Decyzja 237/2019 (2023/42) zmieniająca załącznik IX (Usługi finansowe) do Porozumienia EOG 2023/42

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 237/2019
z dnia 27 września 2019 r.
zmieniająca załącznik IX (Usługi finansowe) do Porozumienia EOG 2023/42

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/63 z dnia 21 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji 1 , sprostowane w Dz.U. L 156 z 20.6.2017, s. 38.

(2) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/860 z dnia 4 lutego 2016 r. określające w bardziej szczegółowy sposób okoliczności, w których konieczne jest wyłączenie z zakresu uprawnień do umorzenia lub konwersji na podstawie art. 44 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE ustanawiającej ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych 2 .

(3) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1075 z dnia 23 marca 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść planów naprawy, planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz grupowych planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, minimalne kryteria, które właściwy organ ma poddać ocenie w odniesieniu do planów naprawy i grupowych planów naprawy, warunki udzielenia wsparcia finansowego w ramach grupy, wymagania wobec niezależnych rzeczoznawców, umowne uznanie uprawnień do umorzenia i konwersji, procedury i treść wymogów dotyczących powiadomienia i obwieszczenia o zawieszeniu oraz sposób funkcjonowania kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji 3 , sprostowane w Dz.U. L 205 z 30.7.2016, s. 27

(4) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1400 z dnia 10 maja 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających minimalny zakres elementów planu reorganizacji działalności oraz minimalną zawartość sprawozdań z postępów we wdrażaniu tego planu 4 .

(5) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1434 z dnia 14 grudnia 2015 r. w sprawie sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji 5 .

(6) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1450 z dnia 23 maja 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających kryteria dotyczące metody ustalania wysokości minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych 6 .

(7) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1066 z dnia 17 czerwca 2016 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur, standardowych formularzy i schematów stosowanych do przekazywania informacji do celów sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE 7 .

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik IX do Porozumienia EOG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku IX do Porozumienia EOG po pkt 19b (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE) dodaje się punkty w brzmieniu:

"19ba. 32015 R 0063: rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/63 z dnia 21 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Dz.U. L 11 z 17.1.2015, s. 44), sprostowane w Dz.U. L 156 z 20.6.2017, s. 38, zmienione:

32016 R 1434: rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2016/1434 z dnia 14 grudnia 2015 r. (Dz.U. L 233 z 30.8.2016, s. 1).

Do celów Porozumienia przepisy tego rozporządzenia delegowanego odczytuje się z uwzględnieniem następujących dostosowań:

a) w art. 4 ust. 2, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »31 grudnia 2024 r.« odczytuje się jako »31 grudnia 2027 r.«;

b) w odniesieniu do państw EFTA, z wyjątkiem Liechtensteinu, art. 20 ust. 1-4 odczytuje się jako:

»Przepisy przejściowe

1. W przypadku gdy informacje wymagane przez szczegółowy wskaźnik, o którym mowa w załączniku II, nie są uwzględnione w mającym zastosowanie wymogu w zakresie sprawozdawczości, o którym mowa w art. 14, za rok referencyjny, dany wskaźnik ryzyka nie ma zastosowania, aż do momentu rozpoczęcia stosowania tego wymogu w zakresie sprawozdawczości nadzorczej. Waga innych dostępnych wskaźników ryzyka jest przeskalowywana proporcjonalnie do ich wagi, zgodnie z art. 7, tak aby suma ich wag wynosiła 1. W roku wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 237/2019 z dnia 27 września 2019 r., w przypadku gdy jakakolwiek z informacji wymaganych zgodnie z art. 16 nie będzie do dyspozycji systemu gwarancji depozytów w terminie sześciu miesięcy od wejścia w życie tej decyzji do celów obliczenia rocznego poziomu docelowego, o którym mowa w art. 4 ust. 2, lub podstawowej składki rocznej każdej instytucji, o której mowa w art. 5, po powiadomieniu przez system gwarancji depozytów odpowiednie instytucje kredytowe przekazują te informacje organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przed tą datą. W drodze odstępstwa od art. 13 ust. 1, w odniesieniu do składek, które mają zostać wniesione w roku wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 237/2019 z dnia 27 września 2019 r., organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powiadamiają każdą instytucję o swojej decyzji określającej wysokość składek rocznych, które mają zostać przez nie wniesione, najpóźniej dziewięciu miesięcy od wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 237/2019 z dnia 27 września 2019 r.

