Decyzja 2023/385 w sprawie udziału Kanady w projekcie PESCO sieci centrów logistycznych w Europie i wsparcia operacji

DECYZJA RADY (WPZiB) 2023/385
z dnia 20 lutego 2023 r.
w sprawie udziału Kanady w projekcie PESCO sieci centrów logistycznych w Europie i wsparcia operacji

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 46 ust. 6,

uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2017/2315 z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia stałej współpracy strukturalnej (PESCO) oraz ustalenia listy uczestniczących w niej państw członkowskich 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 2,

uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2020/1639 z dnia 5 listopada 2020 r. w sprawie ogólnych warunków, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO 2 , w szczególności jej art. 2 ust. 4,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315 przewidziano, że Rada ma zdecydować, zgodnie z art. 46 ust. 6 TUE, czy państwo trzecie, które uczestniczące państwa członkowskie biorące udział w projekcie stałej współpracy strukturalnej (PESCO) chcą zaprosić do udziału w tym projekcie, spełnia wymogi, które mają zostać określone przez Radę.

(2) W dniu 6 marca 2018 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2018/340 3  ustanawiającą listę projektów do zrealizowania w ramach PESCO. W art. 1 tej decyzji przewidziano, że w ramach tej listy ma zostać opracowany projekt pt. "Sieć centrów logistycznych w Europie i wsparcie operacji" (NetLogHubs), w którym uczestniczyć będzie 13 członków, w tym Niemcy działające w charakterze koordynatora projektu.

(3) W dniu 5 listopada 2020 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2020/1639 ustanawiającą ogólne warunki, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO. W art. 2 ust. 4 tej decyzji przewidziano, że na podstawie notyfikacji od koordynatora lub koordynatorów projektu PESCO oraz po uzyskaniu opinii Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa (KPiB) Rada ma podjąć decyzję, zgodnie z art. 46 ust. 6 TUE oraz art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315, w sprawie tego, czy udział państwa trzeciego w tym projekcie spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

(4) W maju 2022 r. Kanada przesłała koordynatorowi NetLogHubs wniosek o udział w tym projekcie PESCO, zgodnie z art. 2 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Na podstawie informacji przekazanej przez Kanadę członkowie projektu ocenili następnie, zgodnie z art. 2 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2020/1639, czy spełnia ona ogólne warunki określone w art. 3 tej decyzji.

(5) W dniu 29 listopada 2022 r., w następstwie jednomyślnego porozumienia członków projektu w dniu 14 września 2022 r., koordynator NetLogHubs powiadomił Radę i Wysokiego Przedstawiciela Unii Europejskiej do spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, zgodnie z art. 2 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639, o wniosku w sprawie zaproszenia Kanady do udziału w tym projekcie. Notyfikacja określa zakres, formę i zasięg udziału Kanady oraz potwierdza, że Kanada spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

(6) W dniu 1 grudnia 2022 r. KPiB uzgodnił opinię w sprawie notyfikacji dotyczącej wniosku Kanady o udział w Net- LogHubs. W szczególności KPiB zapoznał się z opisem NetLogHubs przedstawionym w notyfikacji, obejmującym jego cele, strukturę organizacyjną, procedury podejmowania decyzji oraz główne obszary prac. Zauważył także, że w ramach tego projektu nie dochodzi do wymiany informacji niejawnych ani szczególnie chronionych UE oraz że nie jest on realizowany przy wsparciu Europejskiej Agencji Obrony (EDA), w rozumieniu art. 3 lit. g) decyzji Rady (WPZiB) 2020/1639. Ponadto odnotował, że NetLogHubs nie obejmuje zamówień na uzbrojenie, badań lub rozwoju zdolności ani stosowania i wywozu broni lub zdolności lub technologii; a także, że nie wykorzystuje podmiotów, inwestycji lub finansowania ze strony państw członkowskich uczestniczących w PESCO ani nie wiąże się z wnioskami o unijne finansowanie działań realizowanych w ramach projektu.

(7) KPiB zaaprobował również proponowany zakres, formę i zasięg udziału Kanady w NetLogHubs opisanym w notyfikacji. Uznał, że Kanada wyraziła pełne poparcie dla zakresu tego projektu określonego w notyfikacji.

