(Jedynie teksty w języku niderlandzkim i niemieckim są autentyczne)
(Dz.U.UE L z dnia 24 lutego 2023 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniach 15 i 20 lipca 2022 r. odpowiednio Niderlandy i Niemcy przedłożyły Komisji wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 4.2.5.1. "Łączność radiowa z pociągiem" oraz pkt 4.2.8. "Zarządzanie kluczami" załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2 w odniesieniu do ośmiu pociągów zespołowych FLIRT3 EMU3 Limburg MS (L-435) ("pociągi zespołowe") dostarczonych przez producenta Stadler operatorowi Arriva. Wnioski opierają się na art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, w której przewidziano możliwość niestosowania TSI ze względu na zagrożenie ekonomicznej opłacalności projektu. Wspomniane pociągi zespołowe są wykorzystywane do świadczenia usług między Maastricht (Niderlandy), Heerlen (Niderlandy) i Aachen (Niemcy).
(2) Te same osiem pociągów zespołowych FLIRT3 EMU3 Limburg MS (L-435) było już przedmiotem decyzji wykonawczej Komisji C(2020) 5081 final 3 . W drodze tej decyzji wykonawczej Komisja przyjęła wniosek Niderlandów o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919, w którym wprowadzono wymóg zainstalowania europejskiego systemu sterowania pociągiem (ETCS) zgodnego z wzorcem 3 4 w pojazdach przeznaczonych do eksploatacji w korytarzach sieci bazowej TEN-T. Zezwolenie na tymczasowe niestosowanie zostało wydane na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, która odnosi się do braku opłacalności ekonomicznej przeprowadzenia modernizacji w celu zainstalowania urządzeń pokładowych europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) w pełnej zgodności z rozporządzeniem (UE) 2016/919.
(3) Decyzją wykonawczą C(2020) 5081 final zezwolono na tymczasowe niestosowanie do dnia 31 marca 2022 r., z możliwością przedłużenia przez niderlandzki krajowy organ ds. bezpieczeństwa okresu niestosowania do dnia 31 grudnia 2022 r., jeżeli byłoby to konieczne z przyczyn niezależnych od właściciela lub producenta pociągów zespołowych, oraz na wniosek któregokolwiek z nich.
(4) Na podstawie spoczywającego na władzach niderlandzkich na mocy decyzji wykonawczej C(2020) 5081 final obowiązku monitorowania postępów właściciela i producenta pociągów zespołowych w odniesieniu do ich obowiązku zapewnienia pełnej zgodności ośmiu pociągów zespołowych z pokładowym ERTMS, niderlandzki krajowy organ ds. bezpieczeństwa zezwolił na przedłużenie okresu niestosowania do dnia 31 grudnia 2022 r.
(5) W związku z tym osiem pociągów zespołowych, których to dotyczy, jest obecnie wyposażonych w systemy klasy B, ponieważ właściciel podjął decyzję o odroczeniu instalacji wzorca 2 i bezpośrednią aktualizację do wzorca 3 do końca 2022 r. na podstawie decyzji wykonawczej C(2020) 5081 final.
(6) Jeżeli chodzi o obecny wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 4.2.5.1 i pkt 4.2.8 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919, informacje przekazane przez władze Niderlandów i Niemiec zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 umożliwiły Komisji przeprowadzenie analizy.
(7) W pierwszym roku realizacji projektu modernizacji ośmiu pociągów zespołowych przy zastosowaniu urządzeń pokładowych wzorca 3 ETCS wystąpiły opóźnienia, głównie ze względu na czynniki zewnętrzne, przy jedynie ograniczonym wpływie producenta. Przyczyny opóźnień obejmują brak modernizacji infrastruktury do wzorca 3 ETCS, niejasności dotyczące wymogów wdrożenia typu systemu klasy B oraz wpływ COVID-19 na podejmowanie decyzji i komunikację między zainteresowanymi stronami.
(8) W celu zrekompensowania opóźnień i kontynuowania eksploatacji pociągów władze niderlandzkie i niemieckie przyjęły wniosek producenta o tymczasowe usunięcie dwóch funkcji "komutacja pakietów GPRS" i "zarządzanie kluczami online" ze specyfikacji pociągów zespołowych oraz zbadanie możliwości zastosowania ograniczenia lub warunków użytkowania w celu zrekompensowania obu funkcji. Komutacja pakietów GPRS i zarządzanie kluczami online stanowią jednak dwie funkcje techniczne nieodłącznie związane z wzorcem 3 ETCS. Komutacja pakietów GPRS jest częścią wymogów na podstawie pkt 4.2.5.1. "Łączność radiowa z pociągiem" i zarządzanie kluczami online jest częścią wymagań określonych w pkt 4.2.8. "Zarządzanie kluczami" w załączniku do rozporządzenia (UE) 2016/919. W związku z tym usunięcie tych dwóch funkcji powoduje niezgodność z rozporządzeniem (UE) 2016/919.
(9) Z tego względu, bez odstępstwa od pełnego stosowania wzorca 3 ETCS, konieczne byłoby wstrzymanie eksploatacji pociągów zespołowych. Pociągi zespołowe są wyposażone w szczególne cechy, a mianowicie trzy systemy zasilania (1,5 kV, 3 kV i 15 kV) oraz trzy systemy sterowania pociągiem klasy B (ATB, TBL1+ i PZB). Pociągi zespołowe, o tych lub podobnych cechach, dopuszczone do ruchu w Niderlandach i Niemczech, nie są obecnie dostępne na rynku. Tymczasowe zastąpienie dzierżawionymi pociągami zespołowymi nie jest zatem możliwe. W związku z tym pociągi zespołowe musiałyby zostać zastąpione autobusami, co miałoby nie tylko skutki ekonomiczne w postaci utraconych dochodów i wysokich kosztów bezpośrednich alternatywnych usług transportu drogowego, ale również miałoby negatywne skutki społeczno-gospodarcze dla klientów Arriva i spowodowałoby utratę zaufania pasażerów do tego operatora z powodu zakłócenia usługi.
(10) Zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 wnioskodawcy poinformowali Komisję, że opóźnienie we wdrażaniu obu funkcji nie wpłynie na bezpieczeństwo i interoperacyjność, ponieważ wprowadzenie dwóch funkcji przyto- rowych nie jest przewidziane przed 2026 r., a pokładowy system wzorca 3 ETCS jest w pełni zgodny z przytorowymi urządzeniami sterowania ruchem kolejowym. Ponadto wpływ niestosowania tych dwóch funkcji jest ograniczony, ponieważ zespoły trakcyjne będą podróżować wyłącznie między Akwizgranem a Maastricht.
(11) W związku z tym, aby uniknąć zakłóceń w międzyregionalnych usługach kolejowych w oczekiwaniu na instalację brakujących urządzeń ERTMS, warunek określony w art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797 należy uznać za spełniony i przyznać odstępstwo od pkt 4.2.5.1 i pkt 4.2.8 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do dnia 31 grudnia 2024 r.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.59.30 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2023/417 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Niderlandy i Niemcy zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 o tymczasowe niestosowanie pkt 4.2.5.1. "Łączność radiowa z pociągiem" oraz pkt 4.2.8. "Zarządzanie kluczami" załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 w odniesieniu do ośmiu pociągów zespołowych FLIRT3 EMU3 Limburg MS |
| Data aktu: | 22/02/2023 |
| Data ogłoszenia: | 24/02/2023 |