2. W drodze odstępstwa od art. 13 ust. 4 i w odniesieniu do składek, które mają zostać wniesione w roku wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 237/2019 z dnia 27 września 2019 r., kwota należna zgodnie z decyzją, o której mowa w art. 13 ust. 3, zostaje wniesiona do dnia 31 grudnia tego roku lub w terminie jednego miesiąca od powiadomienia o tej decyzji, w zależności od tego, która z tych dat jest późniejsza.

3. W drodze odstępstwa od art. 14 ust. 4 i w odniesieniu do informacji, które mają być przekazane organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w roku wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 237/2019 z dnia 27 września 2019 r., informacje, o których mowa w tym ustępie, są przekazywane najpóźniej w terminie sześciu miesięcy od wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 237/2019 z dnia 27 września 2019 r.

4. W drodze odstępstwa od art. 16 ust. 1 systemy gwarancji depozytów przekazują do dnia 1 września roku następującego po roku wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 237/2019 z dnia 27 września 2019 r. organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji informację na temat kwoty depozytów gwarantowanych według stanu na dzień 31 lipca tego roku, chyba że informacje te zostały przekazane przez system gwarancji depozytów w terminie określonym w art. 16 ust. 1.«;

c) w odniesieniu do państw EFTA art. 20 ust. 5 odczytuje się jako:

»5. Nie naruszając art. 10 niniejszego rozporządzenia, państwa EFTA mogą, do dnia 31 grudnia 2026 r., zezwolić instytucjom, których łączna wartość aktywów nie przekracza 3 000 000 000 EUR, na zapłatę kwoty ryczałtowej w wysokości 50 000 EUR za pierwsze 300 000 000 EUR całkowitych zobowiązań pomniejszonych o fundusze własne i depozyty gwarantowane. W przypadku zobowiązań ogółem pomniejszonych o fundusze własne i depozyty gwarantowane powyżej 300 000 000 EUR instytucje te wnoszą składki zgodnie z art. 4-9 niniejszego rozporządzenia.«;

d) w odniesieniu do państw EFTA ust. 21 akapit drugi odczytuje się jako:

»Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia roku następującego po roku wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 237/2019 z dnia 27 września 2019 r.«;

19bb. 32016 R 0860: rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/860 z dnia 4 lutego 2016 r. określające w bardziej szczegółowy sposób okoliczności, w których konieczne jest wyłączenie z zakresu uprawnień do umorzenia lub konwersji na podstawie art. 44 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE ustanawiającej ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych (Dz.U. L 144 z 1.6.2016, s. 11).

19bc. 32016 R 1066: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1066 z dnia 17 czerwca 2016 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur, standardowych formularzy i schematów stosowanych do przekazywania informacji do celów sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE (Dz.U. L 181 z 6.7.2016, s. 1).

19bd. 32016 R 1075: rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1075 z dnia 23 marca 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść planów naprawy, planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz grupowych planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, minimalne kryteria, które właściwy organ ma poddać ocenie w odniesieniu do planów naprawy i grupowych planów naprawy, warunki udzielenia wsparcia finansowego w ramach grupy, wymagania wobec niezależnych rzeczoznawców, umowne uznanie uprawnień do umorzenia i konwersji, procedury i treść wymogów dotyczących powiadomienia i obwieszczenia o zawieszeniu oraz sposób funkcjonowania kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Dz.U. L 184 z 8.7.2016, s. 1), sprostowane w Dz.U. L 205 z 30.7.2016, s. 27.

