Decyzja 2024/1016 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Republiką Mołdawii w sprawie transportu drogowego towarów w odniesieniu do przedłużenia obowiązywania Umowy

DECYZJA RADY (UE) 2024/1016
z dnia 25 marca 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Republiką Mołdawii w sprawie transportu drogowego towarów w odniesieniu do przedłużenia obowiązywania Umowy

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa między Unią Europejską a Republiką Mołdawii w sprawie transportu drogowego towarów 1  (zwana dalej "Umową") została podpisana przez Unię i jest tymczasowo stosowana od dnia 29 czerwca 2022 r. zgodnie z decyzją Rady (UE) 2022/1165 2  i weszła w życie dnia 21 sierpnia 2023 r.

(2) W art. 6 ust. 1 Umowy ustanowiono Wspólny Komitet, który nadzoruje i monitoruje stosowanie i wykonywanie Umowy oraz prowadzi okresowe przeglądy funkcjonowania Umowy w świetle jej celów.

(3) Decyzją nr 2/2022 Wspólnego Komitetu 3  okres obowiązywania umowy przedłużono do dnia 30 czerwca 2024 r. Zgodnie z art.5 ust. 2 Umowy Strony Umowy konsultują się w celu oceny potrzeby dalszego przedłużenia jej obowiązywania nie poźniej niż trzy miesiące przed wygaśnięciem Umowy.

(4) Aby zarówno Unia, jak i Republika Mołdawii mogły nadal odnosić korzyści z Umowy, należy przedłużyć jej obowiązywanie do dnia 31 grudnia 2025 r.

(5) Na kolejnym posiedzeniu Wspólny Komitet ma przyjąć decyzję w sprawie potrzeby dalszego przedłużenia okresu obowiązywania Umowy.

(6) Należy określić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu w odniesieniu do przedłużenia obowiązywania Umowy, gdyż decyzje Wspólnego Komitetu będą wiążące dla Unii.

(7) Stanowisko Unii w ramach Wspólnego Komitetu powinno być w związku z tym oparte na projekcie decyzji Wspólnego Komitetu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Podstawę stanowiska, jakie należy zająć w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Republiką Mołdawii w sprawie transportu drogowego towarów (zwanej dalej "Umową") w odniesieniu do przedłużenia okresu obowiązywania Umowy stanowi projekt decyzji Wspólnego Komitetu dołączony do niniejszej decyzji.

Przedstawiciele Unii we Wspólnym Komitecie mogą, bez konieczności przyjmowania przez Radę kolejnej decyzji, uzgodnić niewielkie zmiany w projekcie decyzji Wspólnego Komitetu.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 marca 2024 r.

PROJEKT

DECYZJA NR 1/2024 WSPÓLNEGO KOMITETU USTANOWIONEGO UMOWĄ MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ A REPUBLIKĄ MOŁDAWII W SPRAWIE TRANSPORTU DROGOWEGO TOWARÓW

z dnia _

w sprawie przedłużenia obowiązywania Umowy

WSPÓLNY KOMITET,

uwzględniając Umowę między Unią Europejską a Republiką Mołdawii w sprawie transportu drogowego towarów 4 , w szczególności jej art. 6 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją nr 2/2022 Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Republiką Mołdawii w sprawie transportu drogowego towarów z dnia 15 grudnia 2022 r. dotyczącą przedłużenia obowiązywania Umowy 5 , okres obowiązywania Umowa między Unią Europejską a Republiką Mołdawii w sprawie transportu drogowego towarów (zwana dalej "Umową") został przedłużony do dnia 30 czerwca 2024 r.

(2) Zgodnie z art. 6 ust. 2 Umowy Wspólny Komitet zwołuje się nie później niż trzy miesiące przed wygaśnięciem Umowy w celu oceny potrzeby przedłużenia okresu obowiązywania Umowy i podjęcia w tej sprawie stosownej decyzji.

(3) Na podstawie wyników monitorowania Umowy można stwierdzić, że przynosi ona korzyści dla handlu po stronie zarówno Unii Europejskiej, jak i Republiki Mołdawii, a rozwój usług transportu drogowego okazał się również korzystny dla przewoźników drogowych obu Stron.

(4) Wraz z podobną umową o transporcie drogowym podpisaną z Ukrainą Umowa ułatwiła również eksport ukraińskich towarów do Unii Europejskiej przez korytarze solidarnościowe.

(5) Przedłużenie obowiązywania Umowy należy również postrzegać jako wkład w odbudowę Ukrainy po ustaniu rosyjskiej agresji zbrojnej wobec tego kraju. Należy w związku z tym przedłużyć okres obowiązywania Umowy do dnia 31 grudnia 2025 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedłużenie obowiązywania Umowy

Niniejszym przedłuża się do dnia 31 grudnia 2025 r. okres obowiązywania Umowy między Unią Europejską a Republiką Mołdawii w sprawie transportu drogowego towarów.

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w ..

1 Dz.U. L 181 z 7.7.2022, s. 4.
2 Decyzja Rady (UE) 2022/1165 z dnia 27 czerwca 2022 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii, i tymczasowego stosowania Umowy między Unią Europejską a Republiką Mołdawii w sprawie transportu drogowego towarów (Dz.U. L 181 z 7.7.2022, s. 1).
3 Dz.U. L 79 z 17.3.2023, s. 185.
4 Dz.U. UE L 181 z 7.7.2022, s. 4.
5 Dz.U. UE L 79 z 17.3.2023, s. 185.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1016

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/1016 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Republiką Mołdawii w sprawie transportu drogowego towarów w odniesieniu do przedłużenia obowiązywania Umowy
Data aktu: 25/03/2024
Data ogłoszenia: 03/04/2024