uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury udzielania takich zezwoleń.
(2) Zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 złożono wniosek o zezwolenie na stosowanie ryboflawiny 98 % (witaminy B2) wytwarzanej przez Bacillus subtilis KCCM 10445 oraz preparatu ryboflawiny 80 % wytwarzanej przez Bacillus subtilis KCCM 10445. Do wniosku dołączone zostały dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(3) Wniosek dotyczy zezwolenia na stosowanie ryboflawiny wytwarzanej przez Bacillus subtilis KCCM 10445 oraz preparatu ryboflawiny wytwarzanej przez Bacillus subtilis KCCM 10445 jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt, celem sklasyfikowania go w kategorii "dodatki dietetyczne" i w grupie funkcjonalnej "witaminy, prowitaminy i chemicznie dobrze zdefiniowane substancje o podobnym działaniu".
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") stwierdził w swoich opiniach z dnia 5 maja 2021 r. 2 i 27 września 2022 r. 3 , że w proponowanych warunkach stosowania ryboflawina (98 %) wytwarzana przez Bacillus subtilis KCCM 10445 oraz preparat ryboflawiny (80 %) wytwarzanej przez Bacillus subtilis KCCM 10445 nie mają szkodliwych skutków dla zdrowia zwierząt, bezpieczeństwa konsumentów ani środowiska. Ponadto Urząd stwierdził, że preparat ryboflawiny nie stwarza zagrożenia przy wdychaniu. Wobec braku danych nie można wyciągnąć wniosków dotyczących ewentualnego zagrożenia związanego z wdychaniem ryboflawiny wytwarzanej przez Bacillus subtilis KCCM 10445. Ani ryboflawina ani preparat ryboflawiny nie działają drażniąco na skórę lub oczy. Ponadto, wobec braku danych, nie można wyciągnąć wniosków dotyczących potencjalnego działania uczulającego na skórę ze strony ryboflawiny wytwarzanej przez Bacillus subtilis KCCM 10445 oraz preparatu ryboflawiny wytwarzanej przez Bacillus subtilis KCCM 10445.
(5) Urząd stwierdził, że ryboflawina wytwarzana przez Bacillus subtilis KCCM 10445 oraz preparat ryboflawiny wytwarzanej przez Bacillus subtilis KCCM 10445 są skutecznym źródłem zaspokajania potrzeb żywieniowych zwierząt w przypadku podawania w paszy lub wodzie do pojenia. Zdaniem Urzędu nie ma potrzeby wprowadzania szczegółowych wymogów dotyczących monitorowania po wprowadzeniu do obrotu. Urząd zweryfikował również sprawozdanie dotyczące metod analizy dodatków paszowych w paszy przedłożone przez laboratorium referencyjne ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003.
(6) Wcześniej odmówiono udzielenia zezwolenia na stosowanie ryboflawiny o czystości co najmniej 80 % wytwarzanej przez Bacillus subtilis KCCM 10445 i wycofano z obrotu istniejące zapasy tego dodatku i paszy zawierającej ten dodatek, jak określono w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1254 4 , ze względu na obecność w dodatku komórek żywotnych i rekombinowanego DNA pochodzącego ze zmodyfikowanego genetycznie szczepu produkcyjnego Bacillus subtilis KCCM 10445, posiadającego geny oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe i stwarzającego zagrożenie dla gatunków docelowych, konsumentów, użytkowników i środowiska. Ryboflawina, w odniesieniu do której odmówiono zezwolenia, a także obecna ryboflawina (98 %) wytwarzana przez Bacillus subtilis KCCM 10445 oraz preparat ryboflawiny (80 %) wytwarzanej przez Bacillus subtilis KCCM 10445 są produkowane przy użyciu tego samego szczepu produkcyjnego (Bacillus subtilis KCCM 10445). Poprawiono jednak czystość ryboflawiny, zwiększając ją z 80 % w przypadku wniosku, w odniesieniu do którego odmówiono zezwolenia, do 98 % w przy-
(7) Ocena ryboflawiny wytwarzanej przez Bacillus subtilis KCCM 10445 oraz preparatu ryboflawiny wytwarzanej przez Bacillus subtilis KCCM 10445 dowodzi, że warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 są spełnione. W związku z tym należy zezwolić na stosowanie tej substancji i tego preparatu. Ponadto Komisja uważa, że należy zastosować odpowiednie środki ochronne, aby zapobiec szkodliwym skutkom dla zdrowia ludzi, w szczególności w odniesieniu do użytkowników tych dodatków.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 20 marca 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.81.19 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/651 dotyczące zezwolenia na stosowanie ryboflawiny (witaminy B2) wytwarzanej przez Bacillus subtilis KCCM 10445 oraz preparatu ryboflawiny wytwarzanej przez Bacillus subtilis KCCM 10445 jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt |
| Data aktu: | 20/03/2023 |
| Data ogłoszenia: | 21/03/2023 |
| Data wejścia w życie: | 10/04/2023 |