Decyzja 2023/310 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Specjalnego Komitetu ds. Koordynacji Zabezpieczenia Społecznego ustanowionego na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w związku z wykorzystaniem systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego na potrzeby przekazywania danych między instytucjami lub instytucjami łącznikowymi

DECYZJA RADY (UE) 2023/310
z dnia 6 lutego 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Specjalnego Komitetu ds. Koordynacji Zabezpieczenia Społecznego ustanowionego na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w związku z wykorzystaniem systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego na potrzeby przekazywania danych między instytucjami lub instytucjami łącznikowymi

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 48 w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 1  (zwana dalej "umową o handlu i współpracy") została zawarta przez Unię na mocy decyzji Rady (UE) 2021/689 2  i weszła w życie w dniu 1 maja 2021 r., przy czym była tymczasowo stosowana od dnia 1 stycznia 2021 r.

(2) Zgodnie z art. 778 ust. 1 umowy o handlu i współpracy protokoły i załączniki do tej umowy stanowią jej integralną część. Zgodnie z art. 783 ust. 3 umowy o handlu i współpracy począwszy od daty rozpoczęcia tymczasowego stosowania tej umowy, odniesienia do daty jej wejścia w życie należy rozumieć jak odniesienia do daty, od której umowa była tymczasowo stosowana.

(3) W art. 8 ust. 4 lit. c) umowy o handlu i współpracy upoważniono Specjalny Komitet ds. Koordynacji Zabezpieczenia Społecznego (zwany dalej "Specjalnym Komitetem") do przyjmowania decyzji, w tym zmian, i zaleceń w odniesieniu do wszystkich spraw, co do których umowa ta tak stanowi. Decyzje przyjęte przez komitet są wiążące dla stron zgodnie z art. 10 umowy o handlu i współpracy.

(4) Zgodnie z art. SSCI.71 ust. 4 Protokołu w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego do umowy o handlu i współpracy (zwanego dalej "Protokołem w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego") do celów wdrożenia tego protokołu Zjednoczone Królestwo może uczestniczyć w systemie elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego i ponosić związane z tym koszty.

(5) Zgodnie z art. SSCI.4 ust. 2 Protokołu w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego przekazywanie danych między instytucjami lub instytucjami łącznikowymi państw członkowskich i Zjednoczonego Królestwa może odbywać się - za zgodą Specjalnego Komitetu- za pośrednictwem systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego. W zakresie, w jakim formularze i dokumenty wymieniane są za pośrednictwem systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego, muszą one być zgodne z zasadami mającymi zastosowanie do systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego.

(6) Korzystanie z systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego do celów wdrożenia Protokołu w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego byłoby korzystne dla państw członkowskich i Zjednoczonego Królestwa, instytucji zabezpieczenia społecznego i osób przemieszczających się między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem, ponieważ zapewniłoby szybszą, dokładniejszą i bezpieczniejszą wymianę informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego na mocy Protokołu w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Specjalny Komitet powinien zatem przyjąć decyzję zatwierdzającą przekazywanie danych za pośrednictwem systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego.

(7) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Specjalnego Komitetu, gdyż planowana decyzja będzie wiążąca dla Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Specjalnego Komitetu ds. Koordynacji Zabezpieczenia Społecznego ustanowionego w art. 8 ust. 1 lit. p) umowy o handlu i współpracy, określone jest w projekcie decyzji Specjalnego Komitetu dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 lutego 2023 r.

PROJEKT

DECYZJA nr .../2023 SPECJALNEGO KOMITETU ds. KOORDYNACJI ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO USTANOWIONEGO NA MOCY ART. 8 UST. 1 LIT. p) UMOWY O HANDLU I WSPÓŁPRACY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ I EUROPEJSKĄ WSPÓLNOTĄ ENERGII ATOMOWEJ, Z JEDNEJ STRONY, A ZJEDNOCZONYM KRÓLESTWEM WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ, Z DRUGIEJ STRONY

z dnia ...

w sprawie wykorzystania systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego na potrzeby przekazywania danych między instytucjami lub instytucjami łącznikowymi

SPECJALNY KOMITET ds. KOORDYNACJI ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO

uwzględniając Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 3  (zwaną dalej "umową o handlu i współpracy"), w szczególności art. SSCI.4 ust.2 Protokołu w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego do tej umowy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)
Zgodnie z art. SSCI.71 ust. 4 Protokołu w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego do umowy o handlu i współpracy (zwanego dalej "Protokołem w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego") do celów wdrożenia tego protokołu Zjednoczone Królestwo może uczestniczyć w systemie elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego i ponosić związane z tym koszty.
(2)
Zgodnie z art. SSCI.4 ust. 2 Protokołu w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego przekazywanie danych między instytucjami lub instytucjami łącznikowymi państw członkowskich i Zjednoczonego Królestwa może odbywać się - za zgodą Specjalnego Komitetu ds. Koordynacji Zabezpieczenia Społecznego - za pośrednictwem systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego. W zakresie, w jakim formularze i dokumenty wymieniane są za pośrednictwem systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego, muszą one być zgodne z zasadami mającymi zastosowanie do systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego.
(3)
Korzystanie z systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego do celów wdrożenia Protokołu w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego byłoby korzystne dla państw członkowskich i Zjednoczonego Królestwa, instytucji zabezpieczenia społecznego i osób przemieszczających się między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem, ponieważ zapewniłoby szybszą, dokładniejszą i bezpieczniejszą wymianę informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego na mocy Protokołu w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Specjalny Komitet ds. Koordynacji Zabezpieczenia Społecznego powinien zatem przyjąć decyzję zatwierdzającą przekazywanie danych za pośrednictwem systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego.
(4)
Specjalny Komitet ds. Koordynacji Zabezpieczenia Społecznego zauważa, że choć przepisy dotyczące zabezpieczenia społecznego określone w Umowie o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 4  są prawnie niezależne od przepisów określonych w umowie o handlu i współpracy, to art. 34 ust. 2 umowy o wystąpieniu stanowi, że Zjednoczone Królestwo uczestniczy w systemie elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego (EESSI) i ponosi związane z tym koszty,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przekazywanie danych między instytucjami lub instytucjami łącznikowymi państw członkowskich i Zjednoczonego Królestwa odbywa się za pośrednictwem systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego. Pozostaje to bez uszczerbku dla wyjątkowych i obiektywnie uzasadnionych sytuacji.

Artykuł  2

Zgodnie z art. SSCI.71 ust. 4 Protokołu w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego Zjednoczone Królestwo ponosi powiązane koszty wynikające z jego uczestnictwa w systemie elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w ..

1 Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 10.
2 Decyzja Rady (UE) 2021/689 z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, oraz Umowy między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie procedur bezpieczeństwa na potrzeby wymiany i ochrony informacji niejawnych (Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 2).
3 Dz.U. UE L 149 z 30.4.2021, s. 10.
4 Dz.U. UE L 29 z 31.1.2020, s. 7.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.40.20

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/310 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Specjalnego Komitetu ds. Koordynacji Zabezpieczenia Społecznego ustanowionego na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w związku z wykorzystaniem systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego na potrzeby przekazywania danych między instytucjami lub instytucjami łącznikowymi
Data aktu: 06/02/2023
Data ogłoszenia: 10/02/2023