(Jedynie tekst w języku hiszpańskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 24 lutego 2023 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 259 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Ospa owiec i ospa kóz jest zakaźną chorobą wirusową występującą u owiec i kóz, która może mieć poważny wpływ na odnośną populację zwierząt i rentowność hodowli, powodując zakłócenia w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt i pozyskanych od nich lub z nich produktów w Unii oraz w wywozie do państw trzecich. W przypadku wystąpienia ogniska tej choroby u kóz i owiec istnieje poważne ryzyko jej rozprzestrzenienia się na inne zakłady, w których utrzymywane są te zwierzęta.
(2) Ospę owiec i ospę kóz zdefiniowano w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1882 jako chorobę kategorii A 2 . Ponadto rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 3 uzupełnia przepisy dotyczące zwalczania chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2016/429, i zdefiniowanych jako choroby kategorii A, B i C w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/1882. W szczególności w art. 21 i 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 przewidziano ustanowienie obszaru objętego ograniczeniami w przypadku wystąpienia ogniska choroby kategorii A, w tym ospy owiec i ospy kóz, oraz przewidziano stosowanie na nim niektórych środków zwalczania chorób. Ponadto art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia delegowanego stanowi, że obszar objęty ograniczeniami obejmuje obszar zapowietrzony, obszar zagrożony oraz, w razie potrzeby, obszary buforowe wokół lub w sąsiedztwie obszarów zapowietrzonego i zagrożonego.
(3) Decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2022/2333 4 przyjęto w ramach rozporządzenia (UE) 2016/429 i ustanowiono w niej środki nadzwyczajne dotyczące Hiszpanii w odniesieniu do ognisk ospy owiec i ospy kóz, które wykryto w regionach Andaluzja i Kastylia-La Mancha i które tworzą dwa odrębne skupiska, po jednym w każdym regionie.
(4) W szczególności w decyzji wykonawczej (UE) 2022/2333 przewiduje się, że obszary zapowietrzone, obszary zagrożone i obszary buforowe, które mają zostać ustanowione przez Hiszpanię w następstwie wystąpienia ognisk ospy owiec i ospy kóz zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, powinny obejmować co najmniej obszary wymienione w załączniku do wspomnianej decyzji wykonawczej.
(5) Ponadto w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2022/2333 obszary wymienione jako obszary zapowietrzone i zagrożone są pogrupowane razem oraz mają wspólną datę, do której mają zastosowanie środki w odniesieniu do każdego skupiska choroby, z uwzględnieniem daty zakończenia ostatniego wstępnego czyszczenia i dezynfekcji, tak aby wszystkie ogniska choroby na tym samym obszarze zostały poddane wstępnemu oczyszczeniu i dezynfekcji.
(6) Oprócz obszarów zapowietrzonych i zagrożonych ustanowiono obszar buforowy, zgodnie z art. 21 ust. 1 lit. c) rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687, zarówno w regionie Andaluzja, jak i w regionie Kastylia-La Mancha, gdzie Hiszpania musi stosować pewne środki w odniesieniu do ograniczeń przemieszczania owiec i kóz poza ten obszar, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się choroby na pozostałą część jej terytorium i na pozostałe terytorium Unii.
(7) Po przyjęciu decyzji wykonawczej (UE) 2022/2333 Hiszpania powiadomiła Komisję o wystąpieniu kolejnych dwóch ognisk ospy owiec i ospy kóz w zakładach, w których utrzymuje się owce lub kozy, znajdujących się w regionie Kas- tylia-La Mancha. W rezultacie obszary wymienione w załączniku do tej decyzji jako obszary zapowietrzone i zagrożone, jak i obszary buforowe w Hiszpanii zostały zmienione decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2023/10 5 .
(8) Od czasu przyjęcia decyzji wykonawczej (UE) 2023/10 Hiszpania powiadomiła Komisję o wystąpieniu kolejnych trzech ognisk ospy owiec i ospy kóz w zakładach, w których utrzymuje się owce lub kozy; wszystkie te ogniska znajdują się w regionie Kastylia-La Mancha w granicach obszaru buforowego ustanowionego wcześniej w tym regionie. Dwa z tych ognisk znajdują się w prowincji Cuenca, natomiast trzecie znajduje się w prowincji Ciudad Real i jest pierwszym ogniskiem choroby zgłoszonym w tej prowincji.
(9) Od potwierdzenia wystąpienia ostatnich ognisk w dniu 7 listopada 2022 r. w regionie Andaluzji nie zgłoszono żadnych nowych ognisk ospy owiec ani ospy kóz. W związku z tym z dniem 16 stycznia 2023 r. zniesiono wszystkie obszary objęte ograniczeniami w tym regionie.
(10) Właściwy organ Hiszpanii wprowadził niezbędne środki zwalczania chorób wymagane zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, w tym ustanowił obszary zapowietrzone i zagrożone wokół tych dwóch nowych ognisk i rozszerzył otaczający je obszar buforowy.
(11) Hiszpania regularnie przekazuje Komisji aktualne informacje na temat sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz na jej terytorium. Aktualizacje te obejmują środki zwalczania chorób wprowadzone przez Hiszpanię, które Komisja poddaje przeglądowi w celu oceny ich skuteczności, biorąc pod uwagę rozwój choroby.
(12) W związku z tym obszary wymienione w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2022/2333 jako obszary zapowietrzone, zagrożone i buforowe w Hiszpanii należy zmienić przestrzennie lub czasowo, uwzględniając obecną sytuację epidemiologiczną w regionie Kastylia-La Mancha. Ponadto w świetle obecnej sytuacji epidemiologicznej konieczne jest wprowadzenie bardziej rygorystycznych środków w odniesieniu do przemieszczania owiec i kóz z obszaru buforowego do zakładów poza tym obszarem, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się choroby na pozostałą część terytorium Hiszpanii i na pozostałe terytorium Unii. W tym celu należy zezwolić na przemieszczanie owiec i kóz poza obszar buforowy wyłącznie do rzeźni w celu natychmiastowego uboju.
(13) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się ospy owiec i ospy kóz ważne jest, aby środki określone w niniejszej decyzji wykonawczej były stosowane jak najszybciej.
(14) Ponadto, biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiologiczną w Unii w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz, niniejszą decyzję należy stosować do dnia 31 lipca 2023 r.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2022/2333.
(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 lutego 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.59.15 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2023/414 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2022/2333 dotyczącą niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Hiszpanii |
| Data aktu: | 17/02/2023 |
| Data ogłoszenia: | 24/02/2023 |