Do celów Porozumienia przepisy tego rozporządzenia delegowanego odczytuje się z uwzględnieniem następujących dostosowań:

a) w art. 22 ust. 7 lit. d), w odniesieniu do państw EFTA, po słowach »art. 45 ust. 2 dyrektywy 2014/59/UE« dodaje się słowa »po uwzględnieniu w Porozumieniu EOG«;

b) w art. 43, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »prawo Unii« i »obowiązujące prawo Unii« odczytuje się jako »Porozumienie EOG«, z zachowaniem odpowiedniej formy gramatycznej;

c) w art. 70 ust. 4, art. 74 ust. 1 lit. c), art. 80 ust. 2 lit. e), art. 84 ust. 1 lit. c), art. 90 ust. 1 lit. e), art. 95 ust. 1 lit. c) i art. 105 ust. 4 lit. c) po słowach »prawa unijnego i krajowego« dodaje się słowa »oraz, w stosownych przypadkach, postanowień Porozumienia EOG«;

d) w art. 74 ust. 2 lit. c), art. 84 ust. 2 lit. c) i art. 95 ust. 2 lit. c), w odniesieniu do państw EFTA, słowa »obowiązu- jącego prawa unijnego i krajowego« odczytuje się jako »obowiązujących postanowień Porozumienia EOG i obowiązującego prawa krajowego«;

e) w art. 75 ust. 1 lit. c), art. 85 ust. 1 lit. c) i art. 96 ust. 1 lit. c) po słowie »EUNB« dodaje się słowa »lub, w zależności od przypadku, Urząd Nadzoru EFTA«;

19be. 32016 R 1400: rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1400 z dnia 10 maja 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających minimalny zakres elementów planu reorganizacji działalności oraz minimalną zawartość sprawozdań z postępów we wdrażaniu tego planu (Dz.U. L 228 z 23.8.2016, s. 1).

19bf. 32016 R 1450: rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1450 z dnia 23 maja 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających kryteria dotyczące metody ustalania wysokości minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych (Dz.U. L 237 z 3.9.2016, s. 1).".

Artykuł  2

Teksty rozporządzeń delegowanych (UE) 2015/63, z poprawkami wprowadzonymi w Dz.U. L 156 z 20.6.2017, s. 38, (UE) 2016/860, (UE) 2016/1075, z poprawkami wprowadzonymi w Dz.U. L 205 z 30.7.2016, s. 27, (UE) 2016/1400, (UE) 2016/1434 i (UE) 2016/1450 oraz rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1066 w językach islandzkim i norweskim, które zostaną opublikowane w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, są autentyczne.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 28 września 2019 r., pod warunkiem dokonania wszystkich notyfikacji przewidzianych w art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG * , lub z dniem wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 21/2018 z dnia 9 lutego 2018 r. 8 , w zależności od tego, która z tych dat jest późniejsza.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 września 2019 r.
1 Dz.U. L 11 z 17.1.2015, s. 44.
2 Dz.U. L 144 z 1.6.2016, s. 11.
3 Dz.U. L 184 z 8.7.2016, s. 1.
4 Dz.U. L 228 z 23.8.2016, s. 1.
5 Dz.U. L 233 z 30.8.2016, s. 1.
6 Dz.U. L 237 z 3.9.2016, s. 1.
7 Dz.U. L 181 z 6.7.2016, s. 1.
* Wskazano wymogi konstytucyjne.
8 Dz.U. L 323 z 12.12.2019, s. 41.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.4.61

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 237/2019 (2023/42) zmieniająca załącznik IX (Usługi finansowe) do Porozumienia EOG 2023/42
Data aktu: 27/09/2019
Data ogłoszenia: 05/01/2023
Data wejścia w życie: 05/01/2023