzie prowadził działalność, powinien przeprowadzić szczegółową ocenę techniczną gospodarczych i politycznych warunków panujących w danym państwie, obejmującą: ocenę zaangażowania tego państwa na rzecz stosowania zasad demokracji wielopartyjnej, pluralizmu i gospodarki rynkowej, zapisanych w art. 1 umowy o utworzeniu EBOR, ocenę luk w transformacji, a także przegląd działań innych międzynarodowych instytucji finansowych w tym państwie oraz priorytetów, w odniesieniu do których EBOR mógłby najlepiej wykorzystać swoją szczególną wiedzę i umiejętności. Ocena taka powinna być przeprowadzana z zastrzeżeniem złożenia przez każde nowe państwo wniosku o członkostwo w EBOR i o status państwa, w którym prowadzi on działalność, oraz z zastrzeżeniem zatwierdzenia ich przez Radę Gubernatorów EBOR.
(10) Obecnie, art. 12 ust. 1 umowy o utworzeniu EBRD przewiduje ograniczenie całkowitej kwoty udzielonych pożyczek, inwestycji w udziały kapitałowe i gwarancji EBRD w ramach jego zwyczajnych operacji do całkowitej kwoty jego nienaruszonego kapitału subskrybowanego, rezerw i nadwyżek zawartych w zwykłych zasobach kapitałowych. W swojej uchwale nr 260 z dnia 18 maja 2023 r. (zwanej dalej "uchwałą nr 260") Rada Gubernatorów EBOR uznała zasadniczą rolę EBOR w sprostaniu pilnym globalnym wyzwaniom oraz zalecenia zawarte w niezależnym przeglądzie ram adekwatności kapitałowej wielostronnych banków rozwoju z 2022 r. uruchomionym podczas spotkania grupy G-20. Rada Gubernatorów uchwaliła, że w celu umożliwienia optymalnego wykorzystania zdolności kapitałowej EBOR w celu osiągnięcia maksymalnego potencjalnego wpływu w krajach-odbiorcach, konieczna jest zmiana art. 12 ust. 1 umowy o utworzeniu EBOR znosząca statutowe ograniczenie kapitałowe.
(11) Zgodnie z art. 56 umowy o utworzeniu EBOR Rada Gubernatorów EBOR zapytała wszystkich członków EBRD, czy akceptują proponowane zmiany.
(12) Podwyższenie kapitału i zmiany w umowie o utworzeniu EBOR powinny zatem zostać zatwierdzone w imieniu Unii,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1246 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2024/1246 w sprawie subskrypcji przez Unię Europejską dodatkowych udziałów w kapitale Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR) oraz zmiany umowy o utworzeniu EBOR w odniesieniu do rozszerzenia zakresu geograficznego działalności EBOR na Afrykę Subsaharyjską i Irak oraz zniesienia statutowego ograniczenia kapitałowego dotyczącego operacji zwyczajnych |
| Data aktu: | 24/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 08/05/2024 |
| Data wejścia w życie: | 11/05/2024 |