(8) W tej samej opinii KPiB potwierdził stanowisko jednomyślnie uzgodnione przez członków projektu, że Kanada spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639, a mianowicie:

- Kanada spełnia warunek określony w art. 3 lit. a), wymagający tego, by: podzielała wartości, na których opiera się Unia, określone w art. 2 TUE, a także zasady, o których mowa w art. 21 ust. 1 TUE, oraz cele WPZiB określone w art. 21 ust. 2 lit. a), b), c) i h) TUE; nie naraża na szwank interesów w zakresie bezpieczeństwa i obrony Unii i jej państw członkowskich, w tym przestrzega zasady stosunków dobrosąsiedzkich z państwami członkowskimi oraz prowadzi dialog polityczny z Unią, który w przypadku udziału Kanady w NetLogHubs powinien obejmować również aspekty bezpieczeństwa i obrony;

- w odniesieniu do warunku w art. 3 lit. b), by Kanada zapewniała NetLogHubs znaczną wartość dodaną, w notyfikacji przedstawiono szczegółowy opis wkładu Kanady, w tym w odniesieniu do zakresu, formy i zasięgu jej udziału w projekcie, potwierdzający spełnienie tego wymogu;

- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. c) udział Kanady w NetLogHubs przyczyni się do wzmocnienia wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz poziomu ambicji Unii, w tym w zakresie wsparcia misji i operacji w dziedzinie WPBiO, co również zostało szczegółowo opisane w notyfikacji;

- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. d), NetLogHubs nie obejmuje zamówień na uzbrojenie, badań lub rozwoju zdolności ani stosowania i wywozu broni lub zdolności lub technologii, ani nie są rozwijane w jego ramach żadne zdolności ani technologie; z tego powodu udział Kanady w tym projekcie nie będzie skutkować uzależnieniem od Kanady ani ograniczeniami nałożonymi przez to państwo na dowolne państwo członkowskie;

- zapewniono również wymaganą w art. 3 lit. e) spójność udziału Kanady z dalej idącymi zobowiązaniami podjętymi w ramach PESCO, odnoszącymi się również do możliwości rozmieszczenia i interoperacyjności sił, które niniejszy projekt pomaga osiągnąć, określonymi w załączniku do decyzji (WPZiB) 2017/2315, co zostało doprecyzowane w notyfikacji a w związku z tym, że NetLogHubs nie jest projektem zorientowanym na zdolności, wymóg, by udział Kanady przyczyniał się do realizacji priorytetów wynikających z planu rozwoju zdolności i skoordynowanego rocznego przeglądu w zakresie obronności (CARD), czy też miał pozytywny wpływ na europejską bazę technologicznoprzemysłową sektora obronnego (EDTIB) nie ma zastosowania w tym kontekście;

- wymóg określony w art. 3 lit. f) został spełniony, ponieważ od dnia 1 czerwca 2018 r. obowiązuje umowa między Unią Europejską a Kanadą w sprawie procedur bezpieczeństwa na potrzeby wymiany i ochrony informacji niejawnych 4 ;

- warunek określony w art. 3 lit. g) nie ma zastosowania w tym przypadku, jako że NetLogHubs nie jest realizowany przy wsparciu EDA, a zatem nie jest wymagane zawarcie ustalenia administracyjnego z EDA;

- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. h), Kanada zobowiązała się dołożyć starań, by zawrzeć ustalenie administracyjne dotyczące tego konkretnego projektu i zapewnić wszelkie inne niezbędne dokumenty dotyczące projektu zgodnie z decyzjami (WPZiB) 2017/2315 i (WPZiB) 2018/909 5 .

(9) KPiB zawarł w swojej opinii zalecenie, aby Rada podjęła pozytywną decyzję, że udział Kanady w NetLogHubs spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

(10) Rada powinna zatem zdecydować, czy udział Kanady w NetLogHubs spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Następnie, koordynator projektu ma przesłać, w imieniu członków projektu, zaproszenie Kanadzie do udziału w NetLogHubs. Kanada przystąpi do tego projektu w terminie określonym w ustaleniu administracyjnym, które zostanie zawarte przez członków projektu i Kanadę, zgodnie z art. 2 ust. 7 decyzji (WPZiB) 2020/1639 oraz będzie posiadała prawa i obowiązki określone w tym ustaleniu, zgodnie z art. 4 ust. 1 tej decyzji. Rada ma prowadzić nadzór zgodnie z art. 5 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2020/1639 i może podjąć dalsze decyzje zgodnie z jej art. 6 ust. 2 i 3,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Udział Kanady w projekcie PESCO NetLogHubs spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 lutego 2023 r.
1 Dz.U. L 331 z 14.12.2017, s. 57.
2 Dz.U. L 371 z 6.11.2020, s. 3.
3 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/340 z dnia 6 marca 2018 r. ustanawiająca listę projektów do zrealizowania w ramach PESCO (Dz.U. L 65 z 8.3.2018, s. 24).
4 Umowa między Kanadą a Unią Europejską w sprawie procedur bezpieczeństwa na potrzeby wymiany i ochrony informacji niejawnych (Dz.U. L 333 z 15.12.2017, s. 2).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/909 z dnia 25 czerwca 2018 r. ustanawiająca wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami PESCO (Dz.U. L 161 z 26.6.2018, s. 37).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.53.14

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/385 w sprawie udziału Kanady w projekcie PESCO sieci centrów logistycznych w Europie i wsparcia operacji
Data aktu: 20/02/2023
Data ogłoszenia: 21/02/2023
Data wejścia w życie: 20/02/2023